Advies filtermateriaal nieuwe buitenfilter Oase filtosmart thermo 100


Caroga

Active member
Lid geworden
5 april 2021
Berichten
40
Beste mensen,

Ik ben van plan om de Oase filtosmart thermo 100 te gaan aanschaffen ter vervanging van mijn binnenfilter.
Nu heb ik op dit forum enkele topics gelezen waarin ingegaan wordt op de interne werking van de filter en een keuze filtermateriaal.
Nu heb ik hier weinig verstand van en gebruik ik momenteel een EHEIM AquaBall 160 met sponsjes erin.
Het werkt momenteel goed (reden om naar een buitenfilter te gaan is puur cosmetisch + bijkomend voordeel om een CO2 Atomizer aan te sluiten).

De nieuwe filter met warmte-element zou ik direct aansluiten met het filter materiaal wat meegeleverd wordt, waarvan ik begrijp dat het 2 sponsen zijn en ceramic rings.

Is het noodzakelijk om andere filtermateriaal te gebruiken of kan ik met "out of the box" eigenlijk al doorgaan?
Heb geen spannend bestand, 20 blauwe tatras, 3 Garra flavatra / Panda Garra, 5 Japonica garnalen.

Ben benieuwd naar jullie mening hierover. Bij voorbaat dank!
 
Ik zou de substrat pro van Eheim overzetten op je beoogde nieuwe filter. Eerst even spoelen in aquariumwater, daarna uit de cassette halen en net boven de keramische ringetjes plaatsen. Dan is je nieuwe filter al "geënt" met bacteriën en kan je de Eheim direct probleemloos vervangen.

Gr. Ed
 
Ik zou de substrat pro van Eheim overzetten op je beoogde nieuwe filter. Eerst even spoelen in aquariumwater, daarna uit de cassette halen en net boven de keramische ringetjes plaatsen. Dan is je nieuwe filter al "geënt" met bacteriën en kan je de Eheim direct probleemloos vervangen.

Gr. Ed
Bedankt Ed, voor je advies. Had hier niet eens over nagedacht. Ik dacht eigenlijk dat ik de filter erbij moest "indraaien" voor enkele weken.
Ik heb in de Eheim enkel filters zitten, zie plaatje hieronder:

1645190522910.png


Ik heb denk ik voorheen de verkeerde gelinkt, het betreft de volgende binnenfilter: https://www.aquacompleet.nl/eheim-binnenfilter-aquaball-130-180-550-l-h.html

Zal ik dan de blauwe filter overzetten?
En kom ik met alle filtermateriaal wat bij de Oase filter zit dan ook verder goed uit?
 
Je kan die blauwe volgens mij prima overzetten. Wat betreft het oase filter materiaal is op zich prima 👍.

Gr. Ed
 

Terug
Bovenaan