Advies gevraagd, HeliaLux in Rio125 wel of niet?


peterctv

Well-known member
Lid geworden
2 november 2008
Berichten
64
Locatie
Bleiswijk
Hallo,
Ik heb net een nieuwe Rio125 gekocht en ben op mijn gemak bezig om daar iets leuks van te maken.
Graag wil ik dat ik op zijn minst zonsopgang en ondergang e.d. kan simuleren iets wat met de multilux niet kan , nu heb ik een aanbieding gezien van de Juwel "HeliaLux" met de "smartcontroller" voor maar 299,-€ dat is best goedkoop samen.
Maar ik vraag me af of de HeliaLux de bak wel goed kan belichten van voor naar achter aangezien het 1 lichtbak in het midden is te opzichte van 2 balken/buizen verdeeld over de bak.

Bvd Peter
 
Hier ook een Rio 125.
Ik heb zelf niet gekozen voor Helialux omdat de Kelvinwaarde tamelijk hoog is, bereik ligt tussen 6.500 en 9.000 kelvin met heel weinig rood aandeel.
Heb wel de Daylight buis (9.000 K) vervangen voor de Colour (4.425 K). Tevens een warmwitte ledstrip (2.700 K) erbij geplakt welke ik 30 minuten ervoor en er na, aan-uitschakel voor een subtielere overgang.
Nadeel van de multilux is dat ze vrij kort zijn en je daardoor aan de zijkanten vrij donkere hoeken hebt. Hier moet je dus rekening mee houden bij je plantkeuze.

Edit: Multilux kun je wel dimmen als je een beetje handig bent. Er zwerft ergens een topic hierover rond op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de helialux spectrum een mooie belichting geven, wel prijzig.
Door de rood/groen/blauwe leds ertussen ziet alles er mooier uit.
Het licht spreidt zich voldoende van voor naar achter omdat het hoger zit als buizen.
2x de color erin is ook mooi.
Dimmen en regelen vind ik geen meerwaarde meer.
 

Terug
Bovenaan