Wat is er nieuw

Advies gezocht extern filter

• Onderwerp starter Onderwerp starter Anagorn
  • Startdatum Startdatum
A

Anagorn

Guest
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik in de voorbereiding van een nieuw aquarium (100x50x50 cm, dus ongeveer 200 L) waarbij ik nog op zoek ben naar een goed extern filter.
Na veel topics gelezen te hebben ben ik uitgekomen op de volgende twee filters:

JBL Cristal Profi e 901 greenline (tot 300 L, 900 liter/uur)
Eheim Classic 350 (tot 350 L, 620 liter / uur)

Nu vroeg ik mij af:
Hebben jullie ervaring met deze merken?
En welk filter raden jullie mij aan?

Ik hoor het graag!

Hartelijke groet

Ik zou voor de JBL gaan, completer in de standaard levering tov de Classic.
Bij de Eheim zou je weer dubbele krnen moeten aanschaffen om handig je filter af te kunnen koppelen.

De JBL heeft een systeem waarbij dit al is ingebouwd.

Maar het is ook een persoonlijke kwestie. Eheim mensen zweren bij Eheim.
Ik heb ervaring met beide en heb er niet veel verschil in.
Maar vindt JBL fijne filters, heb op mn meterbak ook de 901, en die is inmiddels 5jr oud, draait zonder problemen.

Als ik moet kiezen tussen die twee zou ik voor de classic gaan.
JBL is degelijk. Maar zijn energiezuinige pomp is alleen leuk als de filter pas gereinigd is.
Zuinige pompen slippen heel snel dicht.
Tegenwoordig is het met moderne pompen normaal dat je ze iedere 4-6 weken moet reinigen.
Maar eigenlijk hoort dit pas iedere 6 maand te moeten.

Het wattage bepaalt de opvoerhoogte van de pomp en die is vergelijkbaar met het vermogen van een auto.

Laag wattage zal een pomp heel snel vertragen bij de minste weerstand door vervuiling.
Kies een pomp van ene paar watt meer. Je zal het verschil op de rekening echt niet merken, maar wel in het onderhoud. 😉

Ik heb op de meterbak een 2213 en 2215 zitten. Ik vond de 2215 in eerste instantie aan de krappe kant.

Fozzy zei:
Ik zou voor de JBL gaan, completer in de standaard levering tov de Classic.
Bij de Eheim zou je weer dubbele krnen moeten aanschaffen om handig je filter af te kunnen koppelen.

Ze hebben van de Classic ook plus uitvoeringen,zitten de kraantjes bij.
Enkel (nog) niet bij de 2211 maar voor oa de 2213 en 2215 wel.

2215 plus kost nu net geen 90 euro bij Apo trouwens.

Of je gaat voor een Eden 521
Maakt u 79� armer bij wesdijk. 😉

JurgenD zei:
Als ik moet kiezen tussen die twee zou ik voor de classic gaan.
JBL is degelijk. Maar zijn energiezuinige pomp is alleen leuk als de filter pas gereinigd is.
Zuinige pompen slippen heel snel dicht.
Tegenwoordig is het met moderne pompen normaal dat je ze iedere 4-6 weken moet reinigen.
Maar eigenlijk hoort dit pas iedere 6 maand te moeten.

Het wattage bepaalt de opvoerhoogte van de pomp en die is vergelijkbaar met het vermogen van een auto.

Laag wattage zal een pomp heel snel vertragen bij de minste weerstand door vervuiling.
Kies een pomp van ene paar watt meer. Je zal het verschil op de rekening echt niet merken, maar wel in het onderhoud. 😉

Nou moet ik zeggen dat wij in totaal 5 x een e901 hebben draaien en dat wij daar nou nog nooit last van hebben gehad. Wij kijken zo 1 tot 2 keer in het jaar naar het filter.

1-2 x naar het filter?

Heb je zeker weinig vissen min je bak?
Met flinke bezetting toch wel vaker.

Filters moeten gewoon onderhouden worden, dat ze door blijven stromen.

T enige wat ik af en toe doe bij mn JBL filters is de watten aan de zijkant van het bovenste korfje uit te spoelen (in aquariumwater) en de rotor zo af en toe even uit de kop halen en reinigen.
Maar heus niet zo dat het filter veel schoonmaakwerk vereist dat ie verstopt gaat raken.

Nee,dat doe ik ook niet.
Ik hou de uitstroom in de gaten, en kijk de slangen na, of ze vol raken.

Met weinig vis,is het minder nodig dan een volle bak. (1,60 m) zit aardig veel vis in, ook uit de kamerbak zitten ze erbij.

Kijk liever een keer meer,dan dat de boel dicht zit. krijg je wit water.

Nog nooit last gehad van wit water. We hebben:

2 x e901 op een juwel rio 400
1 x e901 op een juwel rekord 160
1 x e901 op een juwel rio 240
1 x e901 op een juwel rio 180

Vooral de rio 180 heeft een zeer hoge bezetting met een flinke groep guppen. Nergens last van (ingebouwde juwel pomp zat elke week dicht 😛). In alle bakken zat wel flink wat vis.

Zolang de uitstroom nog volop blaast maak ik me nergens zorgen over. Slangen hebben we in al die jaren ik denk 1/2 x nagekeken.

Er is niet een duidelijk beter merk begrijp ik uit de reacties. Overigens zou de Eden 215 ook een optie zijn inderdaad.

Mocht ik in de toekomst een CO2 atomizer oid willen gebruiken, maakt het dan nog uit voor welk filter ik kies?

Echt slechte merken bestaan er tegenwoordig niet meer denk ik.
Maar sommige zijn echt overprijst of anderen hebben weer een feature dat de concurrent niet heeft.
Ieder filter heeft zijn voor en nadelen.
Maar filteren doen ze allemaal. 🙂

Een atomizer kan op iedere externe filter.

Trouwens, wist je dat JBL nu ook een atomizer heeft? 😉
http://www.jbl.de/?lang=nl&mod=products ... il&id=7319

Haha ja dat is uiteindelijk het belangrijkste: dat ze gewoon filteren 🙂

De atomizer van JBL had ik nog niet eerder gezien, goede tip!

Laatste vraagje over het filter: momenteel heb ik een superfish bodemverwarming (60w, geschikt voor 550 L). Is het slim om in mijn keuze daar nog rekening mee te houden?

Ik heb alleen maar Eheim. ong een 14 staan. 5 grote en 5 kleinere. in gebruik 4 voor reserve .

Eheim filters en pompen. Ik kreeg er van mijn opa 1 bij mijn allereerste bak en nooit meer omgekeken als ik heel eerlijk ben. Het functioneert gewoon goed het is stil voor wie dat erg belangrijk vindt. Het gaat niet gauw stuk en ALS dat al eens gebeurt zijn onderdelen goed verkrijgbaar...

Die aller eerste gaf ik door toen een nichtje van mij aan de vissenhobby ging tussendoor heeft hij wel een jaar of 6-7 bij elkaar stilgestaan dat betekend dat dat ding ondertussen al weer bijna 32 minus 6-7 jaar aan het buffelen is. zonder noemenswaardige toestanden. Het is gewoon kwaliteitsspul. Ik heb mijn nicht er ook nooit over gehoord.

Ze hebben mij verteld dat bij de Eheim alleen de rotor stuk kan en dat magneetje wat ronddraait. Maar goed ik ben niet technisch en heb dit van een lfs hier die ze verkoopt. Dus ze gaan erg lang mee was hun conclusie.

Heb zelf ook zo'n ouwe Eheim-pomp draaien.. zal bijna 25/30 jaar oud zijn ondertussen.
Degelijke beproefde techniek, wel vind ik de prijzen die ze bij Eheim hanteren vaak op of over het randje van bezwaarlijk, je betaald niet alleen voor 'een zekere kwaliteit' maar ook voor de reputatie van het merk.

Daarom ook op MP. kijken.
Staat een 2028 prof 2 ,voor 40 euro.
Ook daar de slangpilaar 1 deel gebroken.

http://link.marktplaats.nl/m976506305
Eventueel een slangpilaar bijkopen A 26 euro.

Dat begrijp ik niet ,dat ze dat niet wat verstevigen,met wat/II\.
Heb er nu zelf 3 hersteld ,met polyester en mat.
Wekt perfect, en stevig.

Heb de verkoper even gecontacteerd, die advertentie ziet er wel goed uit. Helemaal als dat onderdeel makkelijk te vervangen is.

Is dit type ook geschikt voor een ingebouwde verwarming? Ik kan dat niet echt vinden namelijk en ik weet dat sommige Eheim filters dit ondersteunen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan