Advies nodig over vermoedelijk te felle verlichting

B

Bramski

Guest
Beste mede aquarium liefhebbers,

Ik heb ongeveer een jaar geleden mijn lichten gewisseld van de meegeleverde T5 naar Superfish RetroLED (https://aquadistri.com/wp-content/uploads/2018/02/WEB_Retro_LED_A5_fld_NL.pdf). De planten doen het uitstekend, echter zag ik de vissen gelijk na de wissel een stuk minder en verstopten ze zich vaak als er veel beweging in de kamer was. Tegenwoordig is het echter zo erg dat ze bij het voeren niet eens meer tevoorschijn komen en je echt een goede 5 minuten stil moet zitten om een beetje leven te zien. Een en ander resulteert ook in een uit de hand gelopen slakkenplaag want die profiteren vrolijk van het naar de bodem gezakte voer. Erg zonde want zo beleef ik toch een stuk minder plezier aan de bak.. Ik heb eerst alle andere oplossingen voor schuwe vissen geprobeerd die ik kon vinden (meer oppervlakte beweging voor meer zuurstof, waterwaarden zijn in orde, toevoegen van potloodvisjes zodat de anderen zich veiliger zouden voelen) maar deze hielpen allen niet dus nu denk ik toch aan een verandering van verlichting. Eén balk uitzetten leverde ook geen resultaat op, evenals het hele oppervlak laten begroeien met drijfplanten (bijkomend nadeel de verstoorde stroming) levert nauwelijks een reductie van de felheid van het licht op.

Nog even op een rijtje:

Juwel Rio 180 met standaard filter en verwarming.
  • 2x Superfish RetroLED (1 bright, 1 combi)
  • Donkere fijn grindbodem.
  • 1 ancistrus
  • 6 corydoras sterbai
  • 5 japonica garnalen
  • 10 vijfstreepbarbelen
  • 10 blauwe neons
  • 10 potloodvisjes
Nu heb ik een aantal oplossingen bedacht en hieronder neergezet van goedkoop tot duur:
  • Poster/stuk vinyl op de achterkant plakken om het te verduisteren. Lijkt me het goedkoopst maar had ik vroeger ook niet nodig voor vrolijk rondzwemmende vissen en lost tevens het (vermoedelijke) probleem van te felle verlichting niet op.
  • TC420 kopen en aansluiten op de superfish retroled. Hiermee zou ik de verlichting kunnen dimmen (controller van superfish zelf biedt alleen tijdsklok), als het werkt en het daadwerkelijk aan te sluiten is. Lees ik wat wisselende berichten over, de een zegt van niet, de ander zegt dat het kan wanneer je de snoertjes stript.
  • Ledstripje erbij kopen voor een wat subtieler avondlicht. De retroleds kunnen dan sochtends aan voor de plantengroei en dan nieuwe ledstrip smiddags/savonds aan zodat de vissen er geen last van hebben maar toch zichtbaar zijn.
  • Compleet nieuw ledsysteem. Ik ben me er van bewust dat de superfish niet al te best is qua kwaliteit, hier heb ik me helaas pas op ingelezen ná aankoop. Ik heb er echter wel totaal €120,- aan uitgegeven en om dit na minder dan een jaar alweer overboord te gooien voor iets wat nog een stuk duurder is vind ik wat zonde.
Advies over de beste optie zou erg gewaardeerd worden, evenals eventuele oplossingen waar ik zelf nog niet aan heb gedacht! Oh en nog een toevoeging is dat ik geen ervaring heb met elektra. Iets simpels met een duidelijke uitleg/tutorial zie ik nog wel zitten maar de ingewikkelder zaken zijn voor mij helaas denk ik geen optie.

Bij voorbaat dank!
 
Vreemd, ik heb namelijk in twee van mijn aquaria dezelfde superfish buisjes hangen en heb deze ervaring niet. Al maak ik gebruik van 1 buis namelijk de bright versie. In 1 aquarium heb ik wat drijfplanten en in de andere helemaal niet, in beide aquaria gedragen de vissen zich 'normaal' en schuilen helemaal niet.

Is er tijdens de lampenwissel nog iets anders aangepast? Iets aan de inrichting of een nieuwe bewoner geïntroduceerd?
 
Apart, ik heb een grote LED boven mijn bak hangen maar ik heb niet het probleem dat mijn vissen schuw zijn. Zou je een foto van je aquarium kunnen sturen? Misschien kan je dingen aanpassen aan de inrichting waardoor ze zich veiliger voelen? Dat de ancistrus schuw is, is vrij normaal en het is ook een nachtdier. Corydorassen zijn normaal niet heel schuw maar kunnen wel snel schrikken. Wat je zou kunnen proberen is om je water zelf wat donkerder te maken met bijv. turf. Dat haalt best wat licht weg. Ook veel grote planten waar ze tussen kunnen schuilen wil nog wel helpen.
 
Dank voor de reacties! Hieronder een foto (als alles goed gaat). Ik heb inderdaad het afgelopen jaar wel wat veranderd aan het aquarium, met name meer (rand)beplanting en schuilplekjes om ze wat meer op hun gemak te laten voelen. Met als resultaat dat de vissen vrijwel allemaal rechtsachterin de bos hygrophilia blijven hangen. De corydoras en ancistrus hadden voorheen ook nog wel lak aan alles wat er voor de bak gebeurde, maar de schrikreactie van 1 vis op een beweging van mij resulteert nu vaak in een vlucht van allen terug naar het bosje..

82082E51-199E-4A49-9FC0-11C8A82F0D09.jpeg
82082E51-199E-4A49-9FC0-11C8A82F0D09.jpeg
82082E51-199E-4A49-9FC0-11C8A82F0D09.jpeg
 
En qua visbestand, ik ben destijds wat vissen kwijtgeraakt door witte stip en heb de scholen weer aangevuld naar aantallen die werden aangeraden om ze op hun gemak te laten voelen. En wat potloodvisjes erbij daar ik las dat vrij zwemmende vissen in de bovenlaag het signaal konden geven naar andere vissen dat de boel veilig was. Werkte aan het begin wel, maar na een paar dagen gingen de potloodvisjes zich ook alweer verstoppen..
 
Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem ik heb een 70 liter aquarium en de Bright retro van superfish ik vond deze ook te fel!
Ik denk dat ik hierdoor last van alg kreeg want na het aantal licht uren te reduceren en i.c.m. andere dingen is dat weggetrokken.

De beste oplossing is denk ik de TC420 omdat hiermee alles automatisch gaat (ik zou even goed kijken want op ali express zijn deze veel goedkoper)
Als nood oplossing heb ik op dit moment de onderstaande dimmer aangesloten dit werkt ook voor mij.
Ik weet niet zeker of dat ook de oplossing is om je vissen minder schuw te krijgen

kosten 10 euro~ (te vinden onder Ledstrip dimmer)
1592502378535.png
 
Laatst bewerkt:
Bramski
Als ik de foto mag beoordelen van jou bak,niets op aan te merken,misschien dat de vissen even moeten wennen aan een sterkere verlichting.Ik denk niet dat het aan de sterkte van de verlichting ligt,ik heb een led balk waarvan ik het spectrum via een afstandsbediening kan regelen,en ik doe dat wanneer ik dit wil,of in de avond wil aanpassen.
Vissen passen zich snel aan in een lichtere omgeving,dat mag nooit lang duren,anderzijds zitten vissen bij de lfs ook niet in het volle licht,en zodra deze bij de aquariaan thuiskomen zitten ze dus ook direct/meteen in een groter lichtspectrum ofwel veel meer licht.
 
Mooi aquarium met voldoende schuilplaatsen zo te zien. Qua inrichting zie ik geen reden voor schuwe vissen. Wat voor drijfplanten heb je? Mooi die bodem wortels
 
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat alle schooltjes tegen het minimum aantal aan zit. Ik zou er bijvoorbeeld eens 15 neons bij gooien en kijken wat er gebeurt.
 
Dank allen voor het meedenken!

Apart, ik heb een grote LED boven mijn bak hangen maar ik heb niet het probleem dat mijn vissen schuw zijn. Zou je een foto van je aquarium kunnen sturen? Misschien kan je dingen aanpassen aan de inrichting waardoor ze zich veiliger voelen? Dat de ancistrus schuw is, is vrij normaal en het is ook een nachtdier. Corydorassen zijn normaal niet heel schuw maar kunnen wel snel schrikken. Wat je zou kunnen proberen is om je water zelf wat donkerder te maken met bijv. turf. Dat haalt best wat licht weg. Ook veel grote planten waar ze tussen kunnen schuilen wil nog wel helpen.

Turf is een goede suggestie maar dat durf ik niet zo aan i.c.m. garnalen daar ik door te zuur water al eens mijn hele populatie garnalen ben kwijtgeraakt..

Bramski
Als ik de foto mag beoordelen van jou bak,niets op aan te merken,misschien dat de vissen even moeten wennen aan een sterkere verlichting.Ik denk niet dat het aan de sterkte van de verlichting ligt,ik heb een led balk waarvan ik het spectrum via een afstandsbediening kan regelen,en ik doe dat wanneer ik dit wil,of in de avond wil aanpassen.
Vissen passen zich snel aan in een lichtere omgeving,dat mag nooit lang duren,anderzijds zitten vissen bij de lfs ook niet in het volle licht,en zodra deze bij de aquariaan thuiskomen zitten ze dus ook direct/meteen in een groter lichtspectrum ofwel veel meer licht.

Dat is dus het gekke, de verlichting is al pak hem beet een jaar zo en ze lijken eerder schuwer te worden dan dat ze er aan gewend raken. Lijkt me dat de gewenningsperiode allang over is..

Hallo, ik heb precies hetzelfde probleem ik heb een 70 liter aquarium en de Bright retro van superfish ik vond deze ook te fel!
Ik denk dat ik hierdoor last van alg kreeg want na het aantal licht uren te reduceren en i.c.m. andere dingen is dat weggetrokken.

De beste oplossing is denk ik de TC420 omdat hiermee alles automatisch gaat (ik zou even goed kijken want op ali express zijn deze veel goedkoper)
Als nood oplossing heb ik op dit moment de onderstaande dimmer aangesloten dit werkt ook voor mij.
Ik weet niet zeker of dat ook de oplossing is om je vissen minder schuw te krijgen

kosten 10 euro~ (te vinden onder Ledstrip dimmer)
Bekijk bijlage 301327

Top! Dan ga ik die is proberen, voor 10 euro kan je er geen buil aan vallen. Had het idee dat het niet zou werken op mijn LED maar gezien jouw ervaring ga ik deze maar bestellen. Of dat de schuwheid oplost is inderdaad maar de vraag, al lees ik dat bijvoorbeeld de blauwe neons liever een wat minder verlichte bak hebben dus dat helpt allicht.

Mooi aquarium met voldoende schuilplaatsen zo te zien. Qua inrichting zie ik geen reden voor schuwe vissen. Wat voor drijfplanten heb je? Mooi die bodem wortels

Dankjewel! Ik heb amazone kikkerbeet erin. Wel regelmatig wieden want voor je het weet drijft het er helemaal vol mee en de wortels zijn wel vatbaar voor draadalg bij mij.

Het enige wat ik nog kan bedenken is dat alle schooltjes tegen het minimum aantal aan zit. Ik zou er bijvoorbeeld eens 15 neons bij gooien en kijken wat er gebeurt.

Valt ook nog te proberen alleen ik ben erg voorzichtig om het niet te druk te laten zijn in de bak, dat vind ik echter zo moeilijk inschatten. Stel ik heb 25 neons dat is nog niet teveel, met alle andere vissen erbij?

De laatste keer dat de vissen écht actief waren toen ik i.p.v. de blauwe neons 10 kardinaal tetra's er in had zitten. Dat waren nogal brutale vissen. Helaas zijn ze toen allemaal dood gegaan aan witte stip. Ik dacht met de blauwe neons een weliswaar kleiner visje, maar wel met ongeveer hetzelfde gedrag terug te krijgen. Zijn echter een stuk schuwer. Dat ik tegelijk van vissen en licht ben gewisseld maakt de situaties moeilijk vergelijkbaar.

En wat denken jullie van een donkere achterwand, is dat echt aan te raden om de visjes op hun gemak te krijgen? Lees ik hier en daar wel maar gaat ook vooral over het mooi laten uitkomen van de kleuren van de vissen..
 
ik zou zeker de achterwand beplakken of verven ,dan voelen de vissen zich toch een stuk veiliger bij onze oosterburen in duitsland is het verplicht om ten minste een kant van de bak af te dekken zodat de vissen daar toch een of andere vorm van rust vinden
 
Het enige wat ik nog kan bedenken is dat alle schooltjes tegen het minimum aantal aan zit. Ik zou er bijvoorbeeld eens 15 neons bij gooien en kijken wat er gebeurt.
deze houden ook niet van veel licht
kegelvlek of andere soort barbeeltje lijken me betere keuze hiervoor
 
Naar mijn mening speelt (te) fel licht alleen een rol als je vissen geen schuil mogelijkheid zouden hebben om een gedimde lichtplek te vinden. Zelf heb ik veel licht boven mijn plantenbak hangen maar ook voldoende schuilmogelijkheid. Na zessen begint bij mij tot elf uur het licht te dimmen. Voor mijn vissen, Kardinalen, roodkopzalmpjes met name, is het dan tijd om zich te laten zien wat ze dan ook doen. Wanneer ik voedsel aanbiedt zie ik trouwens wél alle vissen. Ook mijn corydorassen melden zich dan allemaal. Kegelvlekbarbelen schuilen bij mij nooit, trouwens. Ik zou dan ook niet zo'n moeite doen om het licht te veranderen maar wel om afdoende schuilmogelijkheden te bieden.
 
deze houden ook niet van veel licht
kegelvlek of andere soort barbeeltje lijken me betere keuze hiervoor
Werken met wat je hebt, er zitten al 10 neons in het lijkt mij onzinnig om weer een nieuw schooltje te beginnen. Als mijn vermoeden klopt ligt het ook niet aan de LED balk en puur aan het houden van scholenvis aan hun absolute minimum aantal.
Stel ik heb 25 neons dat is nog niet teveel, met alle andere vissen erbij?

In die bak met het huidige visbestand zou een school van in totaal 25 neons prima moeten kunnen en zou een al een veel natuurlijker resultaat moeten geven.
 
Hartelijk dank voor het meedenken, allen!

Ik ga denk ik beginnen met het verduisteren van de achterwand en het toevoegen van 10 blauwe neons.
En zo'n goedkoop snoer dimmertje om 1 van de leds wat te dimmen.
Kijken wat het oplevert!
 
Donkere achterwand erachter gezet, merk nog geen verschil aan de vissen. Ik merkte trouwens ook op dat ze wanneer het licht uit zijn net zo schuw zijn en sterk reageren op beweging van voor de bak. Dus denk ik toch inderdaad niet het licht het probleem.
Dan denk ik toch aan de schoolgrootte van met name de neons. Ik wil morgen de schoolgrootte aanvullen tot 20 stuks.

In die bak met het huidige visbestand zou een school van in totaal 25 neons prima moeten kunnen en zou een al een veel natuurlijker resultaat moeten geven.

Mag ik nog vragen hoe je tot deze inschatting komt Daniel?
Overal lees ik namelijk dat ik 1 liter per centimeter vis aan moet houden en als ik dat uitreken zit ik toch wel op het randje of er overheen. Welzijn van de vissen staat natuurlijk voorop dus wil niet met een overbevolkte bak zitten..
 
Mag ik nog vragen hoe je tot deze inschatting komt Daniel?
Overal lees ik namelijk dat ik 1 liter per centimeter vis aan moet houden en als ik dat uitreken zit ik toch wel op het randje of er overheen. Welzijn van de vissen staat natuurlijk voorop dus wil niet met een overbevolkte bak zitten..
Ik doe het wat meer op gevoel en logica, die cm per liter regel vind ik maar onzinnig. Volgens die regel kun je er ook een gemiddelde steur in houden en dat lijkt mij ook geen goed idee ;)

Even op een kladblok een snelle berekening gemaakt en volgens de cm per liter kom ik op 202cm uit. Tel daar nog 20cm bij op voor de extra 10 blauwe neons die je bij wilt plaatsen en je zit op 222cm in 180 liter.

Gevoelsmatig kijk ik echter meer naar hoeveel vis je in welke laag hebt zwemmen en hoe druk het 'voelt'

Boven / midden zone:
10x potloodvisjes
10x vijfstreepbarbeel

Midden:
10x blauwe neon

Grond:
6x corydoras
5x japonica
1x Ancistrus

Ok, in de hoogte van een Juwel 180 zal de boven en midden laag nogal door elkaar heen gaan. Toch vind ik dat een wat grotere school neons geen probleem zou moeten zijn. Bij twijfel zal je wellicht wekelijks wat meer water kunnen verversen dan vang je de verhoogde vervuiling gemakkelijk op.

Met een blanke lij zou ik het helemaal anders aanpakken en kiezen voor 1 grote school en niet drie scholenvisjes maar opnieuw beginnen is natuurlijk lastig.
 
Ik wil nog even toevoegen dat de blauwe neon 'berucht' is om zijn schuwheid en daar had @triple zeker een punt. Ik durf niet te garanderen dat bij het toevoegen van meer exemplaren dit ineens over gaat al zou ik gevoelsmatig wel zeggen dat er een verbetering zou moeten plaatsvinden. Bot gezegd is je viskeuze niet optimaal geweest als je de vis ook goed wilt kunnen zien.

Is het overigens een aquarium waar vaak langs gelopen wordt? Dat helpt meestal ook niet mee met dit probleem namelijk.
 
Ah helder, dankjewel voor de uitleg. Ja ik heb bij de aanschaf ook wel telkens gekeken naar verschillende waterlagen. Maar had zelf nu ook al de conclusie getrokken dat mijn samenstelling niet ideaal is. Toen ik jaren geleden begon wilde ik vooral zoveel mogelijk verschillende visjes terwijl ik er nu achter kom dat meer van 1 een gelukkiger visje en dus mooier schouwspel maakt in het aquarium. Ik overwoog dan ook om 1 van de soorten eruit te halen maar dat kan ik dan ook weer niet over mijn hart verkrijgen, haha.

Het aquarium staat in de eetkamer en er wordt inderdaad redelijk wat voor langs gelopen. Daar schrikken ze ook wel van. Het gekke blijf ik echter vinden dat met mijn oude samenstelling dat nooit een probleem was. En zelfs toen de barbelen met zijn tienen in de bak zaten met verder weinig planten en geen andere vissen erbij, ze vrolijk de hele bak rondzwommen en geen enkele notie leken te hebben van wat er buiten het water gebeurt. Zou het kunnen dat de toevoeging van de schuchtere neons heeft gezorgd dat andere vissen dat gedrag zijn gaan overnemen?
 
Voortboordurend op die laatste vraag zit ik nu een beetje met het volgende dilemma:
Breid ik de groep blauwe neons uit met het risico dat het geen effect heeft en ik met een nog grotere groep bange vissen zit, of haal ik de blauwe neons er helemaal uit om de andere vissen hopelijk wat minder op hun hoede te maken? Moeilijk..
 
Denk dat je neons op zich natuurlijk gedragen ,ze houden echt niet van fel licht en zwemmen graag dicht bij beschutting .
Met deze gegevens kun je proberen 2 (of 3) voor neon of andere schuwe vissen veilige zwemruimtes aan je voorruit te maken zodat ze zich daar meer ophouden.
Zo een schuilplaats /kleine zwemruimte geeft minstens langs 2 kanten (zeer)dichte beplanting en langs boven luifel of drijfplanten die zorgt dat ze gedempt licht krijgen.
 
Dank triple voor de tips. Ik heb echter na veel lezen over de blauwe neon besloten dat het niet het visje voor mij is, jammer want ik vind hem wel erg mooi. Ik heb ze teruggebracht naar de winkel. Ben benieuwd hoe de rest van de vissen zich nu zullen gedragen.
 
Terug
Bovenaan