Advies gevraagd voor algeneters


D

Deleted member 25820

Guest
Hallo Allemaal,

Ik ben met een aquarium bezig. Ik wil namelijk algeneters kweken.
Nu zit ik met een vraag, welke kan ik het beste houden?

Ik wil ze op kamer temperatuur houden.
Kraanwater.
Ik ga morgen over op een luchtfilter pomp.
Ze mogen niet te groot worden. Want dan past het niet meer haha.

Mijn kamertemperatuur is circa 20 - 22 graden.


Hoor graag van jullie!

Zie foto, Dit is tot nu toe mijn opstelling.

38823979_734108726934890_1755475725126729728_n.jpg
 
Om 3 redenen,

Ik vind kweken leuk. (Ik heb vogels maar dat is te riskant om mee te kweken en vergt meer verantwoording en nog veeeel meer werk)
Ik probeer er uit te leren en er wijzer uit te worden.
En ik wil van iets meer maken.

Ooit heb ik 2 aquariums gehad met 600 blauwe garnalen, het opstarten ging dramatisch omdat ik een paar fouten had gemaakt. (De plantenbodem ging tijdens het vullen van de bak drijven...) Daarvan heb ik dus geleerd en nu is het in 1 keer goed gegaan.
De kweek was erg succesvol.

Ik ben er niet rijk van geworden, Heb alleen de onkosten eruit gehaald. Prijs van een blauwe garnaal was toen 2 euro p/s
Ik heb nog niet eens 50 ct per stuk gekregen. Heb het ook niet verkocht aan een kweker of bedrijf, gewoon aan particulieren.
Dus daar zoek ik het igg niet.

En ik wil ook wat extra's buiten mijn 2 valkparkieten om ;)
Ik vind trouwens een aquarium voor de sier niks aan, Als ik iets heb moet dat bijna altijd met een doel wezen.
 
Welke algeneters bedoel je eigenlijk?
Ik zou me dan vooral eerst verdiepen in de leefwijze van de vis en waar die zich happy in voelt, anders wordt het sowieso niet wat.
 
Ja, maar dan stopt het al gelijk. Want lees dat algeneters uit een tropisch klimaat komen en dat ze een warme bak nodig hebben.
Misschien dat garnalen dan weer een beter idee is.

Even uitvogelen
 
Hier kun je eens in de database snuffelen naar algeneters/L-nummers (3/4 van deze soort eten geen algen maar andere dingen) https://www.planetcatfish.com/

Bedankt voor de link!
Nu heb ik dus een best mooie gevonden.
Nummer L008
zie: https://www.planetcatfish.com/common/species.php?species_id=179
Ik heb bij het aquarium ook een nieuwe warmte element gekregen. (Hele aquarium is gekregen trouwens)
Ik zou het kunnen verwarmen.

Enig idee welke temperatuur deze beestjes nodig hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo John, We schreven tegelijk. Ik weet dat er het eea bij komt kijken. Maar iedereen moet ergens beginnen, Ik zoek iets wat makkelijk te houden is want ben ook een beginner.
Ik kan wel het eea maar ben echt geen deskundige.

Groeten van Joey,
 
Op de site van Aquarium Veldhuis:

Naam: L008,peckoltia sp
Engelse benaming: Leopard peckoltia


Herkomst: Brazilië , Rio para

Lengte: circa 8-10 cm

Waterparameters:
Temperatuur 24-26
6,0-7,5 Ph
Gh en 0Kh 5-12


Voeding: Alleseter – Met een voorkeur voor vlees, zoals garnalen, artemia, muggenlarven, mosselvlees, pellets.

Inrichting: De L008, kan gehouden worden in aquariums vanaf 100 cm. Inrichting zand, stenen en hout. Zorg voor voldoende schuilmogelijkheden in de bak. Geef elke vis ongeveer een territorium van 30 x 30 cm.

Karakter:
De L008 is relatief rustige soort, en erg geliefd bij de meervalliefhebbers. Het is een soort die bij veel soorten vissen gehouden kan worden van dwergcichliden tot de grote reuzen.


Kweek: Kweek is vrij eenvoudig. Legholen moeten tussen de 10 cm lang zijn en 3 tot 4 cm breed.

De man zal met zijn filamenten (die slierten aan de staart) de vrouw in het hol proberen te lokken. Is dit gelukt zal de man zich breed maken waardoor de vrouw niet meer het hol uit kan. De eieren komen na 6 a 7 dagen uit en dan kunnen ze nog circa 12 dagen op hun dooierzak teren. Zorg daarna direct voor veel hout in de bak, zodat de jongen direct kunnen eten.
 
Op de site van Aquarium Veldhuis:

Naam: L008,peckoltia sp
Engelse benaming: Leopard peckoltia


Herkomst: Brazilië , Rio para

Lengte: circa 8-10 cm

Waterparameters:
Temperatuur 24-26
6,0-7,5 Ph
Gh en 0Kh 5-12


Voeding: Alleseter – Met een voorkeur voor vlees, zoals garnalen, artemia, muggenlarven, mosselvlees, pellets.

Inrichting: De L008, kan gehouden worden in aquariums vanaf 100 cm. Inrichting zand, stenen en hout. Zorg voor voldoende schuilmogelijkheden in de bak. Geef elke vis ongeveer een territorium van 30 x 30 cm.

Karakter:
De L008 is relatief rustige soort, en erg geliefd bij de meervalliefhebbers. Het is een soort die bij veel soorten vissen gehouden kan worden van dwergcichliden tot de grote reuzen.


Kweek: Kweek is vrij eenvoudig. Legholen moeten tussen de 10 cm lang zijn en 3 tot 4 cm breed.

De man zal met zijn filamenten (die slierten aan de staart) de vrouw in het hol proberen te lokken. Is dit gelukt zal de man zich breed maken waardoor de vrouw niet meer het hol uit kan. De eieren komen na 6 a 7 dagen uit en dan kunnen ze nog circa 12 dagen op hun dooierzak teren. Zorg daarna direct voor veel hout in de bak, zodat de jongen direct kunnen eten.



Bedankt! Dit komt heel goed in de buurt van wat ik zoek.
Echter, mijn aquarium is 60 cm breed.
Gaat dit problemen geven?

Hoor het graag.
 
Ja. Hoopte al dat je die conclusie zou trekken. :thumbs:

Als je in dat bakje persé wil kweken, denk aan garnalen of bv. Endler guppies (Poecilia wingei).

Zo dicht bij het raam ga je vooral alg kweken.


Dan worden het weer garnalen :D Want de jonge garnaaltjes (de zo genoemde zandkorrels) leven van het alg.
Dan kan ik het voorste ruitje mooi schoonmaken met mijn oude OV chipkaart en kan je loeren. En de zijkanten en achterkant is dan voer voor de baby's ;)

Bedankt voor de adviezen mensen! ;)
 
Je zou dan kunnen kijken voor bijvoorbeeld de crystal red of black garnalen. Kweken niet zo snel als vuurgarnalen en zijn wellicht iets meer een uitdaging. Ook raak je die volgens mij nog wel een keer kwijt
 
Jeetje zeg, Ik ben even gaan zoeken op endler guppies.
Wat een prachtige beestjes zijn dat zeg!
https://www.visaquarium.nl/vis/Poecilia-wingei


Mooie kleuren en makkelijk te houden.
Bedankt voor de tip! Dit word hem!

Voor deze visjes moet ik nog steeds het water laten staan 5 a 6 weken toch? Weet niet of dat ook voor deze visjes geld.
Dit i.v.b nitriet.
 
Hallo Killerfish, Zie mijn bijdrage hierboven. We schreven tegelijk.
Ik weet niet of je al had gelezen dat ik ooit 600 blue velvets had gekweekt :D
Dit ging erg goed.

Mijn keuze is nu op iets anders gevallen.
Lees mijn bijdrage hierboven ;)
 
Voor elke bewoner, vis/garnaal of wat dan ook zul je de bak in moeten draaien om de nitrietpiek die je inderdaad al noemt. Weet wel dat endlers flink snel kweken en je ze niet altijd even makkelijk kwijtraakt

edit; ik zag het :D
 
Voor elke bewoner, vis/garnaal of wat dan ook zul je de bak in moeten draaien om de nitrietpiek die je inderdaad al noemt. Weet wel dat endlers flink snel kweken en je ze niet altijd even makkelijk kwijtraakt

edit; ik zag het :D


Wat ik ook heb gelezen is dat het kannibalen kunnen zijn en ook soms hun eigen jongen op eten.
Dus wat dat betreft :p
 

Terug
Bovenaan