Wat is er nieuw

Advies i.v.m. inrichten "Hollandse bak"

WildWolf

New member
Lid geworden
19 oktober 2024
Leeftijd
44
Hallo allen,

Zoals ik al in het voorstel-topic heb gezegd heb ik naast mijn Rio 180 (Tanganyika) nu ook een Rio 240 waar niks bij zat gekregen.
Deze wil ik inrichten als een 'Hollandse bak'.
Ik heb inmiddels al een filter, JBL cristalprofi 1502e, met aangepaste filtermedia. Ik heb gelezen dat geadviseerd wordt om een mengsel van kleibollenmix en lateriet onder je grind/zandbodem te leggen. Bij planten die het nodig hebben een extra kleibolletjes en/of capsule te steken.
Eveneens heb ik een Co2 set liggen uit een vorige poging om met planten te werken. Hiervoor wil ik ook nog een Ph controler aanschaffen.
Ik heb al een aantal keer geprobeerd met planten maar telkens ging het mis, daarom wil ik dit keer meteen de best mogelijke start maken waarvoor ik wat advies nodig heb.
Hetgeen ik nodig heb online bestellen of zal het op Vivarium goedkoper zijn met mooie aanbiedingen?

Ik zal mijn vragen samenvatten.

A. Uitstroom van de filter,
- Originele uitstroom (spraybar)
- Originele uitstroom (breedstraalbuis)
- Lily pipe
- Anders, namelijk:

B. Welke verlichting zouden jullie adviseren?
- Juwel Helialux spectrum 1200
- 2x Superfish Retroled
- Chihiros Universal WRGB 1200
- Anders, namelijk:

C. Co2 toevoeging:
- Diffuser
- Inline
- Reactor

Overige tips zijn uiteraard welkom.
Alvast bedankt

C. Co2 toevoeging:
- Diffuser
- Inline
- Reactor

Als je de ruimte hebt de reactor: https://www.aquanaturetec.com/product/6110279/co2-mixer-reactor-200-plus

1000017972.jpg
1000017930.jpg

Als ik de opstelling zou maken zou ik persoonlijk voor de volgende techniek gaan:

2x Cristalprofi 1502e opzetten. Heb je 2 CO2 punten en 2 punten voor de uitstroom. (lily)
Co2 via een reactor
En voor de belichting 2x Chihiros Universal WRGB 1200.

Veel van de planten die je in je "Hollandse bak" opzet zou kunnen houden zal afhangen van je hardware. En het zou mij advies zijn om je met name op de verlichting niet te gaan besparen. Want: De keuzemogelijkheid van je planten zal afhangen van de lichtsterkte die je kan bieden. Lichtsterkte en dit is wat anders als lichtduur! Met name rode planten vragen gemiddeld een hoge lichtsterkte. Maar er zijn ook groene planten die dit vragen om optimaal te kunnen groeien. Wanneer je dit kan bieden zal er groei ontstaan waarna de voedingsvraag naar voren komt en onder voeding wordt ook CO2 bedoelt. Dus je voeding komt altijd na de beschikbaarheid van je hardware en daaraan gekoppeld je plantenkeus. Dus wanneer je de keus maakt om een hoge lichtsterkte mogelijk te maken zal er zeker een hogere vraag naar voeding komen waarbij een extra CO2 toevoeging ook een belangrijke rol gaat spelen. Wat het licht betreft is het een slecht idee, zeker bij een Hollandse plantenbak, om hier op prijs te kiezen. Kwaliteit is hier veel belangrijker! Een budgetmerk als Superfish moet je meteen al laten schieten! De merken van Juwel zouden ook zeker niet mijn voorkeur hebben gezien hun keuze om een te hoge Kelvinwaarde in de verlichting te zetten. Een gemiddelde Kelvinwaarde van zo'n 5000 is voor een plantenbak prima, niet hoger. JBM heeft prima verlichting, ik heb ze gebruikt voor mijn eigen plantenbakken. Maar ook Daytime led matrix systemen zijn aan te bevelen. Succes bij je opbouw!

Ik heb de led van Aquatlantis en ben er tevreden over en ze zijn betaalbaar.

Allemaal heel hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik ga zeker ook de andere voorgestelde opties bekijken en in mijn keuze menemen
Helaas heb ik momenteel niet het budget voor wat Cornelis voorsteld. Ik heb nog circa 5-600 te besteden voor een Ph controler, co2 diffuser en verlichting. Met die optie moet ik mijn budget gaan verdubbelen 😊
Er moeten daarna ook nog planten in 😝

Als je echt goed licht wil voor de plantjes en toch geen al te gekke kosten wil maken, zou ik ook eens naar de Onex lampen van Daytime kijken. Deze gebruiken dezelfde basis leds als de Matrix reeks, maar je kan bij de Onex niet met de kleuren spelen. (vind ik niet erg). Je hebt de keuze uit "Plant", "Color" en "Fresh", de Plant geeft een zeer mooi licht en ideaal voor de plantjes. Dat je de kleuren niet kunt regelen (wel dimmen) maakt ze wel een pak betaalbaarder. Ik heb ze hier zelf ook en heb er een Meanwell 24V voeding voor gekocht, en ik dim ze via een TC420 controller. Op die manier kan je met minimum budget toch echt goede lampen hangen.
Zelf heb ik ze nog niet zo lang en ik ben nog met een algenprobleem aan het worstelen, maar bij anderen op Facebook heb ik ze zelfs al op mooie "Dutch style" Aquascape-bakken gezien vol mooie rode planten.

Waarom een 2e 1502 erbij? Ik heb 1 1502 op de Rio 240 en vind het al bijna overkill...
Als je met CO2 gaat werken, met veel licht , planten die hogere waarden CO2 nodig hebben en je wilt goede (betere) kwaliteit planten, dan heb je 1 basis uitgangspunt: CO2 is Queen en Flow is King. Dit heeft alles te maken dat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. (Ludwig Prandtl-laag)

Als ik een high-light bak opzet heb ik minimaal 10x de filtercapaciteit.
Zo heb ik op een bakje van 35 liter en daar staat een Eheim Classic 250/2213 op, en die geeft 440 liter per uur. Op een 24 literbakje heb ik een HOB van 350 liter per uur. En mijn planten staan verre van horizontaal. Maar de nadruk ligt hierbij op waterverplaatsing en niet op stroming.

Dat is allen zo met de co2 toch en niet zozeer van belang bij bv de andere sporen?
Dat heeft inderdaad alleen betrekking tot de CO2.
En sporen (micro's) zijn ionen en worden door de wortels en het blad opgenomen en CO2 is een molecuul en word via diffusie alleen door het blad opgenomen

Als je met CO2 gaat werken, met veel licht , planten die hogere waarden CO2 nodig hebben en je wilt goede (betere) kwaliteit planten, dan heb je 1 basis uitgangspunt: CO2 is Queen en Flow is King. Dit heeft alles te maken dat je zo de grenslaag of boundary layer op het blad verkleint. (Ludwig Prandtl-laag)

Als ik een high-light bak opzet heb ik minimaal 10x de filtercapaciteit.
Zo heb ik op een bakje van 35 liter en daar staat een Eheim Classic 250/2213 op, en die geeft 440 liter per uur. Op een 24 literbakje heb ik een HOB van 350 liter per uur. En mijn planten staan verre van horizontaal. Maar de nadruk ligt hierbij op waterverplaatsing en niet op stroming.
Interessant. En gebruik je in die bakken dan ook speciale spray bars of een lily pipe of iets dergelijks om de uitstroom wat te verspreiden? Want met zo'n sterke filtercapaciteit (waterverplaatsing) veroorzaakt dat toch ook een grote stroming lijkt mij.

Ik heb namelijk een 180L bak met filtercapaciteit van 7x de bak inhoud. Ik heb een filter eheim 2275 met 1275l/u. Ik vind mijn stroming al wat fors. Sommige vissen houden daar niet van denk ik. Ik heb een gewone spray bar.
Maar als meer waterverplaatsing voor de planten goed is voor co2 opname dan is meer filters erbij zetten het overwegen waard.

Interessant. En gebruik je in die bakken dan ook speciale spray bars of een lily pipe of iets dergelijks om de uitstroom wat te verspreiden? Want met zo'n sterke filtercapaciteit (waterverplaatsing) veroorzaakt dat toch ook een grote stroming lijkt mij.

Ik heb namelijk een 180L bak met filtercapaciteit van 7x de bak inhoud. Ik heb een filter eheim 2275 met 1275l/u. Ik vind mijn stroming al wat fors. Sommige vissen houden daar niet van denk ik. Ik heb een gewone spray bar.
Maar als meer waterverplaatsing voor de planten goed is voor co2 opname dan is meer filters erbij zetten het overwegen waard.
Ik heb er een keer een leuk stukje over geschreven waarom dat zo is: Filter en Stroming.
Scheelt een hoop typwerk om dat nu even uit te leggen :thumbs:

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan