Wat is er nieuw

Advies optimale situatie voor mijn planten

• Onderwerp starter Onderwerp starter joostnl
  • Startdatum Startdatum
J

joostnl

Guest
Beste Forumleden,

Dit is mijn eerste post op dit forum ik hoop wat meer te leren over hoe mijn planten zo mooi mogelijk te houden. Dit topic is in aanbouw en zal de missende informatie zsm toevoegen.

Welke planten betreft het?
- Belgisch groen
- roept u maar 🙂
Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
4-8 maanden
Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?

wo3OvAFNbm

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Iedere week 20 ml Profito Heb je een bemestingsplan? Nee

Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
Ja Februari 2013
Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Nee
Gebruik je CO2 als bemesting?
Ja
Hoe groot is je aquarium?
Netto 200L
Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
2x ga ik bekijken +-1.5 jaar oud
Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Beetje groene aanslag op belgisch groen

Wat zijn je waterwaarden?
Ga ik meten zodra ik thuis ben

Wat is de temperatuur van het water?
Ga ik aflezen zodra ik thuis ben

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
Iedere twee weken 1/4 deel met kraanwater. Geen verbeter middel. Pomp maak ik alleen schoon als uitstroom minder wordt afgelopen week na 8 maanden alleen witte filterwatten vervangen rest alleen in emmer aquarium water gezet.

Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Matig met denk ik wel wat stilstaande plekken ga ik proberen te verbeteren door extra EHEIM pomp te gebruiken. (zal types zsm vermelden)

Welkom Joost op het Af.
Doe er wat drijfgroen in,dat dempt het licht wat.

Ik heb juist op advies van de LFS refelectoren geplaatst...
Mijn planten zijn het hierna wel harder en beter van gaan groeien volgens mij.
Je denkt dat ik te veel licht heb? (kan ook door mij camera kopen dat de foto wat lichter lijkt)

ps kan ik de eerst post nog aanpassen zie geen bewerken knop meer haha

Waarom zitten er dan Vissen in?
Die juist wat schaduw vragen?

Denk je in,,, vissen hebben een schutkleur tegen rovers,en en schuilen graag.
Jij zet ze vol in het licht. voelen ze zich happy?

Bij mij staan vissen voorop, dan pa de planten.

Bewerk is na 40 min.weg.

Met harder groeien,vragen ze ook meer voeding,he.
Dus gedemp licht ,minder voeding.

ipv drijfplanten kun je natuurlijk ook enkele (huidige)planten iets langer laten worden zodat ze gaan luifelen aan het wateroppervlak en zo de vissen voorzien van schaduwplaatsen.

naar de plantengroei toe zijn waterwaardes
ph
kh
no3
po4
het belangrijkst

hoelang is je verlichtingsduur?

wat is er juist mis met je belgisch groen?

Graag advies hoe het beter kan!

Update:
Welke planten betreft het?
- Belgisch groen
- Rest ken ik zo 1 2 3 de naam niet van
- roept u maar smile

Hoe lang staan je planten al in het aquarium? En hoe lang heb je het probleem al?
4-8 maanden

Kan je een foto plaatsen waarop het probleem zichtbaar is?

wo3OvAFNbm

https://www.dropbox.com/sc/hlxvpcj4q519j9p/5d5OBOzywm

Welke voedingsproducten gebruik je en hoeveel voeg je wekelijks toe? Iedere week 20 ml Profito Heb je een bemestingsplan? Nee

Heb je een voedingsbodem? Zo ja, hoe oud is deze?
Ja Februari 2013

Voeg je kleibollen toe bij de plantenwortels?
Nee

Gebruik je CO2 als bemesting?
Ja

Hoe groot is je aquarium?
Netto 200L

Welke verlichting hangt boven je aquarium en hoe lang brandt deze?
1x Tropical deluxe amazone day 38w 120 cm
1x Tropical deluxe special plant 38w 120 cm

Met beide reflectoren!

+-1.5 jaar oud

Heb je ook algen? Zo ja, welke?
Beetje groene aanslag op belgisch groen en andere planten

Wat zijn je waterwaarden?
na 3 dagen dat ik profito gedaan heb.

PH 7,3 (ph meter)
KH 6-7
P04 0,25-0,5 (neig naar 0,25 lastig meten)
Fe: rond de 0,25

Wat is de temperatuur van het water?
25 graden

Hoe vaak ververs je het water en hoeveel? En welk type water voeg je toe (kraanwater, regenwater of osmosewater)?
Iedere twee weken 1/4 deel met kraanwater. Geen verbeter middel. Pomp maak ik alleen schoon als uitstroom minder wordt afgelopen week na 8 maanden alleen witte filterwatten vervangen rest alleen in emmer aquarium water gezet.

Hoe is de stroming in je aquarium (sterkte en plekken met stilstaand water)?
Matig met denk ik wel wat stilstaande plekken ga ik proberen te verbeteren door extra EHEIM pomp te gebruiken. (zal types zsm vermelden)

volgen mijn zit je redelijk goed met het onderhoud van je filter en de verzorging van je aquarium ook je huidige verlichting lijkt me ok .

wel zou ik volgende zaken aanpassen om eventuele tekorten te voorkomen
-meer co2 toedienen zo breng je ph lager dan 7 met je huidige 6a7kh
-ook ben ik voorstander om npk(nitraat,fosfaat,kalium)extra toe te dienen om tekorten te voorkomen.
-je huidige dosis profito kan voldoende zijn maar durf ook hiermee experimenteren naar 2of3 dubbele dosis

Mijn lampen staan 10 uur aan..

Ps irritant dat je oude post niet kan aanpassen

Bedankt voor je reactie, ik ga op een extra pomp een co2 reactor koppelen dat het CO2 beter wordt opgelost. Doe het nu met een diffuser met een keramische plaatje en verlies veel co2.

Nog tips voor aquariumplanten die het aquarium wat 'voller' laten lijken?
Ik vind het lastig om een vol geheel te krijgen het ziet er nu een beetje 'gemaakt' uit.

Trip hoe heet die groot bladerige rode plant in jouw meter bakje?

triple zei:
volgen mijn zit je redelijk goed met het onderhoud van je filter en de verzorging van je aquarium ook je huidige verlichting lijkt me ok .

wel zou ik volgende zaken aanpassen om eventuele tekorten te voorkomen
-meer co2 toedienen zo breng je ph lager dan 7 met je huidige 6a7kh
-ook ben ik voorstander om npk(nitraat,fosfaat,kalium)extra toe te dienen om tekorten te voorkomen.
-je huidige dosis profito kan voldoende zijn maar durf ook hiermee experimenteren naar 2of3 dubbele dosis

Ik ben het met bovenstaande helemaal eens. het is ook belangrijk om een goede stroming te hebben om dode plekken te voorkomen.
ik denk dat je zeker in een gemiddelde bak wel 3x de dosis pro fito mag gebruiken.

Je kunt 20 min na plaatsing je berichten nog bewerken.
persoonlijk vind ik 10 uur licht wel de max. ik zit tussen de 8 a 9 uur.
Je kunt ook voor de co2 een flipper gaan gebruiken of een taifun, dan krijg je ook een goede opname ervan.

Edit: ik denk dat als je planten lekker groeien dat het ook voller gaat worden en minder gemaakt zal lijken. Ik ben wel benieuwd naar een foto.

Foto's op dropbox werkt minder goed dan gedacht hierbij:

dto39eCjWzatK_buiuFrK-kOd0pFHqqp.jpeg

Ik gebruik op dit moment een taifun... Vind alleen dat er constant bubbels gewoon direct naar het wateroppervlak gaan, dit is toch verspilling?
Is het noodzakelijk dat deze reactor in de uitstroom geplaatst is?

joostnl zei:
Trip hoe heet die groot bladerige rode plant in jouw meter bakje?

rode lotus

het is wel het beste als de reactor zo geplaatst word dat het CO2 met behulp van de stroming door heel de bak gaat aangezien het geen monogaam verdeelde stof is.

joostnl zei:
Ik gebruik op dit moment een taifun... Vind alleen dat er constant bubbels gewoon direct naar het wateroppervlak gaan, dit is toch verspilling?
Is het noodzakelijk dat deze reactor in de uitstroom geplaatst is?

bubbels naar het oppervlak is idd verspilling van co2 en als je taifun proper is wil dit zeggen dat die niet voldoet voor je aquarium

die staat best op een plaats waar er veel stroming is zo verkrijg je een mooiere co2 verdeling in je aquarium

Zou de druk nog iets uitmaken? Hoeveel mBAR moet ik op de taifun zetten? (ik zie namelijk steeds ��n grote bel en geen kleine)

We zijn een aantal weken verder en m'n planten groeien nog steeds niet geweldig.
Ik heb m'n taifun vervangen voor een reactor en m'n Co2 lost nou erg goed op.
Ik heb een maand geleden m'n lampen vervangen voor een philips 830 + 840 verlichtingsduur van 8 uur. (zitten dubbele reflectoren op)
M'n profito dosis al enkele weken op 2 x 30 ml per week zitten.

Na vanochtend profito toegevoegd te hebben en eind van de dag gemeten te hebben kom ik de volgende waarde:

PH: 6.8
KH: 6
No3: 0
PO4: 0 tot klein beetje
FE: 0.3-0.5

Is het een idee om stock oplossing extra te gaan gebruiken om m'n No3 en PO4 om hoog te krikken. Ik heb een 2L kan Profito staan dus wil best meer toevoegen dan m'n huidige dosis. Maar is m'n huidige dosis niet al redelijk veel?

XlBV1bB9koiu3IeIMXuKsD0Y-81RBPRn.jpeg

Als je no3 en po beide 0 zijn dan is het al te verklaren. beide mogen nooit 0 zijn omdat dit hele belangrijke stoffen voor je planten zijn.
Je hebt ook co2 en redelijke belichting dus ik zou die waarden proberen op 15mg no3 en 1.5mg fosfaat te krijgen.
Dat kan heel goed met een stockoplossing.

eerst je nitraat en fosfaat meetbaar houden

Top! Ik heb de onderstaande messstoffen besteld bij aquariumbemesting.
Hoeveel zou veilig zijn om de eerste week te gebruiken?
Dinsdag: KNO3 ...ml + Profito ..ml
Woensdag: KH2PO4 ...ml

Kan je KNO3 met profito wel veilig gebruiken?

KNO3

Product oplossen:
~82 gram (81.53gr) van dit zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn.

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de NO3 concentratie met 2.0ppm en de K concentratie met 1.3ppm.

KH2PO4
Product oplossen:
~4 gram (3.58gr) van dit zakje dient opgelost te worden in 500ml warm water. Het beste resultaat krijgt u door het product op te lossen in osmose- of gedemineraliseerd water. Na het oplossen kan het zijn dat er enkele onschadelijke kristallen niet opgelost zijn.

Product gebruiken:
10ml van deze oplossing op 500 liter water verhoogd de PO4 concentratie met 0.1ppm

geen probleem om KNO3 en profito samen te gebruiken
KH2PO4 samen doseren met profito word wel afgeraden

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan