Wat is er nieuw

Advies gevraagd - groot aquarium, kleine visjes

Lovain

Well-known member
Lid geworden
11 oktober 2020
Leeftijd
34
Hi allen,

Ik heb een Aquatlantis Fusion Horizon 150x50x50 (330l). Deze is nu al geruime tijd ingedraaid en de eerste bewoners zitten d'r in. Qua relevante waterwaardes heb ik een PH van ~7.1 en een KH van 8dh. Gezien de lockdown weet ik niet of ik de komende weken nog vissen aan kan schaffen, maar we zullen zien.

Met name de ietwat kleinere visjes vind ik wel leuk. Je kan er hier wat meer van hebben, waarbij er in verhouding relatief minder 'vrije liters' weggaan zodra je bewoners toevoegt. Hierdoor is er ook veel meer diversiteit zichtbaar in het aquarium, wat mij ook aanspreekt. Op dit moment heb ik het volgende:
  • Betta Splender: #1 (vrouwtje)
  • Otocinclus Affinis: #2 (waren er meer, hebben de verhuizing helaas niet overleeft)
  • Neon tetra: #12
  • Corydoras Panda: #10
  • Bijlzalm zilver: #10
Er zijn diverse visjes die ik heel leuk vind, maar helaas afvallen ivm de waterwaardes (bijv., ), ivm 'ervaringen' of andere redenen:
  • Xiphophorus Helleri: valt af ivm waterwaardes
  • Betta Splender (man): Ongelukkig huwelijk, er zijn er reeds 3 overleden helaas door ruzie met andere bakgenoten.
  • Diamant Gourami: Valt niet in de rubriek 'klein', maar ik vind 'm wel prachtig. Echter, ik lees heel erg wisselende ervaringen waardoor ik hier vooralsnog toch niet per se aan hoef te beginnen.
  • Guppy: Ivm een mogelijk 'overschot' aan kleintjes
Aangezien ik mijzelf er vaak op betrap dat ik een erg beperkte hoeveelheid aan vissen ken, hoop ik dat jullie mij advies kunnen geven. Ik ben zoals boven vermeld staat met name gecharmeerd van de ietwat kleinere vissen. Waarbij klein geïnterpreteerd kan worden als maximaal ~6 centimeter.

Ik ben erg benieuwd naar jullie adviezen 🙂! Het hoeven overigens ook niet per se vissen te zijn, een leuke slak/garnaal die 'werkt' met mijn huidige bestand is ook het overwegen waard. Ter volledigheid nog een recente foto van mijn bak. Excuus voor de kwaliteit, de camera op mijn telefoon doet totaal geen recht aan de bak!

Dankjewel!!

Bijlagen

• 20201215 Status.jpeg
    20201215 Status.jpeg
    75.8 KB · Weergaven: 187
Mh......Bekijk deze eens:

Danio kyathit "Fire ring"( goed opletten alleen deze variant!! 20-25 stuks - midden deel bak
Hierbij kunnen dan nog:
Thayeria boehlkei, 20-25 stuks kan gewoon bij de 1ste soort.
OF
Hyphessobrycon pyrrhonotus of H.Robertsii of H. equadoriensis ook weer 20-25 stuks.
OF
Hasemania nana ook hier weer 20-25 stuks

als extra blikvanger
5-7 stuks Cryptoheros nanoluteus

Voor op de bodem als blikvanger:
2-3 Farlowella acus

De diamantgoeramie durf ik prima te houden in een 150cm bak. Hoewel dit een van de grotere goeramies zijn, is dit ook een van de rustigere soorten. Echter vind ik op dit moment je bak niet voldoende beplant voor goeramies. Deze wensen echt een plantenbak incl. drijfplanten. Ook zal dan de betta dame weg moeten.

Sluit me wel bij Kikkervis aan. De beplanting behoeft een forse uitbreiding, de bak is gewoonweg te "kaal"daardoor zijn er ook geen onderbroken zichtlijnen en dat is een van de redenen dat de Betta's steeds doodgaan, ze kunnen niet aan elkaar ontsnappen....!

@BigSmoke Dat zijn een stel goeie tips die je me daar geeft! Die kende ik nog niet 🙂. Dankjewel!!
@Kikkervis Goed punt ja, ik had inderdaad gelezen dat die echt van een plantenbak houden. Vooralsnog laat ik mijn beplanting zoals hij is (nja, het gaat nog groeien) - mogelijk dat de Gourami er eentje is voor 'later' 🙂.
@Gino88 Ik lees wisselende verhalen over de zwaarddragers, qua waterwaardes. Met name dat ze van hard water houden. Ik zal er nog eens voor gaan zitten 🙂.

Vwb de Betta Splenders die het niet overleefd hebben, dit was in mijn vorige bak waar (bleek achteraf) een van de vrouwtjes een man bleek te zijn. Dat werd dus onbewust geen succes 🙂.

Zwaarddragers zijn, helaas, dusdanig ver doorgefokt dat ze genoegen nemen met bijna elke waterwaardes, de originele soorten houden idd van Alkalisch ( PH 7,7 -8,5) en hard (KH 9-13, GH 10-15) water . De originele soorten leven ook veel langer!! Mijn all time favoriet, lang gelden eens in een hele groep import gevonden, maar inmiddels al jaren niet meer gezien is de (wildvang) Xiphophorus nezahualcoyotl.....MOOI man, alhoewel toen flink mee gekweekt. later weer overgestapt op ander biotoop...Soms toch beetje spijt van.....🙄🙄

Raspbora soorten zijn meestal kleine soorten visjes.
Raspbora galaxy

Ondertussen zijn we twee weken verder, en is er een kleine update geweest 🙂.
  • Boven: Er zijn 5 bijlzalmen overleden omdat deze niet wilden eten, geen idee waarom niet. De 5 overige doen het vooralsnog best okay. Mijn aquarium is een stuk dichter begroeid nu (ook qua drijfplanten), dus ze voelen zich wel thuis (denk ik). Ik wacht nog een tijdje af alvorens ik deze aanvul/weghaal.
  • Midden: Uiteindelijk heb ik de Hasemania Nana toegevoegd. Erg leuke vis, al zeg ik zelf!
  • Bodem: Het aantal Panda Corydoras heb ik vergroot naar #20. Geweldige beestjes, deze zijn toch echt de leukste!
Over enkele weken wil ik nog een toevoeging doen voor 'boven' en de 'bodem'. Eerst even kijken hoe de bak zich de komende weken ontwikkelen.

Hebben jullie mogelijk enkele ideeën voor boven/bodem? Waar ik zelf al aan dacht (uiteraard niet allemaal, max nog 1 voor boven en 1 voor bodem):
  • Dermogenys pusillus – Halfsnavelbekje
  • Trichogaster lalius – Dwerggoerami (zoals eerder vermeld, twijfel ik hier nog over)
  • Dianema longibarbis
  • Rineloricaria sp. L010a – Rode Zweepstaartmeerval (echter wel erg duur, moet nog additionele research doen)
  • Pangio kuhlii – Indische Modderkruiper

Ondertussen zijn we twee weken verder, en is er een kleine update geweest 🙂.
  • Boven: Er zijn 5 bijlzalmen overleden omdat deze niet wilden eten, geen idee waarom niet. De 5 overige doen het vooralsnog best okay. Mijn aquarium is een stuk dichter begroeid nu (ook qua drijfplanten), dus ze voelen zich wel thuis (denk ik). Ik wacht nog een tijdje af alvorens ik deze aanvul/weghaal.
  • Midden: Uiteindelijk heb ik de Hasemania Nana toegevoegd. Erg leuke vis, al zeg ik zelf!
  • Bodem: Het aantal Panda Corydoras heb ik vergroot naar #20. Geweldige beestjes, deze zijn toch echt de leukste!
Over enkele weken wil ik nog een toevoeging doen voor 'boven' en de 'bodem'. Eerst even kijken hoe de bak zich de komende weken ontwikkelen.

Hebben jullie mogelijk enkele ideeën voor boven/bodem? Waar ik zelf al aan dacht (uiteraard niet allemaal, max nog 1 voor boven en 1 voor bodem):
  • Dermogenys pusillus – Halfsnavelbekje
  • Trichogaster lalius – Dwerggoerami (zoals eerder vermeld, twijfel ik hier nog over)
  • Dianema longibarbis
  • Rineloricaria sp. L010a – Rode Zweepstaartmeerval (echter wel erg duur, moet nog additionele research doen)
  • Pangio kuhlii – Indische Modderkruiper
Je kan ook naar pseudomugil regenboogjes kijken, deze zijn ook klein en zeer leuk. Ik raad de luminatus aan.

De L010a kan ik je zeker aanbevelen. Erg mooie vis. Heb er zelf sinds 2 maanden 3 stuks. Liggen vaak op de voorgrond en zijn eigenlijk de hele dag door wel in beweging. Heb ze gekocht toen ze een cm of 3 waren en zijn in korte tijd toch al zo'n 7 cm

Bijlagen

• 20201226_155959.jpg
    20201226_155959.jpg
    136.7 KB · Weergaven: 104
  • 20201208_221847.jpg
    20201208_221847.jpg
    273.9 KB · Weergaven: 100
Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan