Advies gezocht: Nieuw extern filter


Pimg

Well-known member
Lid geworden
26 januari 2021
Berichten
50
Hi Allemaal,

Nadat mijn huidige (2e hands) Tetra ex 600 is gaan lekken en ik er al veel teveel tijd en geld in heb gestoken en het nog steeds lekt is het tijd voor wat nieuws.
Ik heb echter geen flauw idee wat handig is om te kopen en wat de beste merken zijn in prijs kwaliteit.
Ergens is het ook een beetje zonde want ik heb alles al in huis (filtermedia, slangen, etc) alleen lekt het gewoon ergens dus het is niet anders.

Ik heb op dit moment een bak van 60 Liter staan zonder grote vervuilers. Ik zou wel graag over een tijdje (zie over een jaar) over willen stappen naar een grotere bak, denk zelf aan ±100L, dus idealiter zou ik dit filter dan mee kunnen nemen.
Geld groeit helaas niet op mijn rug dus als het even kan zou ik graag rond de 80 euro klaar willen zijn.

Waar ik nu vooral tegenaan liep met mijn Tetra Filter is dat al mijn LFS of tuincentra geen onderdelen of accessoires verkopen voor Tetra dus daar rekening mee houdend zou ik graag naar een wat beter verkrijgbaar merk uit komen.

Hebben Jullie goede tips of ervaringen met specifieke merken of modellen.
Of tips hoe ik "goedkoop" een kaal filter kan kopen en alles dat ik nu heb qua media en slangen etc kan gebruiken op het nieuwe filter?
 
Proberen op marktplaats een goed filter te scoren? Jbl of Eheim.
 
De JBL E702 past precies binnen je budget van 80 euro. :deal: En voor een tientje meer heb je de nog wat grotere E902. Denk dat beide op 100 L goed hun werk doen, met een lichte voorkeur voor de E902.

Veel leden hebben goeden ervaringen met dat merk. Je ziet ze ook regelmatig op Marktplaats voorbij komen. Heb er zelf op die manier 2 goedkoop gevonden.
 
Ik sluit mij ook aan bij Gino en raad dus ook aan om voor een JBL 902 te gaan. En alsjeblieft koop een nieuwe. Dan heb je garantie en koop je geen ellende van een ander. Zorg ook dat je goede filtermedia gebruikt. Het is goed om zoveel mogelijk over te zetten van je oude filter als dat kan om de bacteriecultuur te behouden.
 
Gezien je al zoveel onderdelen etc gehaald hebt voor dit specifieke filter; zou het dan niet economisch logisch zijn om datzelfde filter maar dan nieuw te kopen? Heb je gelijk een bak reserve onderdelen waardoor je minder 'noodzaak' tot een LFS die Tetra-onderdelen verkoopt hebt.
 
Als je voor de JBL gaat zou ik voor de 902 gaan, gezien de toekomstige 100 liter bak :)
 
Hi Allemaal,

Nadat mijn huidige (2e hands) Tetra ex 600 is gaan lekken en ik er al veel teveel tijd en geld in heb gestoken en het nog steeds lekt is het tijd voor wat nieuws.
Ik heb echter geen flauw idee wat handig is om te kopen en wat de beste merken zijn in prijs kwaliteit.
Ergens is het ook een beetje zonde want ik heb alles al in huis (filtermedia, slangen, etc) alleen lekt het gewoon ergens dus het is niet anders.

Ik heb op dit moment een bak van 60 Liter staan zonder grote vervuilers. Ik zou wel graag over een tijdje (zie over een jaar) over willen stappen naar een grotere bak, denk zelf aan ±100L, dus idealiter zou ik dit filter dan mee kunnen nemen.
Geld groeit helaas niet op mijn rug dus als het even kan zou ik graag rond de 80 euro klaar willen zijn.

Waar ik nu vooral tegenaan liep met mijn Tetra Filter is dat al mijn LFS of tuincentra geen onderdelen of accessoires verkopen voor Tetra dus daar rekening mee houdend zou ik graag naar een wat beter verkrijgbaar merk uit komen.

Hebben Jullie goede tips of ervaringen met specifieke merken of modellen.
Of tips hoe ik "goedkoop" een kaal filter kan kopen en alles dat ik nu heb qua media en slangen etc kan gebruiken op het nieuwe filter?
In dat geval zou ik gaan kijken naar een passende JBL. Het zijn filters die compleet zijn, je hoeft er dus geen kranen o.i.d. bij aan te schaffen. Losse onderdelen, mocht er eens iets stuk gaan, zijn ruimschoots voorhanden. Gemakkelijk te onderhouden bovendien. Ze kennen een erg goede prijs/kwaliteit verhouding. Zelf heb ik er twee; de 902 en de 1502.
 
Bedankt voor alle reacties!
De JBL e902 spreekt mij zeker aan en zal hier ook zeker naar kijken

Gezien je al zoveel onderdelen etc gehaald hebt voor dit specifieke filter; zou het dan niet economisch logisch zijn om datzelfde filter maar dan nieuw te kopen? Heb je gelijk een bak reserve onderdelen waardoor je minder 'noodzaak' tot een LFS die Tetra-onderdelen verkoopt hebt.
Dat is ook zeker een optie. Hoe zijn de ervaringen van Forumleden hier met de Tetra series? Ik heb alleen 2e hands ervaring en ik was redelijk tevreden. En het is net wat je zegt, nu ik toch alles al "dubbel" heb is een LFS bijna niet meer nodig. Toch zie ik Tetra niet veel voorbij komen op dit forum (of ligt dat aan mij)
 
Even mijn duit ook in het zekje doen. Behalve de backups aan onderdelen heb je nog wat extra, voordeel bovenop het extra voordeel.
Normaal heb je op elektrische apparaten 2 jaar garantie maar door je bij aanschaf de filter te registreren op Mijn JBL plakt JBL er nog extra 2 jaar garantie bovenop, dus in totaal heb je 4 jaar garantie.
 
  • Leuk
Waarderingen: Pimg
Bedankt voor alle reacties!
De JBL e902 spreekt mij zeker aan en zal hier ook zeker naar kijken


Dat is ook zeker een optie. Hoe zijn de ervaringen van Forumleden hier met de Tetra series? Ik heb alleen 2e hands ervaring en ik was redelijk tevreden. En het is net wat je zegt, nu ik toch alles al "dubbel" heb is een LFS bijna niet meer nodig. Toch zie ik Tetra niet veel voorbij komen op dit forum (of ligt dat aan mij)
Misschien zegt dat ook iets over de kwaliteit?
 
Ik heb op mijn 60 liter een jbl e702 draaien. Dat werkt probleemloos en stil. De 902 heb ik op een 120l bak en dat zou voor 60l echt teveel zijn.
 
De Jbl's zijn, naar mijn ervaring, net iets te eco om goed te zijn. Bij de minste vervuiling zakt het debiet zeer snel. Daar lijken de eheims veel minder last van hebben te hebben.
Wederom, persoonlijke ervaring.
 

Terug
Bovenaan