Wat is er nieuw

advies gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter sebastiaansw
  • Startdatum Startdatum
S

sebastiaansw

Guest
hallo allemaal,

Door overnamen van vissen en ook zonder goed onderzoek vissen gekocht te hebben heb ik nu een overbevolkt aquarium en een bestand wat niet zo goed past denk ik.
Dit wil ik recht gaan trekken.
Nu heb ik

12 kardinaal tetra's
1 drakenkop vis
4 maanvissen
4 roodkopzalmpjes
4 koperzalmpjes
1 clown botia
1 zoenvis
3 zwaarddragers
10 corydora panda
5 black mollys
1 algeneter
4 appelslakken
1 albino labeo
3 pangio kuhlii

Dit zit in mijn 1,20 bij 65 bij 45 aquarium.
Om dit een beetje recht te trekken wil ik weg doen:
Alle black molly's
alle zwaarddragers
de clown botia
de albino labeo
dan wil ik er wel 2 maanvissen bijnemen om echt een schooltje te maken.

In mijn 60 cm bak zitten een aantal waaierhand garnalen en die wil ik uiteindelijk toevoegen evenals een dwergoerami.

zou dat dan uiteindelijk goed gaan in de bak?
ik heb een bak met veel planten en een aantal schuilplekken.

alle advies is welkom!

Hallo Sebastiaan!

Ik denk dat de vissen die je weg gaat doen een slimme keus is. Ik zou alleen ook je zoengoerami er bij weg doen. Het worden vrij forse vissen (15cm minimaal en kan doorgroeien tot 20+).

De drakenkopvis is een roofvis, dus die gaat de kleine vissen nog opeten. Het is verstandig die ook weg te doen. Deze wil nml ook iets brakkig water volgens aquavisie.

Verder is het beter om 1 a 2 soorten schoolvissen te nemen.
Jouw koperzalmen en roodkopzalmpjes zijn namelijk eigenlijk met te weinig.
Het is mooi om de kardinalen en roodkopzalmpjes uit te breiden.

Ik denk dat je dan een mooi bestandje hebt

dankjulliewel 🙂

Ja ik zat nog te twijfelen over de zoengoerami, misschien dat die inderdaad dan ook maar weg moet.

De drakenkopvis die filter alleen maar zand vind ik overal?
Dit is juist geen roofvis.
Dat brakke water klopt als ze hierin gekweekt worden, dit is een zoetwater gekweekte.

Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over de scholenvissen.
Dan moet ik nog een keuze maken tussen de koperzalmpjes of de roodkopzalmpjes :O

dan hopen dat het allemaal goed gaat samen en ze gelukkig zijn

Hebben we het hier over de Gobioides broussonnetii?

yup dat is de vis die ik heb

hmmmm.... ik heb wat twijfels.

Ik vind inderdaad dat het geen rover is, maar een detritivoor. Dat punt van je info zou dan dus kloppen. Misschien ontstaat verwarring met de familie van slangenkopvissen (Channidae) ?

Maar wat ik niet begrijp is de opmerking 'op zoet gekweekt'. Zover ik het kan beoordelen is dit een soort die leeft in brak of zelfs zout water en enkel en alleen voor de voortplanting de zoete rivieren intrekt. Een fenomeen dat we kennen van zalmen. Dat zou betekenen dat (i) de vermelding in zoet water gekweekt weinig informatief is - want dat doen deze vissen nu eenmaal - maar ook dat (ii) het houden in zoet water geen lang leven beschoren is.

Nu is dit geen vis die ik 'ken'. Het voorgaande komt uitdrukkelijk voort uit wat ik lees. Wel genoeg reden voor vraagtekens i.m.h.o., vandaar.

~ Ivo

oow over dat voortplanten wist ik niet.

in de winkel werd verteld dat deze of op zout of op zoet water gekweekt worden.
En diegene die zij hadden en verkochten waren op zoet water gekweekt en werden op zoetwater gehouden.

ook op deze site(http://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen/ ... netti.html) staat dit:

Tegenwoordig wordt de Gobioides broussonetti ook in zoetwater gekweekt. Vraag bij aanschaf altijd na of de vis in brak of zoet water is gekweekt. Helaas hebben vele vissen het loodje gelegd door de vis plots van brakwater in zoetwater te plaatsen.

hij ziet er nog goed uit in de bak en eet goed.

Los van dit "gevalletje" is het duidelijk dat winkels vaak niet of onvoldoende de kennis in huis hebben die je mag verwachten.
Dat blijkt hier vaak uit de topics die ik lees. Ik zou dus naast het advies van een winkel altijd op internet of op het forum navraag doen of de info wel klopt.
Zo kun je problemen voorkomen denk ik.

ja daar ben ik intussen ook wel achter.

toch de drakenkop vis doet het goed en lees meer over de zoet water gekweekte versie.

De black molly's en zwaarddragers in tussen bij mijn broer ondergebracht.
nu is het al een stuk rustig in mijn bak.
morgen gaan de labeo albino en de clown botia weg.

ik denk dat ik dat weer rustig verder kan kijken hoe en wat.

Interessante vis, vind ik wel.

En dat hij nu op zoet zit, kan best.
Is hij toch geleidelijk aan op zoet over gewent.
Zou wel kijken, of je een man,of een vrouw hebt.

Dan er 1 bijkopen. dat je een koppel heb.

Ja weet jij hoe je kan zien of het een man of vrouw is?
Wilde daar inderdaad 1 van bijnemen. maar daarvoor gaan vanavond die andere twee weg.

dan wil ik eigenlijk nog wat oppervlakte vissen omdat ik daar nog niks heb zwemmen.
Wie weet hier een optie voor wat in mijn bak past?

Gobioides broussonnetii - Brakwatervissen - Aquagids

brakwater.aquagids.nl/Gobioides_broussonnetii.html

Gobioides broussonnetii ... Geslachtsonderscheid, Geen uiterlijk verschil, Alleen te zien tijdens de paring dan is er verschil te zien in geslachtsorganen.

dat gaat dan lastig worden.

inmiddels zijn de labeo en botia weg.

De dynamiek van het aquarium is gelijk anders.
Nu erg leuk dat de drakenkop vis zich meer laat zien en de cory dora's zich ook meer op de voorgrond bevinden.

het overgebleven bestand is:
12 kardinaal tetra's
1 drakenkop vis
4 maanvissen
4 roodkopzalmpjes
4 koperzalmpjes
10 corydora panda
1 algeneter
4 appelslakken
3 pangio kuhlii

nu denk ik nog dat de koperzalmpjes weg gaan en ik meer roodkopzalmpjes ga halen.
en de groep kardinaal ook uit ga breiden.

ook wil ik het bestand uit mijn kleine aquarium erbij toevoegen.

Hierin zitten:
Dwerggoerami
algeneter
10 waaierhand garnalen

1 van de twee algeneters ga ik weg doen, ze zaten eerst samen maar waren constant in gevecht.

Ik denk dat het even kijken word of de garnalen en dwerg goerami met rust worden gelaten.
wat denken jullie?

Zijn er ook nog idee�n voor een oppervlakte vis?

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan