Wat is er nieuw

Advies gevraagd voor Amazone biotoop

• Onderwerp starter Onderwerp starter AmazoneRoy
  • Startdatum Startdatum
A

AmazoneRoy

Guest
Sinds ruim 2 weken is mijn aquarium van 100 X 40 X 55 nu aan het indraaien. Ik wil er een Amazone biotoop van maken. De beplanting bestaat uit:

Links: 2 st. Vallisneria Asiatica
Links achter: 1 st. Echinodorus Bleheri
Midden voor: 1 st. Echinodorus Radicans
Tegen de achterwand: 2 st. Hydrocotyle Leudocephala
Rechts voor: 1. st. Vallisneria Gigantea Rubra
Voorgrond: 6 X Echinodorus Tennelus
Drijfplanten: Limnobium laevigatum

Op de bodem ligt fijn zand en als decoratie heb ik kienhout en beukenbladeren. Verder 3 "nepstenen" met opening als holletje.

De waterwaardes zijn nu:
Temp: 26,2
PH: 7
KH: 4
GH: 7
NO2: 0

Als visbezetting kies ik waarschijnlijk voor:

Corydoras Aeneas Gold stripe
Appistogramma ( 1 man met 2 of 3 vrouwtjes)
School kardinalen
En nog een soort die ik nog moet kiezen.

Ik probeer zoveel mogelijk trouw te zijn aan een amazone biotoop en met bovenstaande planten, vissen en waterwaardes klopt dat volgens mij wel redelijk goed.

Hebben jullie nog adviezen voor mij voor de inrichting of waterwaardes die misschien nog niet helemaal goed zijn?

Hieronder een foto zoals de bak er nu uitziet:
dsc_0125_klein.jpg
[/img]

De vallisneria horen niet in een amazone biotoop.

Net zoals alle andere planten aangezien de amazone een sedimentrijke rivier is waar zo weinig licht kom dat er niks groeit 😉

Een plantloze bak dus? Ik zie op dit forum wel meerdere Amazone bakken waar wel beplanting aanwezig is. Zijn dat dan geen "echte"Amazone bakken?

Heel erg mooi, maar zoals in de natuur no way 😉

En dat maakt niet uit, want over smaak valt niet te twisten. In feite is de term "Amazone biotoop" ronduit ongelukkig gekozen. In feite is zo'n aquarium niets anders dan een gistileerde weergave die vooral voor het menselijk oog prettig moet zijn.
Er zijn wel ook gebieden met h��l veel plant, maar dat is niet in de Amazone (rivier) zelf en het gaat dan vaak om meters lang slechts plant van ��n soort.

Voorbeeldje:

FseBnjkT4yRLmnP7IgUQ_T4L5IL4AX7d.jpeg

Wil je iets dat in de buurt komt van natuurgetrouw ten aanzien van veel Apistogramma soorten om je uit baij bakken zoals die van Philip:

R�o Salgado
Rio Pucacuro

(en als je in de buurt van natuurgetrouw wilt komen laat je Corydoras ook achterwege, want die zie je zelden waar Apistogramma's worden gevonden)

AmazoneRoy zei:
Een plantloze bak dus? Ik zie op dit forum wel meerdere Amazone bakken waar wel beplanting aanwezig is. Zijn dat dan geen "echte"Amazone bakken?

Het hele punt is gewoon dat het oog ook wat wil, daarom worden er ook dikwijls planten gebruikt. Maar met het "echte" biotoop heeft dit weinig te maken, net zoals de meeste "biotoop"aquaria. Maar dit zou natuurlijk ook kunnen :
6p7NMsgwgb4aIMLf65-0J1DXm-bqbuU6.jpeg

En dan zwemt dit moois er in

6p7NMsgwgb4aIMLf65-0J1DXm-bqbuU6.jpeg

Mascha&Ivo zei:
Wil je iets dat in de buurt komt van natuurgetrouw ten aanzien van veel Apistogramma soorten om je uit baij bakken zoals die van Philip:

Rio Pucacuro

(en als je in de buurt van natuurgetrouw wilt komen laat je Corydoras ook achterwege, want die zie je zelden waar Apistogramma's worden gevonden)

Corydoras achtterwege laten? mee eens, maar dan is deze link toch ongelukkig gekozen, deze takken en de bladeren op de bodem horen er ook niet in thuis. 😉

Je had liever takken en bladeren van een andere boom gezien?
Ja klopt, maar hier hebben we niet de juiste ficus soorten meen ik. Catappa bladeren komen qua vorm meer overeen. Maar dan wordt het echt iets voor puristen 😉

Mascha&Ivo zei:
Je had liever takken en bladeren van een andere boom gezien?
Ja klopt, maar hier hebben we niet de juiste ficus soorten meen ik. Catappa bladeren komen qua vorm meer overeen. Maar dan wordt het echt iets voor puristen 😉

Oke, maar jij hebt het over geen Corydoras die daar voor komt, ik heb het over de takken en de bladeren die daar niet voorkomen, wat is het verschil? 😉

Ik wil natuurlijk helemaal geen afbreuk doen aan die bak, want hij is geweldig.
Maar zo zie je maar, waar eindigt een streekaquarium en waar begint een biotoop?

En zo zijn we beide puristen 😀

Jup, zeer terecht punt.

en dan is het verder aan Roy wat te doen met die info. Niemand zal het hem kwalijk nemen als hij voor de inrichting met X soorten planten wilt gaan, waarvan het merendeel of misschien op termijn wel alles van oorsprong Zuid-Amerika.

Dus Roy: nog vragen die je na al deze info hebt?

Heb je helemaal gelijk in luc de opmerking over eiken blad heb ik bij een biotoop contest al eens gezien als verbeter punt.
beter keus is beuken met catappa blader lijkt meer op de blad soorten in de natuur.
maar dit is idd iets voor de echte puristen aka ik 😛
na de opmerking die ik bij die contest zag gebruik ik alleen nog beuk en catappa al gebruikte ik sowieso weinig eik want beuk staat naast het huis dus dat is sowieso makkelijker 😛

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heel verhelderend, maar ook, zoveel mensen zoveel meningen.

Zoals jullie al zeggen is het ook een kwestie van smaak en is het qua nabootsen van een biotoop of zelfs een stukje ervan in een aquarium altijd een compromis, of je nu een bak van 1 meter of van drie meter hebt. Een rivier van honderden kilometers excl. zijrivieren met ook weer allerlei sub biotopen en waterwaardes is nooit natuurgetrouw na te maken in een aquarium.

Het ging mij vooral om de inrichting van de bak zoals ik deze nu heb en of deze in meer of mindere mate tegemoet komt aan de eisen en wensen van de soorten vissen die ik wil gaan houden. Hetzelfde geldt voor de waterwaardes zoals ik deze nu heb.

De vallisneria zal ik tzt vervangen wanneer deze niet uit zuid amerika komen. En misschien het aantal soorten planten wat beperken.

Groeten en nogmaals bedankt!

Roy

Voor mooie beelden onderwater moet je even op de bak gaan zitten en deze docu kijken..

[video]https://m.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=nzgzNIeTPLo[/video]

Gevonden via hetncf.nl

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan