Wat is er nieuw

Advies gevraagd mbt capaciteit opvoerpomp

MischaC

Well-known member
AquaForum Donateur
Lid geworden
3 april 2020
Leeftijd
46
Goedemorgen,

voor mijn nieuwe bak met losse bioloog zoek ik een opvoerpomp. Bak is 180*65*65, bioloog 120*40*40 4 vaks. Opvoerhoogte is 140 cm en vanaf de pomp gaat het water eerst nog door een Cerges reactor. Binnendiameter van de retourleiding is 32 mm. Heb de keuze uit een Aqua Medic dc runner 3.2 (3000 L/U) of een 5.2 (5000 L/H). Beide pompen zijn regelbaar van 60% tot 100%. Onderstaand een tabel met het debiet. Wat zou jullie advies zijn?

Bijlagen

• E938015D-EA25-47B1-B195-4BEDCF0D1D14.png
    E938015D-EA25-47B1-B195-4BEDCF0D1D14.png
    569.5 KB · Weergaven: 96
Persoonlijk zou ik voor een Jecod Jebao dpc-5000 gaan.
Heb zelf inmiddels diverse pompen van deze serie. Ze zijn superstil. In te stellen tussen 30 en 100%

Heb er zelfs 1 op mijn zwembad draaien.

Hoi, keuze voor Aquamedic is gebaseerd op het feit dat ik deze kan aansturen middels een 0-10 V signaal vanuit mijn Profilux

Dan beter de 5.2 nemen.
Beetje overcapaciteit kan nooit kwaad, en met je profilux sturing kun je hem zelf nog lager dan 60% laten draaien.
Netto opvoer kom je denk ik ergens rond de 2500l p/h uit. Met wat verlies in je leidingwerk en opvoer zal hij toch al snel 3000l moeten doen.
Dan heb je al niks meer over met de 3.2

Dan beter de 5.2 nemen.
Beetje overcapaciteit kan nooit kwaad, en met je profilux sturing kun je hem zelf nog lager dan 60% laten draaien.
Netto opvoer kom je denk ik ergens rond de 2500l p/h uit. Met wat verlies in je leidingwerk en opvoer zal hij toch al snel 3000l moeten doen.
Dan heb je al niks meer over met de 3.2
Dat is +/- 2,5 x de totale inhoud van de bak inclusief bioloog per uur. Meen ergens gelezen te hebben dat je met een bioloog 1,5 keer de inhoud per uur moet filteren.

Misha,

Je mag mijn Eheim Compacton 3000 hebben voor €35,- In mijn huidige opstelling blijft er door de houten kast een resonantie bestaan, peperdure siliconenslang zit erop, heeft al enorm geholpen, maar ik hoor nog steeds wat. De pomp kaal in het water gezet bij de LFS, stil. Voor mij is een andere pomp beter.

gr

Mark

https://petsplace.nl/eheim-compacto...MI8KrThemt8gIVC9Z3Ch2Q_Q09EAAYASAAEgLEfvD_BwE

Dag Mark, vriendelijk aanbod, maar zoek echt een 0-10V regelebare🙂

Dat is +/- 2,5 x de totale inhoud van de bak inclusief bioloog per uur. Meen ergens gelezen te hebben dat je met een bioloog 1,5 keer de inhoud per uur moet filteren.
Is natuurlijk ook een beetje afhankelijk van wat voor vissen je erin hebt zwemmen
Zelf heb ik de pomp op 7000l p/h staan op 2100l.
Netto kom ik op 5500l p/h wat inderdaad iets meer is dan 2.5x per uur rondpompen.

Hoeveelheid die je echt nodig hebt, is ook een beetje aanvoelen. Maar wat ik bedoel aan te geven, dat je beter een iets zwaardere pomp kunt pakken omdat lager bijstellen altijd kan.

Daar komt nog bij dat een pomp die op 50% draaid, tov een pomp die 100% draaid
- minder geluid maakt
- minder stroom verbruikt
- langer meegaat

Dag Mark, vriendelijk aanbod, maar zoek echt een 0-10V regelebare🙂

Helemaal begrijpelijk, maar verwijt mij niet dat ik het probeer toch 🙂

Straks.... straks.... als wij allebei ons nieuwe frame van Neils hebben, en lekker allerlei nieuwe spulletjes, grote kans dat mijn Eheim dan ook meteen weer normaal stil is.

Fijn weekend !

Mark

Zou ook voor de 5.2 gaan.

hier 2x een dcs-7000 op m’n bakje draaien.
Zelfs op stand 4 (40%?) nog bijna teveel.
Fluister stil omdat ze zo lekker rustig draaien

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan