Wat is er nieuw

Advies nieuwe UV-C

CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Hallo,

Mijn JBL UVC 36 watt heeft het na een jaar of 4 begeven. Eerst was de starter dood die vervangen maar nu doet die dus helemaal niks meer dus ik gok de "print"

Iemand advies over een kwalitatief goede UV-C ?

Zat zelf te denken aan een OASE die je normaal ook voor vijvers gebruikt.

Die van Eheim heb ik meerdere berichten gelezen dat ze gaan lekken dus dat lijkt mij niet bepaald ideaal.

Het hangt er maar van af waar het ding gebruikt moet worden. Bij een aquarium gebruik ik het apparaat niet 24/7. Dus wil ik iets gemakkelijks hebben wat ik niet tussen mijn filter en de bak zou moeten zetten. Dus koos ik voor een interne lamp (Géén led!) die ik wanneer nodig in mijn bak zet maar er net zo gemakkelijk weer uitpak. Voor mijn meterbak gebruik ik een 9 Watt lamp die ik kocht bij tante Ali.
IMG_20190928_114138.jpg

Het hangt er maar van af waar het ding gebruikt moet worden. Bij een aquarium gebruik ik het apparaat niet 24/7. Dus wil ik iets gemakkelijks hebben wat ik niet tussen mijn filter en de bak zou moeten zetten. Dus koos ik voor een interne lamp (Géén led!) die ik wanneer nodig in mijn bak zet maar er net zo gemakkelijk weer uitpak. Voor mijn meterbak gebruik ik een 9 Watt lamp die ik kocht bij tante Ali.
Bekijk bijlage 288465
Waarom geen led?

Waarom geen led?
Nou, in mijn lamp zit dus gewoon een lamp. Maar over die leds… Ik heb er een aantal zelf gebouwd zelfs met UV-c powerleds. Eerst met één led boven de instroom, dat werkte niet. Toen heb ik er al eens meerdere achter elkaar gezet in een afgesloten glaskolf in een PVC buis. Ook hier ging de stroming er kennelijk te snel langs. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om er meerdere achter elkaar te zetten en deze in te bouwen in een bestaand lamphuis waar bijvoorbeeld de lamp vervangen moet worden om rotatie om de leds te krijgen. Dat heb ik nog niet gedaan en zou het proberen waard zijn. Ook had ik zo'n Aquel ding met één led. Dat deed helemaal niets. Snel weer van de hand gedaan. Probleem is dat de contacttijd volgens mij te kort is. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. Bij een lamp, die op zich al langer is, worden er vaak al barrières ingebouwd in het lamphuis wat de stroming dwingt om lang rond de lamp te cirkelen, ook dus weer om de contacttijd lang te maken.

Nou, in mijn lamp zit dus gewoon een lamp. Maar over die leds… Ik heb er een aantal zelf gebouwd zelfs met UV-c powerleds. Eerst met één led boven de instroom, dat werkte niet. Toen heb ik er al eens meerdere achter elkaar gezet in een afgesloten glaskolf in een PVC buis. Ook hier ging de stroming er kennelijk te snel langs. Een mogelijkheid zou kunnen zijn om er meerdere achter elkaar te zetten en deze in te bouwen in een bestaand lamphuis waar bijvoorbeeld de lamp vervangen moet worden om rotatie om de leds te krijgen. Dat heb ik nog niet gedaan en zou het proberen waard zijn. Ook had ik zo'n Aquel ding met één led. Dat deed helemaal niets. Snel weer van de hand gedaan. Probleem is dat de contacttijd volgens mij te kort is. Maar goed, dat zijn mijn ervaringen. Bij een lamp, die op zich al langer is, worden er vaak al barrières ingebouwd in het lamphuis wat de stroming dwingt om lang rond de lamp te cirkelen, ook dus weer om de contacttijd lang te maken.
Chinese UV-C powerleds?
Je kan namelijk best knappe UV-C leds krijgen naar mijn idee.
https://www.digikey.nl/product-detail/en/RVXR-280-SB-073105/1807-1024-NDJe zit dan alleen heel erg in het DIY gebied..

Chinese UV-C powerleds?
Je kan namelijk best knappe UV-C leds krijgen naar mijn idee.
https://www.digikey.nl/product-detail/en/RVXR-280-SB-073105/1807-1024-NDJe zit dan alleen heel erg in het DIY gebied..

Nee, mijn leds heb ik gekocht bij Conrad wel al een tijdje terug. Maar ik weet eigenlijk niet of het ook een "merk" artikel was. Ook daar koop je wel eens producten die uiteindelijk toch bij onze Chinese vrienden vandaan komen. Misschien zijn er wel mogelijkheden met leds mits op een goede manier verwerkt waarschijnlijk. Misschien probeer ik het gewoon nog eens uit. Op zich moet het natuurlijk wel mogelijk zijn. Als ik nog eens aan een glaskolf, of nog beter, een compleet UV-c Lamphuis kan komen is het misschien de moeite waard om nog eens weer aan het prutsen te slaan.

Waarom zou je een UV geen 24/7 aanzetten? Ik begrijp de redenatie daarin niet.

Het zwakke vissen en steriele bak is uiteraard een broodje aap verhaal en heeft nul wetenschappelijk onderbouwde argumenten.

Maar goed een UV-C van Oase zal vast wel goed zijn.

Aan Ali spul ga ik niet beginnen. Als die opeens gaat lekken heb ik een groter probleem.

Waarom zou je een UV geen 24/7 aanzetten? Ik begrijp de redenatie daarin niet.

Het zwakke vissen en steriele bak is uiteraard een broodje aap verhaal en heeft nul wetenschappelijk onderbouwde argumenten.

Maar goed een UV-C van Oase zal vast wel goed zijn.

Aan Ali spul ga ik niet beginnen. Als die opeens gaat lekken heb ik een groter probleem.
Waarom zou je een UV-C wél 24/7 aan willen hebben kan mijn weder vraag dan zijn. In mijn bak heb ik het in elk geval niet nodig. Het water is glashelder en problemen waarvoor UV-C nuttig zou kunnen zijn heb ik niet. Ik gebruik dus een probleemoplosser wanneer het probleem zich voordoet.

UVC is geen probleem oplosser het is een hulp middel om problemen te voorkomen.

Omdat 99/100 mensen met een aquarium eigenlijk te veel vissen hebben, te weinig verversen en te weinig filter capaciteit hebben is een hulp middel als UVC een goed welkom.

Dat je water glashelder is is in mijn ogen ook geen argument. Dat wil enkel zeggen dat je geen last van zweefalgen hebt.

Ik gebruik een uvlamp van ome ali en die staat op een tijdschakelaar, gaat 's nachts 2 uurtjes aan, daarmee voorkomen we veel ellendehopen we, de reden waarom hij niet 24/7 aanstaat is omdat je ook goede bacteriën doodt. En hij hangt in de bioloog waar het water naar binnen stroomt (dus voordat alles gefilterd word) achterliggende gedachte daarvan is dat je dus nooit je goede bacterien die uit je filter komen, dood maakt

Dus in die 2 uur doodt hij geen goede bacteriën?

Het merendeel van de bacterien zit in je substraat van je filter en niet in je water dus dat dode van goede bacterien maakt weinig uit. Een UV lamp zorgt er vooral voor dat de bacterie druk lager wordt.

Ik maak gebruik van de Eheim variant, nu een aantal jaren, en ik ben er zeer te spreken over en hij werkt zeer makkelijk, snel en eenvoudig. Lamp 1 x per jaar vervangen en nog nooit last gehad op de aansluitingen met lekkage oid.

Bij mij draait deze ook "gewoon" 24/7 omdat het aantal schakelingen ook slecht is voor levensduur van de lamp. Buiten een medicatie moment, dan gaat hij wel uit, maar verder niet.

UVC is geen probleem oplosser het is een hulp middel om problemen te voorkomen.

Omdat 99/100 mensen met een aquarium eigenlijk te veel vissen hebben, te weinig verversen en te weinig filter capaciteit hebben is een hulp middel als UVC een goed welkom.

Dat je water glashelder is is in mijn ogen ook geen argument. Dat wil enkel zeggen dat je geen last van zweefalgen hebt.

UV-C is geen probleem oplosser maar voorkomt problemen, zeg je. Op mijn beurt zeg ik dan wanneer ik de problemen niet heb die een UV-C lamp zou kunnen oplossen waarom zou ik er dan een moeten aanzetten. Ik neem vooraf ook geen aspirientje in omdat ik mogelijk hoofdpijn zou kunnen krijgen. Maar dat betekend niet dat ik tegen zo'n ding zou zijn. Het kan nuttig zijn op bepaalde momenten. Bij mij fungeert zo'n apparaat dus uitsluitend als probleem oplosser.

Hartstikke leuke verhalen maar het zijn argumenten.

UVC pas inzetten als je een probleem hebt ben je er al te laat mee.

Verdiep je eens in de werking en het nut zou ik zeggen. Het is niet iets van een medicijn hoor.

Kan mij wel vinden in het verhaal van Ben, je hoeft het niet te gebruiken.
als een bak prachtig prima draait zonder UVC, waarom zou je er dan UVC op aansluiten? dat is de opmerking 🙂

Zelf heb ik een Eheim Reeflex onder de Malawibak zitten, sinds de verhuizing (jaar terug) eigenlijk niet meer aan geweest om eerlijk te zijn maar lekken doet die niet!
Merk ik verschil met toen ik de UVC nog wel aanhad? nee eigenlijk niet.

UVC is ook geen verplichting je kan prima zonder draaien.

Enkel hem pas aanzetten als je een probleem hebt zoals ziekte dan ben je al te laat dat is mijn punt.

Ik gebruik een uvlamp van ome ali en die staat op een tijdschakelaar, gaat 's nachts 2 uurtjes aan, daarmee voorkomen we veel ellendehopen we, de reden waarom hij niet 24/7 aanstaat is omdat je ook goede bacteriën doodt. En hij hangt in de bioloog waar het water naar binnen stroomt (dus voordat alles gefilterd word) achterliggende gedachte daarvan is dat je dus nooit je goede bacterien die uit je filter komen, dood maakt
zoals al gezegd, goede bacterieen...wat is trouwens goed maar ik denk dat je de ntrificerende bacteriën bedoeld zitten op een medium.
weliswaar laten ze bij tijd en wijle los en zweven dan door het water maar dat doen ze omdat willen koloniseren.
jouw opstelling van de UVC is dus het beste, maar 95% van de mensen hebben diee verkeer staan...op de uitlaat van de pomp.
2 uur een UVC aanzetten is eigenlijk zinloos als je weet dat bijv slechte bacteriën zich in 4 uur delen.

Het is een Oase UVC van 36 watt geworden.

PVC koppelingen er bij want dat gekloot met slang ben ik snel klaar mee 🙂 Nu nog even alles aansluiten en dan komt die via een klein opvoerpompje op de Bioloog.

Gewoon fijn 24/7 laten draaien.

Het is een Oase UVC van 36 watt geworden.

PVC koppelingen er bij want dat gekloot met slang ben ik snel klaar mee 🙂 Nu nog even alles aansluiten en dan komt die via een klein opvoerpompje op de Bioloog.
Als ie erin zit zou ik graag een foto willen zien hoe je het gedaan hebt.

• Leuk
Waarderingen: CVS
Als ie erin zit zou ik graag een foto willen zien hoe je het gedaan hebt.

Komt goed! Ga aankomend weekend aan de slag.

Moet even wat extra Betonplex halen ook direct als deksels van mijn bioloog want liggen nu van die kunststof platen om maar dat is niks 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan