Wat is er nieuw

Advies gevraagd visbestand voor 100 x 40 x 50 aquarium

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Rumpleteaser
  • Startdatum Startdatum
R

Rumpleteaser

Guest
Ons aquarium is een Juwel Rio 180 en heeft ongeveer deze afmetingen: 100 x 40 x 50.

We zijn klaar om het aquarium in te gaan richten (Tanganyika); daarom wil ik heel graag jullie advies over mijn 'wensbestand'. Zodat we de inrichting daar zoveel mogelijk op kunnen gaan afstemmen (schelpen en rotsen liggen klaar).

De vissen die ik heel graag zou willen houden zijn;

* Lamprologus multifasciatus: lijkt mij geen probleem in deze bak. Een kolonie met verhouding 2m en 4v bijvoorbeeld?
* Neolamprologus buescheri: Prachtige vis, niet al te agressief en volgens mij over het algemeen goed te houden. Het is een holenbroeder die op wat meer diepte leeft. Lijkt mij daarom erg mooi te combineren met een gave rotspartij en een ietwat donkere bak. Zelf denk ik aan een koppel, maar ik lees dat een extra vrouw ook zou kunnen? Wat is jullie ervaring?

Beide vissen zijn denk ik wel goed te combineren. Niet te agressief, zitten elkaar niet in de weg, eten ongeveer hetzelfde... Maar wat vinden jullie?

Wensvissen die ik wel zou willen, maar denk ik niet geschikt zijn:
- Schooltje Lacustricola pumilus (stuk of 8 a 10): Lijkt me supergaaf, maar ik lees dat die zich beter voelen in een grotere tank?
- Neolamprologus Brichardi (Prinses van Burundi): Supermooie vissen. Maar is die een beetje te agressief voor dit formaat i.c.m. Multi�s?

Vissen die mij wat minder aanspreken (no offense):
- Julidochromis transcriptus: ook mooi, maar als ik moet kiezen vindt ik de Buescheri en de Prinsessen toch gaver.
- Altolamprologus en Telmatochromis vittatus: lijkt me niet handig in combinatie met de Multi's
- Meervallen: vind ik gewoonweg niet zo mooi. Puur een kwestie van smaak.


Ik hoop dat jullie mij willen adviseren over de beste keuze voor mijn bak 🙂


Edit: ik heb deze vraag bewust in dit forum gesteld (en niet onder visbestand), omdat ik denk dat hier meer kenners zitten.
 
Multi's: kunnen prima, en je kolonie wordt vanzelf groter ;-)
buescheri: alleen als je een koppel kunt kopen. Ze zijn nl mega agressief onderling als het niet klikt.
Lacustricola pumilus: kunnen prima, kunnen al vanaf 60cm (5 stuks), dus 10-15 in een meterbak is prima
brichardi: kunnen ook prima, icm de multi's ook geen probleem. Houdt wel rekening met (veel) jongen...

In een meterbak kun je alle bovenstaande vissen wel kwijt (stuk zand tussen 2 rotspartijen), of 1x koppel rotsbewoners (1x rotspartij) + de multi's + de killies.

Denk eraan dat de killies drijfplanten en andere planten verlangen, bv grote bossen lange vallisneria of hoornblad die over het wateroppervlak liggen. Voor de andere vissen maken planten niets uit.
 
@ Saskia: Dank je wel voor het mee denken!

Over die Pumilus lees ik dat het echte zwemmers zijn, die in een meter bak alleen een beetje 'hangen' en hun natuurlijke gedrag pas vertonen in grotere bakken. De verleiding is groot om ze toch aan te schaffen, maar ik wil ook aan hun welzijn denken.... Twijfeltwijfel

Ik lees je opmerking over de agressiviteit van de Buescheri. Hoe verhoudt zich dat tot de Prinsessen? Welke van de twee soorten zou dan wat makkelijker zijn i.c.m. de Multi's?
 
Multies kunnen inderdaad prima
Buescheri's heb ik geen ervaring mee, dus daar kan ik je niet over adviseren.

Brichardi's en multies samen gaan niet werken in deze maat bak: je bak is niet groot genoeg voor 2 kolonievormdende soorten. Ik zou dan voor de multies gaan omdat brichardis toch fors groter worden en je daarom op een gegeven moment wel erg veel grote vissen voor jouw bakmaat hebt zitten.

Pumilus kan ook zeker, houdt er wel rekening mee dat ze niet zo heel erg oud worden, ongeveer iets van anderhalf. Ik deel overigens de mening van SaskiaZ niet m.b.t. de eis van drijvers voor ze, hoewel het wellicht wel beter is als je ook met ze wilt kweken.

Een altolamprologus soort lijkt mijzelf juist wel een goede aanvulling op een kolonievormende vis als de multi, je gaat anders binnen no time verzuipen in de jongen.
 
@ Boon: ook jij bedankt voor het mee denken!

Je opmerking over de Brichardi's bevestigd mijn vermoeden...
Jammer, maar helaas. Want die Multi's gaan er in ieder geval komen 😀

Hoe denk jij over mijn opmerking over de Pumilis van hierboven?

Altolamprologus: ik ben een beetje bang dat die in deze bakmaat de Multi's teveel in de weg zullen zitten. Of ben ik dan overbezorgd?
Multi's schijnen zich na verloop van tijd zelf te beperken qua aantallen. Na een eerste piek van jongen schijnt dat vervolgens minder te worden.

Lastig hoor, het is een hele wetenschap! Ben heel blij met jullie reacties!
 
Brichardi's gaan prima in een meterbak met multi's, zolang je het bij 1 koppel houdt, dus. Geen kolonie (dat kan toch al niet in 1m). Vandaar, zorg dat je een 'afvoer' hebt van de jonkies.

Ik denk dat je de pumilis verwardt met de andere tanga killie, die zwemmen inderdaad veel (en horen ook niet in 1m IMO). Deze zijn geen grote zwemmers hoor...

Kweken doen de pumilis trouwens in mos, kwam ik achter ;-)
 
Mijn ervaring met Pumilus is da het inderdaad forse zwemmers zijn, zowel in de boven- als in de middenlaag. Ze worden al in bakken gehouden veel kleiner dan de jouwe (60 cm zoals Saskia ook zegt), dus ik zou me daar niet te druk om maken.
Ikzelf heb ze eerst in een bak met 98,5 cm voorruitlengte gehad, en daarna in een bak met 120 cm voorruitlengte, in een school van 10 stuks, en daar werd altijd voluit rond gezwommen (nog steeds, maar inmiddels zijn er nog maar 4 van de 10 visjes over). Ik heb ze een tijdje onder drijvers gehad maar daar waren ze niet bijster in ge�nteresseerd. Toen die drijvers vervolgens de overloop van mijn bak begonnen te verstoppen, heb ik ze er dus ook maar uitgehaald. De pumilus zwom nog even fanatiek rond als daarvoor, vandaar mijn korreltje zout bij de eis voor drijvers.

Ik denk dat je onderschat hoe fanatiek de Multies in hun broedzorg zijn, zelfs met een Altolamprologus erbij gaan meer visjes het wel dan niet overleven 😉. Dat stabiliseren van koloniegrootte is mij niet bekend maar wie weet. Op het moment dat ik ze weg deed, was de kolonie rond de 25 vissen van verschillende leeftijden in ieder geval (dit was nog in de bak met 98,5 cm voorruit). Bij Brichardi's is dit in ieder geval niet het geval, die blijven doorfokken 🙂
 
Beiden heel erg bedankt! Ben erg blij met jullie advies.
Heb weer heel wat om over na te denken....

De Multi's blijven sowieso op de lijst staan.
Buescheri hoogstwaarschijnlijk ook (als koppel) i.p.v. de Prinsessen
En voor het inperken van de Multi's een solo Altolamprologus erbij
Dan zit de bak denk ik aardig vol (geen pumilis dan maar)

Denk ik 😀
 
Ik zou wel multi,s doen en geen alto erbij leuk wat meer beweging in je bak.
Ik heb zelf een koppel buescheri gehad en jongen maar idd je moet een koppel hebben meer gaat niet goed, prachtige vis

En dan wel de pumilus erbij leuke actieve bak
 
Hoi Maurice, dank je voor je reactie!
Waarom zou jij er juist geen Alto bij doen?
 
AquaCafe
Help Users
      jessicapilon: ik zal Sky ff doen
      Terug
      Bovenaan