Wat is er nieuw

Advies gevraagd Dwerg kogelvissen (Carinotetraodon travancoricus) en planten

Grimster

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2024
Leeftijd
39
Goedenavond,

Ik heb sinds 2 weken 5 dwergkogelvissen ( met 5 Synodontis meervalletjes) en dit gaat goed. Dit is in een 200L aquarium met een JBL E1502 en een JBL 300 heater.
Echter heb ik 2 vragen:

- 1 van de kogelvisjes komt van de ene winkel, de andere 4 van een andere winkel. Nu zat die eerste al 4 dagen erin voordat de anderen kwamen, hij zwemt ze soms achterna, waardoor de andere in kwestie zich snel wegmaakt, kan dit kwaad?
- Tevens zou ik graag advies hebben voor wat nieuwe planten. Had veel waterpest, maar deze gedijen blijkbaar niet zo goed in een temperatuur van 24 graden. Ik ben op zoek naar planten die geen voedingsbodem nodig hebben en goed gedijen in een temperatuur van 23-24 graden. Of is het beter nep planten erin te zetten? Er gaan namelijk geen andere vissoorten bijkomen.

BVD

Voedingsbodem is voor veel planten niet noodzakelijk, mits ze voldoende voeding in de waterkolom krijgen en eventueel bodemvoeding in de vorm van (bijv) kleibolletjes.
Voor een juist advies is vooral van belang hoeveel lumen per liter aquariumwater (netto!) je hebt, en of je CO2 toevoegt.

Doen kogeltjes/ synodontissen iets met planten?

Bij mij doet Hygrophila polisperma het goed in de kogelvissenbak. Maar die bak is 17 graden, daar zou waterpest het ook prima doen. Moeten die synodontis zo warm?

Je vraagt geen advies over je bestand, maar sydonissen worden groot en zijn heel druk, vooral snachts en kogeltjes hebben liefst een plekje waar ze niet door vissen in de nacht (en overdag) worden overzwommen.
Sydonissen zijn geschikt voor robuuste vissen als cichliden.

Je vraagt geen advies over je bestand, maar sydonissen worden groot en zijn heel druk, vooral snachts en kogeltjes hebben liefst een plekje waar ze niet door vissen in de nacht (en overdag) worden overzwommen.
Sydonissen zijn geschikt voor robuuste vissen als cichliden.
, je hebt gigantisch veel dwerg soorten. Die prima met kogelvissen zouden kunnen.

Peapuffers zijn groepsdieren. Het kan dat je meer kogelvisjes moet toevoegen als je merkt dat de agressie te hoog is. Ik zou wel dan kijken naar alleen maar vrouwtjes toevoegen.

Wat je voor nu kan doen is gezichtbrekers. Dat houdt in dat je dingen in de bak plaatst waardoor je van de ene kant van de bak de andere kant niet kan zien. Dit vinden kogelvisjes erg fijn. Ze zijn erg intelligent en houden van gezichtsbrekers en nieuwe inrichtingen. Ik zou anubias javavarens, valnisiveria en cryptos aanraden. Bij mij sterven deze planten nooit, zelfs zonder co2 en goed licht doen ze het fantastisch.

Bij mij doet Hygrophila polisperma het goed in de kogelvissenbak. Maar die bak is 17 graden, daar zou waterpest het ook prima doen. Moeten die synodontis zo warm?
Ik denk dat de temperatuur zo hoog is voor de kogelvisjes. Peapuffers horen namelijk tussen de 23 en 26 gehouden te worden?

Al hoort sydontis ook niet koud.

Ik denk dat de temperatuur zo hoog is voor de kogelvisjes. Peapuffers horen namelijk tussen de 23 en 26 gehouden te worden?

Al hoort sydontis ook niet koud.
In de Western Gats waar ze van nature voorkomen in sneller stromende wateren is het 's winters koel. Ik heb ze hier nu ongeveer een jaar op kamertemperatuur, 's winters 17 graden, 's zomers tot 28.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan