Wat is er nieuw

Advies opstart vijver

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Jooft
  • Startdatum Startdatum
J

Jooft

Guest
Hallo allemaal,

ik ben op zoek naar wat advies voor de opstart van mijn vijver. Deze zat in de tuin bij aankoop van ons huis. Het betreft een rechthoekige bak van 1,5 m diep met totale inhoud van 5 M3.
Hier in chronologische volgorde van wat ik de afgelopen weken gedaan/gemeten heb:

1 juni:
Vijver voor 90% leeg gepompt en schoon gemaakt (zonder schoonmaakmiddelen). Weer volgepompt met kraanwater en de aanbevolen hoeveelheid zuurstofplanten en een lelie geplaatst. Bacteriecultuur toegevoegd in het filter.
Gemeten PH: 7,0; GH: 7,5; KH:16,0

11 juni:
Zuurstofplanten lijken redelijk te groeien.
Vrij veel draadalg zichtbaar. Gemeten PH: 9,5; GH:6,0; KH: 10,0.
Omwille van de lage GH wat GH+ toegevoegd waarmee de GH waarde op 8,0 gebracht is.


17 juni:
Gemeten: PH: 10,0; GH: 8,0; KH 11,0.
De zuurstofplanten lijken wel ontploft, zo hard zijn ze gegroeid.
Omwille van de hoge PH ongeveer 25% kraanwater toegevoegd.
PH na kraanwater toevoeging 7,5.

20 juni
Gemeten: PH 8,5; GH: 7,0; KH: 11,0.
De zuurstofplanten verliezen hun groene blad rap.

Wat nu te doen, want ik kom er ff niet meer aan uit of en hoe ik hierop bij moet/kan sturen.

Heel graag jullie advies.

Groet,
Jooft
 
Denk dat de vijverkenners wat meer info nodig hebben. Wat voor filter draait erop? Waar meet je de waardens mee? Heb je ook NH3/4/, NO2 en NO3 waardens?

Zit er vis in of moet dit er nog in. Foto ook handig van geheel, filter en planten?
 
Denk dat de vijverkenners wat meer info nodig hebben. Wat voor filter draait erop? Waar meet je de waardens mee? Heb je ook NH3/4/, NO2 en NO3 waardens?

Zit er vis in of moet dit er nog in. Foto ook handig van geheel, filter en planten?
Dag Michelle,

dank voor je reactie. Ik meet de waardes met zo'n druppelsetje, enkel PH, GH en KH.
Er zit een drukfilter op en ik heb er nog geen vissen in zitten.

Bijgevoegd een drietal foto's van de zuurstofplanten die tot enkele dagen geleden nog vol in het groene blad zaten en zichtbaar zuurstof produceerden.
 

Bijlagen

  • IMG_20190620_185152247.jpg
    IMG_20190620_185152247.jpg
    139.6 KB · Weergaven: 159
  • IMG_20190620_185157612.jpg
    IMG_20190620_185157612.jpg
    102.7 KB · Weergaven: 167
  • IMG_20190620_185200298.jpg
    IMG_20190620_185200298.jpg
    110.7 KB · Weergaven: 157
Oei dat ziet er wel erg zielig uit die planten.

Ik heb geen verstand van vijvers maar omdat je opnieuw ben opgestart zal je biologisch evenwicht nog niet in orde zijn. Ik denk dat je tevens NH3, NO2 en NO3 waardens moet meten zodat je kunt zien hoe het staat met de groei van bacterieen die het een en ander moeten omzetten. Dit geheel zal ook invloed hebben op planten groei. Denk dat je na 19 dagen zo en zo nog niet stabiel kan zijn. In aquarium duurt dit ook een week of 4 en misschien bij vijver nog wel langer.

Post alvast even het merk van je filter en wat je erin heb aan materiaal en hoe krachtig het filter is/hoeveel filtert deze per uur. Deze info zal vijverkenner nodig hebben.

Dan even wachten op een vijver houder die je verder kan helpen zodat je straks een mooie vijver heb.

Succes
 
Je zou misschien even een PM naar koirac kunnen sturen. Die heeft een vijver en zou je denk ik meer kunnen informeren. Volgens mij komt er dan een melding in zijn email box als je PM stuur. Er staan posts van hem in het vijver gedeelte.
 
Hallo....vijver opstarten....vul de vijver met kraanwater....je heb 5000liter vijverinhoud....dus 5 manden zuurstofplanten gelijk toevoegen...manden vullen met 50procent zand en 50procent vijveraarden....liefst laagveen mengen en in de manden doen...5 eetlepels keukenzout toevoegen..eerst in pannetje water met die 5 eetlepels zout laten koken 2min.
.aflaten koelen dan in vijver gooien...voeg maerl toe...moet je effe kijken dosering....dan 1 emmertje vijberwater van een bestaanden helderen vijver bij jouw toevoegen...heb je gelijk bacteriën....nu de eerste 4weken niks aan doen...ook niet meten want dat heeft geen enkele zin...want de vijver zit in een proces....dat schiet de eerste 4 weken alle kanten op....dus alleen maar verwarrend...suc6 gegarendeert....vissen die in een beplanten vijver horen zijn....elrits
...goudwinden....sarrasa...chubenkin...
 
Nog effe iets....glanzendfontijnkruid is de beste zuurstofplant....en ik lees dat je filter heb....eerstr 4 weken uit laten....met plantenvijver heb je geen pomp en filter nodig...
 
De waterhardheid van het vijverwater laat zien, hoeveel mineralen zoals kalk er in het water opgelost zijn. Zuurstofplanten kunnen zonder deze mineralen niet groeien, maar algen wel. Wanneer het water in de vijver te zacht is, stagneert daarom de groei van zuurstofplanten. Hiervoor in de plaats komt dan dus de groei van algen.
Zorgen voor een goede waterhardheid is daarom belangrijk voor helder water in een nieuwe vijver.
Dat mankeert er nog aan.
 
De waterhardheid van het vijverwater laat zien, hoeveel mineralen zoals kalk er in het water opgelost zijn. Zuurstofplanten kunnen zonder deze mineralen niet groeien, maar algen wel. Wanneer het water in de vijver te zacht is, stagneert daarom de groei van zuurstofplanten. Hiervoor in de plaats komt dan dus de groei van algen.

Zorgen voor een goede waterhardheid is daarom belangrijk voor helder water in een nieuwe vijver.
Dat mankeert er nog aan.
bertus me vijver draait op puur regen water planten doen het goed heb aleen eind winter klein beetje alg gezien en toen heeft de planten ecologie het overgenomen
 
en toen heeft de planten ecologie het overgenomen
Ik heb je vaker het woord 'ecologie' in dit verband zien gebruiken. Ik vraag me af wat je bedoelt, want ecologie is een vakwetenschap, niet meer.
 
Laatst bewerkt:
Zit dus verder niets in. Moet dan toch nog mineralen in.
 
Wat in kraanwater zit.
 
zit een roof vis in en die af en toe wat wit vis krijgt zal
ook wel mineralen uit het grint komen
 
Laatst bewerkt:
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan