Advies LED verlichting

P

Polarbear

Guest
Beste hobbisten,

Graag zou ik willen kijken voor een andere, betere led verlichting.
Heb zitten googlen, je komt veel tegen, sommige vertellen weinig over aantal lumen en/of Kelvin.

Nu heb ik iets gevonden, maar vermoeden wordt dat deze te vel zal zijn met 7500K

Heb john (jessicapilon) gesproken, en vertelde mij dat waarschijnlijk beste is voor 1 rond 4500K.
Natuurlijk is dat afhankelijk van bepaalde aspecten en gebruik.

Het is voor mij belangrijk dat de bodem bedekkers niet te weinig licht ontvangen. Heb redelijk wat planten die veel licht vragen.

Dus ik ben op deze LED terecht gekomen:
https://www.dha-aquarium.nl/a-46404962/led/led-verlichting-60-cm/

Snel specificaties;
Model: A601
Voor aquaria van 60cm breed
Aantal LEDs: 117
Lumen: 58000, 33 watt per LED
Stroomverbruik: 39 watt
Voltage: AC 100-240V 50-60hz
Afmeting: 60x6x5cm
Kleurtemperatuur: 7500K
Inclusief adapter en 7 staps dimmer


Het is voor een 60cm open bak, daar zal rekening mee gehouden moeten worden, tevens zijn andere alternatieven mogelijk om over mee te denken.
 
Deze zit inderdaad net wat teveel in het witte licht. Je kunt inderdaad voor je planten beter rond de 4500K zitten. Bovendien vind ik het ook wel een enorme bak licht voor zo'n bakje. Het nadeel van de balk met dimmer die je laat zien is dat als je deze op een tijdsklok aansluit de balk vaak niet 'onthoud' op welke stand hij uit is gegaan en weer op zn felst aangaat.

Zelf heb ik goede ervaring met deze: https://www.jmbwebshop.nl/c-1681810/jmb-aquarium-led-verlichting/. Met een controller kun je dan zelf het aan en uitgaan en de lichtsterkte controleren. Je kunt er ook brackets bij kopen en dan kunnen ze op de rand van een open aquarium staan.
 
Dit is een Chihiros serie (de oude serie) met 5800 lumen. Maar dat is wel erg veel licht op een 60cm...

Maar, wat wil er aan uitgeven..?
Een topLED is bv de twinstar. 170,- voor de standaard 600E (2400 lumen) Of een een goedkope chinese kloon: Chihiros RGB 90,- voor de RGB60 (2450 lumen)
(beiden onthouden de ingestelde waarde als ze zijn uitgegaan...)

O ja, een tip: de led in je link zijn op ebay/ aliexpres zo'n 25% goedkoper...
 
Ik heb sinds kort de AI Prime Freshwater op mijn 40x50x40cm aqua. Deze lamp is geschikt voor max 60x60cm. Geheel eenvoudig naar wens te programmeren per app of draadloos via de pc. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Voorheen 2x Chihiros RGB, maar daar deden mijn Alternanthera's het niet onder. Nu onder de AI Prime groeien ze bijna een cm per dag. Maar goed is wel een behoorlijke uitgave deze lamp.
 
Ik heb sinds kort de AI Prime Freshwater op mijn 40x50x40cm aqua. Deze lamp is geschikt voor max 60x60cm. Geheel eenvoudig naar wens te programmeren per app of draadloos via de pc. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Voorheen 2x Chihiros RGB, maar daar deden mijn Alternanthera's het niet onder. Nu onder de AI Prime groeien ze bijna een cm per dag. Maar goed is wel een behoorlijke uitgave deze lamp.
Probleem met de chihiros rgb is (hoe ik het zie) dat er juist te weinig witte leds in zitten waardoor je wel alle kleurtjes aanbied maar niet daadwerkelijk een volledig spectrum
 
Beste hobbisten,

Graag zou ik willen kijken voor een andere, betere led verlichting.
Heb zitten googlen, je komt veel tegen, sommige vertellen weinig over aantal lumen en/of Kelvin.

Nu heb ik iets gevonden, maar vermoeden wordt dat deze te vel zal zijn met 7500K

Heb john (jessicapilon) gesproken, en vertelde mij dat waarschijnlijk beste is voor 1 rond 4500K.
Natuurlijk is dat afhankelijk van bepaalde aspecten en gebruik.

Het is voor mij belangrijk dat de bodem bedekkers niet te weinig licht ontvangen. Heb redelijk wat planten die veel licht vragen.

Dus ik ben op deze LED terecht gekomen:
https://www.dha-aquarium.nl/a-46404962/led/led-verlichting-60-cm/

Snel specificaties;
Model: A601
Voor aquaria van 60cm breed
Aantal LEDs: 117
Lumen: 58000, 33 watt per LED
Stroomverbruik: 39 watt
Voltage: AC 100-240V 50-60hz
Afmeting: 60x6x5cm
Kleurtemperatuur: 7500K
Inclusief adapter en 7 staps dimmer


Het is voor een 60cm open bak, daar zal rekening mee gehouden moeten worden, tevens zijn andere alternatieven mogelijk om over mee te denken.
58000 lumen? En 33 watt per led? Dat is onwaarschijnlijk...
 
Ik kan geen grafiek weergeven van het spectrum van die RGB, maar dit is de reflectie in het water.

RGB.jpg


Of het een volledig actiespectrum heeft kan ik daarom niet zeggen, maar het absorptiespectrum geeft goede resultaten zoals de foto uit mijn bak laat zien.

bugs-jpg.264278
 
Ik gebruik sinds het begin 2 sunsun ADE 300 C led lampen(zou opstarten met 1) en het enige kleuren die die hebben zijn wit en blauw en je kan ze volgens mij niet dimmen. zit ook wel verschil in prijs met bijvoorbeeld een chihiros(ze zijn maar 15 euro ps).
Mijn aquarium is een aquatic nature cocoon 7 en mijn eleocharis mini,rotala sp green,rotala h'ra en rotala orange juice groeien prima met deze lampen.
En omdat fotos meer zeggen dan duizend woorden: een foto van mijn rotala orange juice. links achter is als je goed kijkt ook nog wat h'ra te zien en op de achtergrond de sp green.
Ik ben dus van mening dat het met deze goedkope lampen ook prima kan, al zijn dit wel relatief makkelijke planten.
IMG_20190213_190709.jpg
 
Staat mooi op kleur zeg!
Zo zie je maar dat elk normaal licht planten kan laten groeien :thumbs: Misschien is de kwaliteit wel wat minder, maar voor de 15 eurie kan je geen buil vallen natuurlijk
 
Dit is een Chihiros serie (de oude serie) met 5800 lumen. Maar dat is wel erg veel licht op een 60cm...

Maar, wat wil er aan uitgeven..?
Een topLED is bv de twinstar. 170,- voor de standaard 600E (2400 lumen) Of een een goedkope chinese kloon: Chihiros RGB 90,- voor de RGB60 (2450 lumen)
(beiden onthouden de ingestelde waarde als ze zijn uitgegaan...)

O ja, een tip: de led in je link zijn op ebay/ aliexpres zo'n 25% goedkoper...
Dha en chihiros hebben dezelfde lampen A601, alleen de specificatie verschilt, wat wel raar is.

Voor de chihiros staat;
Model: A601
Voor aquaria van 60cm breed
Aantal LEDs: 117
Lumen: 5800
0,33 watt per LED
Stroomverbruik: 39 watt
Voltage: AC 100-240V 50-60hz
Afmeting: 60x6x5cm
Kleurtemperatuur: 5500K (dha vertelt 7500K)
Inclusief adapter en 7 staps dimmer
Prijs: Dha: €112 - Chihiros: €60

Tevens ben ik geen fan van aliexpress om apperatuur te kopen ivm risico's.
 
Staat mooi op kleur zeg!
Zo zie je maar dat elk normaal licht planten kan laten groeien :thumbs: Misschien is de kwaliteit wel wat minder, maar voor de 15 eurie kan je geen buil vallen natuurlijk

Bedankt:D, ben ook heel tevreden met de kleur had zelf niet echt zo verwacht. de bouw kwaliteit valt me reuze mee maar ik ga hier pas definitieve uitspraken over doen als ik ze langere tijd heb draaien.
Mijn idee was ook om te kijken of ik een mooie aquascape kon maken met wat goedkopere producten er zit namelijk geen aquasoil in maar akadama. En dit is tot nu toe prima te doen maar in het begin is het denk net even wat meer werk om alles stabiel te krijgen.

Tevens ben ik geen fan van aliexpress om apperatuur te kopen ivm risico's.
Ik moet zeggen dat mijn ervaring is dat de klantenservice wel verbeterd is, mocht je dat risico bedoelen. de reviews zijn ook daar belangrijk en ze zijn maar wat bang dat je een slechte plaatst.
Als je op de technische veiligheid doelt mocht je voor een chihiros gaan dan maakt het volgens mij niet uit waar je hem vandaan haalt want het is uiteindelijk hetzelfde product. Alleen de garantie zal hier waarschijnlijk wat makkelijker te regelen zijn maarja daar betaal je dan uiteindelijk ook weer voor.
 
Dha en chihiros hebben dezelfde lampen A601, alleen de specificatie verschilt, wat wel raar is.

Voor de chihiros staat;
Model: A601
Voor aquaria van 60cm breed
Aantal LEDs: 117
Lumen: 5800
0,33 watt per LED
Stroomverbruik: 39 watt
Voltage: AC 100-240V 50-60hz
Afmeting: 60x6x5cm
Kleurtemperatuur: 5500K (dha vertelt 7500K)
Inclusief adapter en 7 staps dimmer
Prijs: Dha: €112 - Chihiros: €60

Tevens ben ik geen fan van aliexpress om apperatuur te kopen ivm risico's.
Dat is zeker raar. De A601 heeft duidelijk een meer blauw licht dan gelig licht, dus ga ik er vanuit dat de kelvin van 7500K de juiste is.
En daarbij staat op de DHA versie het logo van Chihiros...

Ik heb er inmiddels al 3 aangeschaft via Ebay en nog nooit problemen gehad met beschadiging etc. Maar het is wel te begrijpen dat je elk risico wilt uitsluiten natuurlijk. :thumbs:
 
Dit is een Chihiros serie (de oude serie) met 5800 lumen. Maar dat is wel erg veel licht op een 60cm...

Maar, wat wil er aan uitgeven..?
Een topLED is bv de twinstar. 170,- voor de standaard 600E (2400 lumen) Of een een goedkope chinese kloon: Chihiros RGB 90,- voor de RGB60 (2450 lumen)
(beiden onthouden de ingestelde waarde als ze zijn uitgegaan...)

Ik heb sinds kort de AI Prime Freshwater op mijn 40x50x40cm aqua. Deze lamp is geschikt voor max 60x60cm. Geheel eenvoudig naar wens te programmeren per app of draadloos via de pc. Ben er tot nu toe zeer tevreden over. Voorheen 2x Chihiros RGB

Ik gebruik sinds het begin 2 sunsun ADE 300 C led lampen(zou opstarten met 1). zit ook wel verschil in prijs met bijvoorbeeld een chihiros(ze zijn maar 15 euro ps).

Zijn er trouwens links van deze lampen, je komt veel tegen met diverse dingen. Zou fijn vinden om de goede link te hebben om dan uit te zoeken welke beste aansluit op de wensen.
 
Nee, geen link.Wel een PDF met alle specs voor elke Chihiros LED die er op de markt is. Geef maar een seintje als je die wilt hebben
 
Kijk anders ook eens even naar de Chihiros WRGB. Is de opvolger van de RGB variant. Hier zijn wat meer mogelijkheden mee, oa per app helemaal in te stellen als je de bijbehorende Commander Controller mee bestelt.
https://nl.aliexpress.com/item/Chihiros-WRGB-Aquarium-Licht-Voor-Aquatic-Plant-Gesimuleerde-Zonsopgang-Zonsondergang-Led-Aquarium-Voor-Water-Planten-LED/32955202280.html?spm=a2g0z.search0604.3.3.17354cc4MfOja0&ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_3_10065_10068_319_317_10696_10084_453_10083_454_10618_10304_10307_10820_10821_10301_537_536_10902_10843_10059_10884_10887_321_322_10103,searchweb201603_70,ppcSwitch_0&algo_pvid=572f6fd1-ff8c-4e36-ae86-ab39b9e2d4b6&algo_expid=572f6fd1-ff8c-4e36-ae86-ab39b9e2d4b6-0

De AI Prime Freshwater die ik eerder noemde is oa verkrijgbaar bij onderstaande shop.
Heel andere prijsklasse natuurlijk als de eerder genoemde lampen. Ook moet er nog een steun bijgekocht worden wat de prijs nog verder ophoogt. Maar ik heb er geen seconde spijt van en ben er zeer tevreden over.
https://zeeaquarium-winkel.nl/aqua-illumination-prime-hd-wit-zoet-water
 
Terug
Bovenaan