Wat is er nieuw

Advies nodig: inrichting aquarium en vissen bestand

Aqua045

New member
Lid geworden
1 september 2024
Leeftijd
23
Hallo allemaal,

Ik heb een 111-liter aquarium met grind als bodembedekking. De temperatuur is rond de 25 graden en de pH-waarde is 7,5. Op dit moment gebruik ik geen CO2, maar mijn planten wortelen en groeien prima. Ik ben op zoek naar advies over welke planten nog mooi bij mijn huidige setup zouden passen.

Qua vissen wil ik graag wat soorten toevoegen die zich in het bodem- en middensegment van het aquarium begeven. Op dit moment heb ik al zo’n 100 Neocaridina-garnalen, ongeveer 20 Endler guppy’s en enkele Helena-slakken.

Alle suggesties en tips zijn van harte welkom!

Bijlagen

• IMG_1085.jpeg
    IMG_1085.jpeg
    2.4 MB · Weergaven: 52
  • IMG_1082.jpeg
    IMG_1082.jpeg
    3.1 MB · Weergaven: 43
  • IMG_1078.jpeg
    IMG_1078.jpeg
    2.6 MB · Weergaven: 46
Wat zijn de precieze afmetingen van je bak?
Ik begrijp uit je huidige plantenbestand dat je lichtsterkte laag tot middensterk is? (lumen per liter)
In dat geval zou je een nymphoides taiwan erbij kunnen zetten. Mooie contrast plant.
Eventueel een drijfplant? En gezien de opzet van je bak zou je een mini waterlelie heel goed kunnen. Als ie gaat bloeien, is het dubbel feest.

Vanwege het grint vallen corydorassoorten en andere echt bodembewonende soorten af, dat maakt het wel wat moeilijker. En vanwege het formaat van je medebewoners is een kilivis die op de bodem huist (bijv. Aphyosemion gardneri).of een pauwooggrondel ook niet zo'n goed idee.
Eventueel een Hara Jerdoni??? (iemand die hier meer ervaring mee heeft dan ik die hier wat over kan zeggen?)
Dan houdt het bij mij wat inspiratie betreft onderhand wel op.

Bedankt voor de snelle reactie.

De afmetingen van mijn aquarium zijn 80x35x48 cm, wat neerkomt op een volume van 134,40 liter. Zonder rekening te houden met de bodembedekking zijn de afmetingen 80x29x48 cm, wat resulteert in een volume van 111,36 liter.

Om eerlijk te zijn, weet ik niet precies hoe sterk mijn verlichting is. Mijn LED-strips hangen wat verder van het aquarium af, dus ik denk dat de lichtsterkte matig tot laag is.

Ik heb al een mini-waterlelie in mijn aquarium. Ik dacht eraan om een rode tijgerlotus toe te voegen, omdat ik denk dat dit een mooi contrast zou geven in mijn bak. Ik weet echter niet zeker of dit mogelijk is zonder CO2.

Ik vind ook dat ik momenteel veel planten met langwerpige bladeren heb, vooral in de achtergrond, waardoor de vissen niet echt beschut worden door de lange stengels.

Ik heb ook niet veel licht in mijn bak, en rode tijgerlotus redt het niet bij mij.
Nymphea minuta wél en Nymphoides taiwan (als hierboven al gesuggereerd) wel.
Hygrophila corymbosa zou waarschijnlijk ook wel kunnen (heeft bredere bladen dan de H. siamensis).
Echinodorus met breder blad misschien ook wel,maar mij lukt het niet om die mooi te houden/ krijgen....

Mooie bak hoor! 🙂 Weet je welke bodembedekking je precies hebt? (Naam en korrelgrootte.) Ik zou niet op voorhand willen zeggen dat "grind", waar 1000 soorten van zijn, ongeschikt is voor bodembewoner X. Dat hangt er echt van af.

Kun je dan niet ook zeggen dat als het maar niet te scherp is en er rommel tussen ligt.
Corys die stromen door de amazonegebied en daar ,,snuffelen,, ze heel wat af. Over rotsen/keien eerder of in de bezinksels, wat is hier nou de mode geworden om daarvoor een specifieke bodem te vragen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan