Advies bodem gevraagd


J

Jarno Dijkstra

Guest
Hallo allemaal,

Mijn naam is Jarno en heb nu al een half jaar een 260 liter aquarium (Juwel vision 260). hier heb ik van alles bij zitten waaronder een CO2 defuser + bellenteller en een extern filter van 350 liter. een paar maanden geleden heb ik sinds de opstart mijn bodem veranderd omdat ik er niet geheel tevreden over was, maar sinds ik er een andere bodem in heb zitten piekt mijn Kh waarde nu met 13! Nu is mij verteld dat de bodem die ik erin zou hebben een zo gehete "oplosbare bodem" is die in waterfilteringscentrales wordt gebruikt. Dit zou er dusdanig voor zorgen dat mijn co2 neit meer het gewenste resultaat heeft. Nou heb ik ook gehoord dat veel mensen speelzand als bodem gebruiken en hier niet eens meer een voedingsbodem bij nodig hebben.

Zou iemand mij hier meer over kunnen vertellen en/of uitleggen? en zou deze hoge Kh waarde de oorzaak kunnen zijn van mijn vissterfte?

Alvast bedankt.

Waterwaarden;
Kh: 13
ph: 7.5-8.0
Gh: 8
No2: 0.0
No3: 0.0
Nh3/4: 0.0

Visbestand;
Otocinclus affanis 6x
apistogramma cacatuoides tripple orange 1x (vrouwje is ondertussen helaas al overleden)
Gourami colisa lalia orange 1x (ook hiervan zijn beide vrouwjes overleden) heeft al wel meerdere schuimnesten gemaakt.
barbus tetrazona 15x
Corrydora 10x
Borstelneus 2x
 
Ik heb nog nooit van een oplosbare bodem gehoord en weet je welke bodem je gebruikt?
 
Je hebt wel een "lage" Ph voor een Kh van 13. Mss moet je daarin een oorzaak zoeken (veel te veel Co2?)
Speelzand is absolut ongeschikt als aquariumbodem. Dit is immers zeer scherp, nieuw zand, die zeer goed aan elkaar blijft hangen en dus zeer snel zal verstikken (zuurstof arm worden) Met alle dodelijke gevolgen van dien.
Wat je nodig hebt is filterzand, dat is zand met een uniforme ronde korrel. (daardoor is een grotere waterdoorstroming mogelijk)
 
Ik heb nog nooit van een oplosbare bodem gehoord en weet je welke bodem je gebruikt?
Ik ook niet, maar dit werd mij verteld door iemand van een dierenwinkel en er stond toen toevallig een man bij die in zo'n watervilteringsbedrijf werkt en die bevestigde wat hij zij. Het is zegmaar hetzelfde soort effect als een slakkenhuis die langzaam vergaat en in grote getallen heb je daar dan ook last van. En dan heb je een bodem van +-5cm met dit spul😅
 
Je hebt wel een "lage" Ph voor een Kh van 13. Mss moet je daarin een oorzaak zoeken (veel te veel Co2?)
Speelzand is absolut ongeschikt als aquariumbodem. Dit is immers zeer scherp, nieuw zand, die zeer goed aan elkaar blijft hangen en dus zeer snel zal verstikken (zuurstof arm worden) Met alle dodelijke gevolgen van dien.
Wat je nodig hebt is filterzand, dat is zand met een uniforme ronde korrel. (daardoor is een grotere waterdoorstroming mogelijk)
Ik heb ook al geprobeerd om mijn co2 omlaag te zetten, zelfs 1x een halve week uit gezet. Dit helaas zonder positief effect. Ook heb ik dubbele dosis eikenblad extract geprobeerd wat niet eens een halve kh verlaagd heeft. Maar van dat inklinken wist ik niet, dus zal idd even kijken naar filterzand👍🏻
 
Hallo allemaal,
dit topic is current dus ik ga ook voor advies.
Mijn bak is 160(l)x55(d)x55(h)

Ik zie allerlei filmpjes over voedingsbodems en bodem verwarming maar hoor ook dat dingen anders kunnen
Ik wil wel een middelmatig beplant aquarium, geen oerwoud maar genoeg planten zodat ik niet hoef te beluchten om genoeg zuurstof voor de vissen in het water te hebben.
ik heb een CO2 set klaar staan om de planten weer te helpen ;-)

Mijn logica, bodemverwarming... in de natuur zit er toch ook geen verwarming in de bodem? of is dit te kort door de bocht
Ik snap de logica van ciculatie en bactiriengroei wel maar zit te twijfelen.
Kan iemand mij uitleggen of het zinvol is of alleen handig is om je bodem op temperatuur te houden. In mijn biomaster thermo 850 zit al een verwarming van 300W

Waar ik ook meer van wil horen is geen voedingsbodem maar vloeibare voeding, ik gebruik nu al "A Complex aquaria"
Ik zat het filmpje van heems te kijken over "jbl aqua basic plus" met "jbl proscape volcano mineral" met een bodem bedekker maar zit nu niet echt te trappelen om over 3 jaar een 460 liter bak leeg te gaan halen omdat de grond niet meer goed is.

hoor graag van jullie
 
Hallo allemaal,
dit topic is current dus ik ga ook voor advies.
Mijn bak is 160(l)x55(d)x55(h)

Ik zie allerlei filmpjes over voedingsbodems en bodem verwarming maar hoor ook dat dingen anders kunnen
Ik wil wel een middelmatig beplant aquarium, geen oerwoud maar genoeg planten zodat ik niet hoef te beluchten om genoeg zuurstof voor de vissen in het water te hebben.
ik heb een CO2 set klaar staan om de planten weer te helpen ;-)

Mijn logica, bodemverwarming... in de natuur zit er toch ook geen verwarming in de bodem? of is dit te kort door de bocht
Ik snap de logica van ciculatie en bactiriengroei wel maar zit te twijfelen.
Kan iemand mij uitleggen of het zinvol is of alleen handig is om je bodem op temperatuur te houden. In mijn biomaster thermo 850 zit al een verwarming van 300W

Waar ik ook meer van wil horen is geen voedingsbodem maar vloeibare voeding, ik gebruik nu al "A Complex aquaria"
Ik zat het filmpje van heems te kijken over "jbl aqua basic plus" met "jbl proscape volcano mineral" met een bodem bedekker maar zit nu niet echt te trappelen om over 3 jaar een 460 liter bak leeg te gaan halen omdat de grond niet meer goed is.

hoor graag van jullie
Ik denk dat je beter een eigen topic kunt maken; maar even in een notendop: met jouw filter/heater heb je geen extra verwarming nodig. Puur alleen vloeibare ferts is niet altijd even eenvoudig; ook afhankelijk van je plantenbestand. Planten zijn sowieso gebaat bij het juiste substraat en voeding daarin. Soil is niet zomaar uitgewerkt, je kunt de levensduur jaren verlengen door gewoon ieder kwartaal tot een halfjaar capsules bij te steken.
 

Terug
Bovenaan