Wat is er nieuw

Advies gevraagd aquariumkap

michelle1

Well-known member
Lid geworden
31 december 2015
Berichten
5,444
Ik heb een aquarium van 1.60 x 0.50 x 0.50 laten maken en heb hier op het moment led lampen op.

Ik vind de verlichting te zwak dus heb ik iemand gevonden die een kap met tl s voor me gaat maken. Degene is wel een knutselaar maar heeft verder geen verstand van aquariums. Ik moet dus het ontwerp zelf aanleveren. Nu ben ik ook niet erg technisch maar na enig speurwerk op het internet had ik het volgende bedacht en wil dit even voorleggen hier op het forum. Heb ook nog enige vragen betreft het elektrische gedeelte.

Ik heb nog een plaat 6 mm betonplex staan. Zou dit willen gebruiken ivm kromtrekken.

De bedoeling is dus een rand om het aquarium die ong 10 cm boven het aquarium uit komt uit te steken ivm me filterbuizen die over de rand hangen. Aan de achterkant dus uitsparingen in het hout. Hangt dan aan een dwarslegger.

I- dit idee

De deksel word 1 plaat met aan de onderkant een geraamte voor de tl`s De kap met scharnieren vast zodat deze omhoog kan kantelen gezien ik veel moet verversen.

Nu het moeilijke gedeelte de lampen.

Hoeveel tl zou ik nodig hebben van hoeveel watt?

Ik zag bij veldhuis armaturen, een ijzeren stang met 2 tl houders incl doppen en stroomdraad. Kant en klaar.

Lichtbalk voor 2 TL buizen van 24 Watt (55 cm T5 TL buizen). Om zelf in een lichtExclusief T5 buizenkap te zetten.
De nieuwe 16 mm (T5) TL-buizen hebben enkele grote voordelen, zo heeft de lamp een kleinere diameter en lengte dan 26 mm (T8) TL-buizen van hetzelfde wattage en heeft de nieuwe lamp een hogere lichtopbrengst per Watt. Ook is de optimale omgevings temperatuur omhoog gegaan naar 25°C.


Levering: lichtbalk van ca 63,5 cm met spatwater dichte TL aansluitingen + een geïntegreerd elektriciteits snoer.

Deze heb je in verschillende afmetingen. Zou ik voldoende hebben aan 2 van deze dingen en hoe bevestig je dit aan de houten kap?

Ik heb sluiers in me aquarium dus planten groei enz. doet niet ter zake. Ik wil gewoon wit fel licht hebben zodat ik me vissen goed kan zien.

Hoop dat er iemand is die me een beetje op weg kan helpen met me kap. Andere tips ook van harte welkom
 
Als je uitgaat van een gemiddelde kant en klare bak zoals de Ferplast 100 dan zit je al snel op zo n 0,4W/Liter.
 
mijne is bruto 400 liter dus moet ik 400 liter x 0,4 watt rekenen? dus minimaal 160 watt totaal. Bijv. 4 lampen van 40 watt? Of nog beter 4 lampen van 50 watt.

Wellicht domme vraag maar de technische zaken omtrent verlichting is echt mijn ding niet.
 
Nou ik ben ook geen techneut maar boven mijn meterbak zit op 190 liter zo n 78W dus dan zit je rond de 0,4 en dat is redelijk licht. Wil je echt fel licht hebben dan zou ik wat hoger gaan zitten al is het voor de planten niet nodig in jouw geval.
 
Ok, bedankt. zal dus meer watt moeten hebben. wacht nog af in de hoop op meer reacties. Hopen dat er wat techneuten de komende dagen kijken en advies geven.
 
In de regel zijn er hier genoeg techneuten die je vast en zeker goed advies kunnen geven over wat en hoe je dit het beste kan doen.
 
Hi John,

Internet weer afgestruind.

Zou dit voldoende wezen? aanbieding bij veldhuis.

Lichtbalk voor 2 TL buizen van 80 Watt (145 cm T5 TL buizen). Om zelf in een lichtkap te zetten.
De nieuwe 16 mm (T5) TL-buizen hebben enkele grote voordelen, zo heeft de lamp een kleinere diameter en lengte dan 26 mm (T8) TL-buizen van hetzelfde wattage en heeft de nieuwe lamp een hogere lichtopbrengst per Watt. Ook is de optimale omgevings temperatuur omhoog gegaan naar 25°C.


Levering: lichtbalk van ca 152,5 cm met spatwater dichte TL aansluitingen + een geïntegreerd elektriciteits snoer.

Zouden hier de gewone goedkope 80 watt philips lampen in kunnen?

Heb ook naar de arcadia doppensets gekeken maar daar komt weer zoveel techniek en kunde bij kijken.

De kap moet er ook 1 x per maand af en ik wil het ook niet te zwaar hebben en een bos aan stekkers. Kan hij mooi aan een tijdsklok.

Heb eventueel ook nog een 120 cm armatuur van juwel liggen die ik erbij zou kunnen zetten maar betekend weer meer gewicht en stekkers.
 
Weet niet of dit van toepassing is maar heb dit ooit eens ergens gelezen,je mag nooit het licht in je bak te fel en te krachtig laten schijnen want vele soorten vissen kunnen daar niet echt goed tegen.
 
Ik denk dat echt fel licht niet als prettig wordt ervaren en er zijn zelfs veel soorten die juist drijvers wensen omdat dit mede het licht verminderd. Maar ik vermoedt dat het per soort weer zal verschillen. En dan heb je nog de vraag wat is fel licht:S😀
 
Zal ik het dan bij 1 armatuur houden met 2 x 80 wat dat is dan 160 watt op bruto 400 liter. Hoeft ook niet zo fel te wezen dat me sluiers een zonnebril nodig hebben maar ik wil ze wel kunnen zien. Neem ik koel witte tl buizen. Als de Philips buizen erin passen dan kan ik hier nog mee spelen qua kleur want die zijn niet zo duur.

Ik heb van de week me bodem veranderd van wit naar zwart en nu is het echt te donker.
 
Misschien is het relevant te weten hoeveel Lumen per liter je nu op je bak hebt staan als de led vol aan staat. Dan weten we in elk geval wat jij te donker vindt.
 
IMG_0459.JPG
IMG_0458.JPG
FIk heb geen idee hoeveel lumen ik er nu in heb. Ik heb 7 van deze erin.

https://www.vidaxl.nl/e/8718475883906/onderwaterlamp-led-rgb-met-bubbels-71-cm

Ik heb echt geen verstand van verlichting en toen ik me nieuwe bak had heb ik 4 van deze gekocht maar dit was al te weinig en toen nog maar 3 bijgehaald. Was nog niet echt top maar met de sneeuwwitte bodem was het te doen. Nu met zwart niet.

Foto qua aanzicht hoewel foto's weer met flitser gaan. er zitten ook nog 2 zwarte sluiers in maar bijna onzichtbaar.
 
Is het wellicht niet goedkoper om 3 lampen ofzo aan het plafond te hangen. Zoiets, beter te zien vanaf 4.04. Houd je wel een open bak zoals je hebt, maar wel met meer verlichting en naar mijn idee strakker, en goedkoper, dan een kap
 
Ik ben geen techneut hoor, maar voor een redelijk verlichte bak voor het oog wil je ongeveer 15-20 lumen per liter. Jouw bak is 400 liter, dus dan mik je op 6000-8000 lumen. Die led stripjes die je hebt geven ongeveer 12 lumen per led, er zitten 27 leds in en je hebt er 7.. dat is 2268 lumen. Niet zo gek dat het donker oogt dan. Zo'n standaard t5 van 145 cm levert al 4350 lumen. Als je er daar 2 van ophangt denk ik dat je heel aardig verlicht bent.

Kanttekening is wel dat led lampen boven een bak recht naar beneden schijnen, en tl lampen 360 graden om zich heen, dus zelfs al heb je een reflector op je tl, is je lichtverlies zeker minstens 25%. Als je voor tl-buizen gaat zou ik ongeveer mikken op 8000 lumen in totaal. Is het dan niet fel genoeg, kun je er reflectoren op doen. Is het te fel, kun je er 1 uitdoen of een tl buis met minder watt en dus lumen erin. Deze zijn ook 145cm, maar minder watt en geven 3300 lumen. Daar kun je dan mee 'spelen' als het ware. Ook met het aantal kelvin is te spelen, dat is hoe wit of zacht het licht aan de ogen is zeg maar.

Ik ben geen techneut en technisch zal mijn verhaal niet kloppen, maar bij benadering denk ik dat je zo in de buurt zit.
 
Heb ook gedacht aan verlichting erboven maar het aquarium ruik je ook in me huiskamer en heb ook al wat Libelle engerds moeten vangen dus ga toch voor een kap. Dan ben ik van deze problemen af. Het enige nadeel is als ik me slangen moet reinigen ik de kap eraf zal moeten halen wat denk ik te zwaar voor mij alleen zal zijn. De slangen is om de 4 tot 6 weken dus dan moet ik assistentie hebben.

Duidelijk genoeg verhaal voor mij qua lumen en watt. Ik. Moet dus naar het aantal lumen kijken ipv watt.

Ik zal z on armatuur bij veldhuis bestellen voor de 1.45 cm tl. De reflectors ook idee. Niet aan gedacht maar kan alsnog als het te weinig licht is.

Weet niet waarom de foto eraan zit krijg hem met exdit ook niet weg.

IMG_0063.JPG
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Die foto in het onderste bericht hoort er niet bij. Als ik edit gebruik en attachment verwijder dmv delete is hij weg maar als ik dan weer upload staat hij er weer bij. Geen noodzaak hoor maar die foto slaat nergens op bij dat bericht. Dat is een oude foto s met toen nog mijn jonge kleine visjes.
 
Ik heb het geprobeerd maar het lukt me niet en snap niet waarom. Zal de technische man eens vragen of die het wil bekijken😉
 
Wees blij dat het geen naakt foto was 😛

Maar gezien de bak tegen de muur staat zou je kunnen kiezen om scharnieren aan de muur te maken en een katrolletje aan het plafond en zo kan je de kap open en dicht maken.

Ik zou gaan voor 4 rijen buizen.
4x volle lengte of 8x halve lengte.
Moet je alleen zelf een keuze maken welke kleuren en of je alles zelf bouwt, je hebt ze compleet plug&play of volledig zelf wat bouwen met evsa, doppen etc.

Voor de contructie van de kap zou ik gaan voor een torsiebox en niet voor een massieve plaat.
 
Kon ook een naakt foto zijn van zijn vrouw en dan is het spijtig voor ons 😀😀

Zou het zelf wel wat minder hebben gevonden gezien ik de vrouw ben:br:

@tuinkabouter dat is nogal wat 2 volle en 4 halve rijen dan ben ik een paar honderd eurootjes voor alleen de armaturen kwijt. Met de losse doppen is technisch te ingewikkeld. Dacht dat de Arcadia doppen zo het stopcontact in kunnen maar hier moet ook weer van alles tussen.

De kap word een plank met een soort van geraamte eronder waar de armaturen op bevestigd kunnen worden en was voornemens gasveren erop om de kap te openen.

Zal eens Google op torsiebox. Weet niet wat dat is.
 
Ik had ook 4 buizen boven me vision 450, over de volle lengte van me bak.

Maar je zou 4x de volle lengte kunnen doen OF 8x halve lengte zodat je kap deelbaar is.

Maar wat komt er nog bij die Arcadia sets aan extra kosten?
 
Ik had ook 4 buizen boven me vision 450, over de volle lengte van me bak.

Maar je zou 4x de volle lengte kunnen doen OF 8x halve lengte zodat je kap deelbaar is.

Maar wat komt er nog bij die Arcadia sets aan extra kosten?

De Arcadia set is denk de goedkoopste en lichtste oplossing maar hier heb je enig technisch inzicht voor nodig wat ik niet heb en degene die het moet maken ook niet. Wat ik ervan begrijp moeten er een soort van stroom omvormers tussen worden geknutseld.

De veldhuis armaturen zijn 89 per stuk voor 2 tl s. Dit is wel plug and play dus geen verdere technische geknutsel. Ik zal ook nog even kijken op de China site maar dit is ook. Vaak gedoe met soorten stekkers. Is niet altijd geschikt voor Nederlandse stopcontacten.
 
Die led-lampjes zijn wel leuk, maar volgens mij meer voor decoratie. Kan er wel mooi mee spelen. Op tijdklok zetten en die led aanzetten voordat je normale lampen aangaan en dan led uit laten gaan en dan in de avond andersom voordat je alles uit laat gaan.
 
Die led-lampjes zijn wel leuk, maar volgens mij meer voor decoratie. Kan er wel mooi mee spelen. Op tijdklok zetten en die led aanzetten voordat je normale lampen aangaan en dan led uit laten gaan en dan in de avond andersom voordat je alles uit laat gaan.

Helaas gaan ze niet op een tijdsklok. Dit heb ik geprobeerd maar dan starten ze op in de discostand. Flikkerende verschillende kleuren. Alleen voor de zaterdagavond geschikt😀
 

Hier heb ik ook naar gekeken maar zijn te kort. Mijn bak is 1.60, voor 1.50 bak is het net allemaal wat makkelijker te verkrijgen.

Me aquarium staat in de woonkamer en het geeft toch ook een luchtje af en Libelle problemen. Vandaar ook de voorkeur een kap.

Zit nu te bekijken om de kap van kunststof te maken. Dit is wat lichter dan hout en zal je niet zoveel problemen hebben met schimmel, Krom trekken.
 
AquaCafe
Help Users
      Ice78: Vroeger wel eens koraal bij hem thuis gekocht en nu is die winkel begonnen
      Terug
      Bovenaan