Wat is er nieuw

Advies gevraagd bij uitzoeken type lampen

Cojja

Member
Lid geworden
4 april 2012
Berichten
11
Hallo allen,

Mag ik van jullie expertise en ervaring gebruikmaken?

De lampen in mijn Aquarium zijn 2,5 jaar oud en ik heb de indruk dat de plantengroei minder is. Ik heb ook gelezen dat je lampen eigenlijk periodiek moet vervangen en ik ben aan het kijken wat of ik nodig heb.

Mijn aquarium is een Cayman Scenic 80. In het boekje staat: �24W (x2) T5�.

Ik heb al begrepen dat T5 het type formaat is en 24W spreekt voor zich. Als ik daar echter op ga zoeken kom ik allerlei lampen tegen waardoor ik twijfel wat ik nodig heb.

Op ��n lamp zelf staat: Sylvania FHO24W/T5
De andere lamp heeft de opdruk aan de achterkant dus heb ik nog niet de kans gehad om op te kijken. Dat wil ik dus nog wel doen.

Als ik echter dit type exact intype in Google krijg ik allerlei buitenlandse sites (Oekra�ne, Turkije). Ik heb de indruk dat dit specifieke type lamp dus niet meer gangbaar is.

Ik had zelf het idee dat de volgende twee lampen zouden kunnen voldoen:
- http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16180
- http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ctID=16181

Maar klopt dit wel? Zijn dat de lampen die ik nodig heb?
Alvast bedankt.
 
Wil je lampen waar je planten nut van hebben,of wil je lampen waar je vissen goed op uit komen?
 
Mondeo zei:
Wil je lampen waar je planten nut van hebben,of wil je lampen waar je vissen goed op uit komen?
Hmm.. Goede vraag!

Heel eenvoudig gezegd ben ik tevreden met de lampen die nu in de bak zitten en zou ik een "1-op-1" vervanging willen. Ik heb echter al wel enige tijd de indruk dat mijn planten minder hard groeien dan ik zou willen, ondanks dat ik daar veel aandacht aan geef.

In principe kies ik voor plantengroei 🙂.
 
Dan zou je lampen richting 3000K kunnen nemen.
 
Ik heb begrepen dat T5 lampen niet zouden afnemen in kwaliteit.
 
Check de lengte want het wattage zegt bij T5 minder over de lengte.
Er zijn 2 types (aquamerken en gewone).
 
Tim82 zei:
Ik heb begrepen dat T5 lampen niet zouden afnemen in kwaliteit.

Die nemen af tot 90% tot het moment dat ze stuk gaan.
 
Ik heb ook de Ferplast met die 24W lampen en gebruik de Philips Master TL5 840. Zijn goedkope en goede lampen verder die veel goedkoper zijn dan de echte aquariumlampen.
Daarnaast heb je nog de 827,830 en de 865.
 
Maar wat zijn de specificaties / types waar ik op moet letten bij het zoeken?
Zijn die lampen die ik in de eerste vraag heb genoemd het type dat ik zoek?
 
Moet ik dat aan het type kunnen zien (Sylvania FHO24W/T5) of ze even opmeten?
 
Ik zou ze ff opmeten want van dat wattage hebben ze verschillende afmetingen in de handel.
 
AquaCafe
Help Users
      Ed Tensen: Tijd voor ☕️
      Terug
      Bovenaan