Wat is er nieuw

Advies nodig verlichting Aquarium 200 liter

Grimster

Well-known member
Lid geworden
21 augustus 2024
Leeftijd
38
Goedemiddag allen,

Ik heb even advies van jullie nodig. Ik heb een 200 liter bak gekregen, en na veel pijn en moeite 2 T8 Philips UV TL lamp kunnen vinden (30 watt). In de kap van het aquarium zaten 2 normale Tl lampen in, maar deze deden het niet meer. Nu is het geval dat 1 van de aansluitingen in de kap niet meer werkt. Zou 1 UV tl lamp genoeg zijn? Of iets anders verzinnen? Graag hoor ik jullie mening. Hieronder 2 fotos van de huidige situatie

Verlichting1.jpg
Verlichting2.jpg

Je bedoelt toch niet dat je een UVC-lamp hebt he? Want dat hoort echt niet boven een bak, levensgevaarlijk. 🫣 Ik zou even zekerheid krijgen als ik jou was over wat er nu boven hangt.

Het kan zijn dat je genoeg hebt aan één lamp, dat ligt aan je plantenbestand. Iemand als @benvo of @Cornelius kan daar wellicht over meedenken. 🙂

Er zijn tegenwoordig ook led-lampen die in oude armaturen te hangen zijn. Bijvoorbeeld de Aquasky van fluval. Of de Plant 3.0, die is wat krachtiger.

Je bedoelt toch niet dat je een UVC-lamp hebt he? Want dat hoort echt niet boven een bak, levensgevaarlijk. 🫣 Ik zou even zekerheid krijgen als ik jou was over wat er nu boven hangt.

Het kan zijn dat je genoeg hebt aan één lamp, dat ligt aan je plantenbestand. Iemand als @benvo of @Cornelius kan daar wellicht over meedenken. 🙂

Er zijn tegenwoordig ook led-lampen die in oude armaturen te hangen zijn. Bijvoorbeeld de Aquasky van fluval. Of de Plant 3.0, die is wat krachtiger.
Het gaat om een TUV lamp, is dat gevaarlijk?

Deze is het: https://www.aquastorexl.nl/philips-uv-tl-lamp-30-watt-90-cm.html

Ja. 🙂 Die zijn eigenlijk bedoeld voor bestraling/ontsmetting van het water. Voor je ogen en je huid zijn ze niet best. Ik zou die niet meer aanzetten, haha.

Gelijk eruit gehaald, heb nu wel serieus advies nodig wat te halen, 1 TL (beiden T8) aansluiting werkt maar, is een 200 liter bak. Zie onderstaande fotos wat de situatie nu os. Bij voorbaat hartelijk dank!

Verlichtingskap.jpg
Verlichting4.jpg

Weet je zeker dat er maar 1 werkt? Kan zijn omdat 1 lamp stuk is de ander niet werkt. Omdat ze geschakelt zijn aan 1 vsa.

Staat er een formaat op de tl? Je zou er wat kunnen halen bij een bouwmarkt. Al is t8 niet echt gangbaar meer.

En in een ander topic was het advies om de planten gewoon in het zand te zetten, maar nog steeds staan ze los in de bak?

Weet je zeker dat er maar 1 werkt? Kan zijn omdat 1 lamp stuk is de ander niet werkt. Omdat ze geschakelt zijn aan 1 vsa.

Staat er een formaat op de tl? Je zou er wat kunnen halen bij een bouwmarkt. Al is t8 niet echt gangbaar meer.
De lamp hoeft niet perse in de TL aansluiting precies te passen (T8, oude lampen waren 91 cm)., als het maar te doen is qua aansluiting (evt met aparte stekker) Dus led zou ook goed zijn, zolang ik maar verlichting heb. T8 TL is bijna onvindbaar, ben stad en land afgereist maar hoor overal hetzelfde: TL wordt niet meer gemaakt....Toen deze dus besteld maar dit is drama.

En in een ander topic was het advies om de planten gewoon in het zand te zetten, maar nog steeds staan ze los in de bak?
ja heb je gelijk in moet ik nog doen...Nog niet gedaan omdat ik nog niet zeker ben of ik de planten op hun huidige locatie laat staan of ga verplaatsen binnen het aquarium

Laatst bewerkt:
Heb op mijn zolder nog een normale TL gevonden en die werkt gelukkig! maar is 1 TL van 30 watt voldoende voor een bak van 200 liter?
Vergood.jpg

Het gaat om een TUV lamp, is dat gevaarlijk?

Deze is het: https://www.aquastorexl.nl/philips-uv-tl-lamp-30-watt-90-cm.html
Er bestaan UV oftewel Ultra violet lampen. Ultra violet licht zelfs prima voor planten. Kwekers gebruiken het. Maar deels, het kan het DNA van planten en plantmembramen en de fotosynthese negatief beïnvloeden bij een te hoge dosering. We hebben het dan over de UvA vorm. Een TUV lamp geeft UvC licht en dat is inderdaad gevaarlijk! Er bestaat UvA licht, sommigen gebruiken dit om bruin te worden. Maar het geeft ook veroudering. Het heeft een langere golf. UvB is al wat sterker maar wordt door de Ozonlaag boven de aarde gelukkig deels tegengehouden. Het heeft een kortere golf als de A variant. Op je huid zorgt het voor een aanzienlijk sterkere verbranding. En tenslotte kennen we UvC, nog weer sterker wat het ook geschikt maakt voor ontsmetting, het dood bijvoorbeeld virussen en bacteriën. Gelukkig bereikt het de aarde niet zomaar. Het heeft de kortste golf van het genoemde drietal A, B en C.

Bedankt voor de reacties

Kan iemand mij dan een specifieke lamp adviseren die in een TL T8 aansluiting kan? als die een aparte stekker heeft, dat maakt niet uit, Liefste Led lamp die in zijn 1tje voldoende is voor 200 liter

Hoe dat zit met de starter dat weet ik niet an dat kunnen anderen wellicht zeggen.

Zie ik goed dat dit een Juwel is? Mijn juweltje van 80 cm van 25 (?) jaar oud, waren de tlbuizen ook van kapot. Ik heb gewoon een hele nieuwe lichtkap besteld. Die kun je er dan zo opzetten. Even de maten voor de zekerheid checken.
Houd er wel rekening mee dat standaardJuwel verlichting meestal niet meer dan 30 lumen / liter geeft. Dat is voldoende voor niet al te veeleisende planten, maar als je bijv. rode planten wilt, gaan die tekort komen.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan