Wat is er nieuw

advies en raad gevraagd bij guppen en vinrot

sannick

Well-known member
Lid geworden
2 maart 2021
Leeftijd
40
Hey iedereen,

Wij hebben een gezelschaps bakje van ongeveer 400l met 10 Kardinaal tetra's/ 10 Rasbora espei / 8 Corydora's / 5 Pangio kuhlii ( indische modderkruiper ) / 2 Sewellia lineolata ( steenkruiper) / 3 Hara jerdoni's / 11 Guppy's enkel mannen en nog wat neocaridina garnaaltjes.

Sinds een maand of 5 zitten we met vinrot ( enkel bij de guppy's ). Het is begonnen met 1 guppy en deze hebben we zo snel mogelijk in quarantine gezet en iets daarna had een andere het en deze is ook in quarantine gegaan en behandelt met Sera omnipur. Voor ons is de quarantine 7 dagen in de omnipur ( zoals in de bijsluiter ) en dan nog 14 dagen in een quarantine bakje van 15l en elke dag 5l verversen om het visje zoveel mogelijk kans te geven.
Wij hebben zo 3 guppen behandelt en telkens lukte dit goed, en was de guppy en vanaf.

De 3 guppen zijn 1 paarse, 1 gele, en 1 oranje. Als de gele het had en hij was genezen en kon terug de bak in dan kreeg een paar weken later de oranje het. Als de oranje genezen was en hij terug de bak in kon kreeg de paarse het een paar weken later. De gele heeft het zo 2x gehad en toen is hij overleden de oranje heeft het ook 2x gehad en volledig van genezen maar hij is ook gestorven uit het niets de paarse gaat nu voor de 4x in quarantine omdat hij het weer heeft ook hebben wij al 2x de omnipur in de volledige bak gedaan en dit werkt telkens goed maar een week of 2/3 later komt het terug maar telkens bij dezelfde ( de rest heeft er geen last van ).

vlcsnap-2021-03-02-18h05m55s030.png
vlcsnap-2021-03-02-18h09m30s337.png

Wij hebben een eheim pro4+ 350 en een pro4+ 600 als filters en deze krijgen 1x per maand een onderhoudbeurtje ( 1filter om de 14 )
Elke week verversen wij 40l door te stofzuigen. Het vers water is kraantjes water met sera aquatan en na het verversen doen wij ook nog 136ml sera bio nitivec in de bak.

Nog enkele water waarde ( Deze waarden meten wij voor wij de weekelijkse water wissel doen van 10% )
Temp 23 graden
PH 7.2
NH3/NH4 ( volgens sera test kit ) 0 mg/l
NO3 ( test strips maar ook test kit ) onder de 15mg/l
NO2 ( test strip ) 0mg/l
GH als ook de KH ( test strip ) tussen de 6 en de 10

Om maar even met het goede nieuws te beginnen: die nitrivec en aquatan mag je op mp aanbieden want voegt niks toe aan je bak, het water het water in NL is het schoonste van de hele eu dus al die middeltjes zijn vooral goed voor d ebelegde boterham van de winkelier. In een goed ingedraaid aquarium zijn wekelijkse waterverversingen ruim voldoende om een goede balans te houden, vaak is het zelfs zo dat die middeltjes juist ziektes en onbalans in de hand werken door een overload van dat spul.

Qua vinrot kan ik je verder niet helpen maar kans is groot dat er vast andere forumleden zijn die dat wel kunnen

Alleen mannenguppen?
Daar zit je probleem.
Alleen mannenguppen = niet kunnen paren = basisbehoefte van een mannengup ontnemen = stress = verminderde weerstand = kans voor vinrot.

Als eerst effe bedankt voor de snelle reactie's.

@Nicolientje-W Jammer genoeg hebben wij de Aquatan nodig omdat ze hier in Belgie in onze stad 17mg/l Chloride in het kraanwater doen. ( Gewoon Belgie zeker? Of een minister die aandelen heeft in een bedrijf wat chloor maakt ). En over de nitrivec heb ik soms ook mijn twijfels omdat we het als eens vergeten waren en een paar dagen later in de bak hadden gedaan maar dit was op aanraden van de aquariumwinkel en als beginners denk je dan oke.

@Guppeman Hier hebben ook al zitten aan denken en ik hoop zo dat U gelijk heeft. Dit was trouwens ook op aanraden van de aquariumwinkel omdat wij niet wilden kweken. Als je naar hun gedrag kijkt zijn er een paar die gewoon de hele dag hun eigen ding doen, andere zitten de hele dag stoer te doen tegen een ander en nog andre doen een mengeling met wat rusten op de bodem tussendoor. De vinrot is ook bij de 3 gedragingen opgetreden.

Ja België is op sommige plekken een drama met het leidingwater, een paar jaar terug was er in het Albertkanaal een boot met een chemische lading lek geraakt en dat kanaal stonk gigantisch, het leidingwater uit de kraan van omliggende steden stonk net zo hard

Enige weken geleden waren mijn twee vrouwtjes kort na elkaar overleden en het enige vrouwtje dat nog over was viel niet in de smaak bij het mannetje.
Het beestje raakte zo gefrustreerd dat hij op het laatst de postnale aborteurs, de rouwtetra's, probeerde te dekken.
Dus ik heb dezelfde dag nog twee dames bijgekocht en het leed was meteen geleden.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan