Wat is er nieuw

advies interne filters

• Onderwerp starter Onderwerp starter Rakjetakje
  • Startdatum Startdatum
R

Rakjetakje

Guest
Hoi allemaal,

de twee aquaria die ik heb staan beiden op mijn studentenkamertje, die dus ook fungeert als slaapkamer. Een hele tijd waren de filters stil, maar nu zijn ze allebei tegelijkertijd herrie gaan maken. Ik heb ze al helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. De aquaflow 100 is er stiller van geworden en die hang ik straks gewoon terug in de 20 liter (los, dus niet aan het raam). Echter mijn Eheim Aquaball 60 is na het uit elkaar halen alleen maar meer herrie gaan maken. De herrie wordt duidelijk veroorzaakt door het motortje en ik word er helemaal gek van. Heb dus afgelopen nacht de eheim eruit gehaald en de aquaflow in mijn 60 liter gehangen om toch maar te kunnen slapen..

Ik vrees dat ik het motortje niet meer geluidloos krijg, aangezien ik al een hoop geprobeerd heb, dus ben ik van plan om wellicht een nieuwe filter voor in mijn 54 liter te kopen. Hij moet geluidloos zijn, met zo'n laag mogelijke trilresolutie (o.i.d.). Verder bestaat het visbestand enkel uit kleine visjes, dus geen garnaaltjes.

Welke (betaalbare) filter adviseren jullie me??

En ik ben wellicht van plan om garnaaltjes in mijn 20 liter te doen (ben me nog aan het inlezen). Is dat wel verstandig met een aquaflow 100? Ik heb niet het idee dat die heel erg hard aanzuigt, hij hangt een cm of 8 boven het grind en hij staat altijd om de minimale stand (behalve met schoonmaken).

Ik gebruik de aquaflow bij de garnalen en doe onder het kapje van de spons een stukje panty en dat werkt prima.

Welke structureel als enorm stil worden genoemd zijn de hoekfilters van Dennerle (zijn 2 varianten van)..
http://www.aquaplantsonline.nl/index.php?route=product/search&search=hoekfilter

Zelf geen ervaring mee moet ik er bij zeggen..

Edit: Bij nader inzien, vraag me af of die XL-versie wel voldoende vermogen bied voor je 54-liter bak.
Plus, ze zijn best prijzig.

Rakjetakje zei:
En ik ben wellicht van plan om garnaaltjes in mijn 20 liter te doen (ben me nog aan het inlezen). Is dat wel verstandig met een aquaflow 100? Ik heb niet het idee dat die heel erg hard aanzuigt, hij hangt een cm of 8 boven het grind en hij staat altijd om de minimale stand (behalve met schoonmaken).

In het algemeen heb je bij het houden van garnalen geen zware filterpomp nodig, de belasting is vrij laag, voornamelijk afhankelijk van je voeren.
Voor 20 liter is dit pompje prima..
Je kunt ook denken hier aan voor je garnalenbak.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/7423/europet-sponsfilter-bob-met-pomp/
Prima pompje, goedkoop, het enige wat je hoort is het zachte stroompje water wat naar beneden valt, maar ook daar kun je mee spelen natuurlijk.

Ik had die hoekfilters inderdaad ook gevonden, maar ik kan niet vinden of deze op een luchtpompje of met een motortje werken.
Ik voeg namelijk geen CO2 toe (en wil dat ook eigenlijk zo houden) en ben bang dat er met een luchtpomp geen CO2 meer overblijft, en dat deze ook meer geluid maakt dan de pomp zelf.

Rakjetakje zei:
Ik had die hoekfilters inderdaad ook gevonden, maar ik kan niet vinden of deze op een luchtpompje of met een motortje werken.
Dennerle hoekfiltjes zijn kant-en-klaar.. standaard interne pomp dus, is geen luchtpomp bij nodig.

En de Europet sponsfilter is inderdaad ook een mooie optie, maar ik denk dat mijn Nano dat meteen voor de helft gevuld is haha. En er zit al maar 20 liter in, dus dat lijkt me zonde van de ruimte.

kellemes zei:
Rakjetakje zei:
Dennerle hoekfiltjes zijn kant-en-klaar.. standaard interne pomp dus, is geen luchtpomp bij nodig.

Oke super, dan wordt het waarschijnlijk die hoekfilter, tegelijk met een aantal plantjes 😀

Ja, Die Europet BOB-filters zijn wel wat lompig inderdaad, en lelijk.
Ik ga maar even door met voorstellen doen 😉
Deze heb je ook nog.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/7146/aquael-pat-mini-filter-binnenfilter-/
Ik heb er 1 draaien, maar helemaal dood-stil zijn ze spijtig genoeg niet, da's dan weer jammer, hoor een mini-piepklein rateltje..
Maar of dat altijd is met dit model dat weet ik niet.

Rakjetakje zei:
kellemes zei:
Rakjetakje zei:

Oke super, dan wordt het waarschijnlijk die hoekfilter, tegelijk met een aantal plantjes 😀

Welke ga je dan nemen? En voor welke bak?

Een heel klein rateltje is ook niet erg, maar de pompjes die ik nu heb trillen echt de hele bak door en dat dreunt precies waar ik met mijn hoofd lig in bed het hardst volgens mij.. Dus dat is niet zo prettig.

Voor mijn 54 liter (netto maximaal 50 liter) haal ik dan de XL hoekfilter van Dennerle. De capaciteit is misschien net voldoende dan, maar ik ben van plan nog een aantal planten meer in mijn bak te zetten en de bezetting minimaal te houden. In de 20 liter houd ik dan voorlopig in ieder geval de aquaflow 100, aangezien dit bakje nog niet stabiel is en de garnaaltjes voorlopig dus nog niet komen. Maar idee�n voor een andere filter voor de 20 liter in de toekomst zijn altijd handig natuurlijk.

En wordt inderdaad wel iets duurder, maar dat noemen wij thuis investeren 😀

Even voor de volledigheid.. met deze hoekfilters wordt dit meegeleverd.. http://www.aquaplantsonline.nl/p/5212/dennerle-reserve-filterelement-voor-hoekfilter/?search=hoekfilter
Dat is een soort cassette met filtervlies dacht ik, dat kun je meerdere malen schoonmaken maar zal ook een keer aan vervanging toe zijn, en dan moet je dus een nieuwe cassette kopen.
Vandaar dat ik die lege module (waar ik de link van gaf) zou gebruiken met filtermedium wat in principe nooit vervangen hoeft te worden, siporax bv..
Dus als je die module ook koopt, dan zul je dus ook eigen filtermedium erbij moeten aanschaffen.

Dat verhaal over siporax en nitraat weet ik het fijne niet van.. zelf gebruik ik substrat-pro ( http://www.aquaplantsonline.nl/p/765/eheim-substrat-pro-2510051-1-liter/?search=substrat )

Zou trouwens zomaar kunnen dat die siporax te grote brokken zijn voor dit filtertje.. moet je het in stukken hakken, of de mini-variant hebben.

Ik heb niet zo'n hoekfiltertje dus durf je niet echt een advies te geven over wat handig filtermedium is voor die module eerlijk gezegd.
Dennerle zelf adviseert nano-bio-filtergranulat maar kan ik zo in Nederlandse webshops niet (meer) vinden..

Ik heb ook de substrat pro net als Mark en dat bevalt prima.

Bij de beschrijving daarvan staat inderdaad niets over nitraat, enkel nitriet (logisch).
Ik zal me er nog wat verder over inlezen aangezien ik daar toch tijd genoeg voor heb, maar het is wel handig om wat keuzes te hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan