Wat is er nieuw

Advies over een nieuwe vis

• Onderwerp starter Onderwerp starter RoxyJ
  • Startdatum Startdatum
R

RoxyJ

Guest
Hoi iedereen,

Helaas is een van mijn geliefde sluierstaarten overleden... :’( ik ben bang dat er een kat binnen is gekomen en dat die hem uit het aquarium heeft gevist. Ik vond mijn arme visje achter een kastje in de buurt van het aquarium.

Nu heb ik nog één sluierstaart over, maar ik heb gelezen dat deze vissen niet graag alleen zijn en wil daarom een nieuwe vis kopen. Nu weet ik alleen niet zo goed hoe ik dat aan moet pakken. Mijn sluierstaart is ong 2,5 a 3 jaar oud, en is al redelijk groot. Moet ik dan ook een andere grote sluierstaart vinden om erbij te zetten? Of kan het ook een kleinere zijn? En kan de nieuwe vis er meteen bij of moet ik dat op een specifieke manier aanpakken?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Wat mij handig lijkt is te vermelden hoe groot je bak is want sluierstaarten hebben nogal wat ruimte nodig

Jammer van je vis zeg en misschien moet je overwegen de bak dicht te maken.

Jammer van je vis zeg en misschien moet je overwegen de bak dicht te maken.
Ja... misschien wel. Of mijn raam gewoon dichtmaken als ik niet thuis ben.
Ik weet niet zeker wat er gebeurd is maar het leek me sterk dat ie na 2,5 jaar er ineens zelf uit zou springen ofzo.. haha. Dus een kat leek me het meest waarschijnlijk

Wat mij handig lijkt is te vermelden hoe groot je bak is want sluierstaarten hebben nogal wat ruimte nodig
Mijn bak is ongeveer 80 liter. Ik ververs om de week/anderhalve week een deel van het water en heb er een waterfilter inzitten die ik af en toe uitspoel.
In mijn ervaring gaat het goed met twee vissen erin! Ik zou er graag weer een nieuwe vis bijdoen, zodat de andere vis niet eenzaam hoeft te zijn.

Okay nouja, geen idee hoe het is gekomen. Ik vind het heel naar maar wil nu graag goed gaan zorgen voor de vis die er nog wel is.

Dus, heeft iemand daadwerkelijk ook wat advies over hoe ik het aan moet pakken als ik er een nieuwe vis bijhaal? Haha
Is het erg als de vis nog klein is? En hoe pak ik het aan met hem bij de andere vis zetten?

Slimste is om Michelle van het forum ff te pmen, zij is expert op het gebied van sluiers

Je aquarium is helaas gewoon niet groot genoeg. Kijk maar eens in dit oude topic: https://aquaforum.nl/threads/ja-ook-een-sluierstaart-kan-groot-worden.45959/
De sluiers die je daar ziet moet je met twee handen optillen, zo groot zijn ze geworden. Jouw 80L aquarium biedt gewoon niet de ruimte die ze nodig hebben ook al overleven ze best een paar jaar.

Stop met sluierstaarten en neem een vis die beter geschikt is, mooie groep guppen bijvoorbeeld. Dat is niet het advies waar je naar op zoek bent maar wel het advies die je hier hoort te krijgen (sorry!)

Zag een paar berichten uit April.

Zit een beetje te dubben om je uit te leggen hoe en wat betreft een nieuwe sluier erbij. Vind het wel erg sneu voor jou en de dode sluier en die je nu nog heb. Mede uit de berichten blijkt dat je nog een beginner ben en je heb al info gehad betreft voorwaarden aquarium voor sluiers.

Je aquarium en filtertje zal niet voldoen om sluiers optimaal te kunnen verzorgen/houden. Je heb sinds april niets aangepast want je heb nog 80 liter aquarium wat te klein is. Het gaat om het liter aantal maar tevens over de lengte van het aquarium.

1 sluier is inderdaad zielig om alleen te houden. Ik denk dat het beste is dat je een mooie vijver ga zoeken voor je over gebleven sluier. Zo geef je je sluier die je heb een kans om goed uit te groeien en bespaar je een nieuwe sluier een hoop ellende.

Ik begrijp dat dit antwoord niet is wat je zoek maar zolang je niet kunt/wilt aanpassen wat ze nodig hebben kun je beter een ander soort vis gaan houden want met 80 liter en missen van de rest qua voorwaarden, ga je allerlei ellende krijgen wat niet leuk is voor jou en de vissen. Het is al een uitdagimg op zich om sluiers te houden in een goed formaat aquarium.

Zag een paar berichten uit April.

Zit een beetje te dubben om je uit te leggen hoe en wat betreft een nieuwe sluier erbij. Vind het wel erg sneu voor jou en de dode sluier en die je nu nog heb. Mede uit de berichten blijkt dat je nog een beginner ben en je heb al info gehad betreft voorwaarden aquarium voor sluiers.

Je aquarium en filtertje zal niet voldoen om sluiers optimaal te kunnen verzorgen/houden. Je heb sinds april niets aangepast want je heb nog 80 liter aquarium wat te klein is. Het gaat om het liter aantal maar tevens over de lengte van het aquarium.

1 sluier is inderdaad zielig om alleen te houden. Ik denk dat het beste is dat je een mooie vijver ga zoeken voor je over gebleven sluier. Zo geef je je sluier die je heb een kans om goed uit te groeien en bespaar je een nieuwe sluier een hoop ellende.

Ik begrijp dat dit antwoord niet is wat je zoek maar zolang je niet kunt/wilt aanpassen wat ze nodig hebben kun je beter een ander soort vis gaan houden want met 80 liter en missen van de rest qua voorwaarden, ga je allerlei ellende krijgen wat niet leuk is voor jou en de vissen. Het is al een uitdagimg op zich om sluiers te houden in een goed formaat aquarium.

Hmm ja ik snap je. Ik baal gewoon heel erg van de intens slechte informatie die je krijgt in een dierenwinkel als je de beestjes aanschaft. Ik heb altijd zo mijn best gedaan om goed voor mijn vissen te zorgen, ook vantevoren info opzoeken en dat soort dingen, maar ik wist echt niet hoeveel ik niet wist zeg maar... en wilde ze zo veel mogelijk ruimte te geven, maar helaas heb ik in mijn huis geen plek voor een groter aquarium 🙁 Als ik vantevoren geweten had dat dit helemaal geen fijne manier is voor de sluiers om te leven had ik ze niet gekocht natuurlijk!

Heeft iemand enig idee waar of hoe ik iemand kan die mijn overgebleven sluier zou willen opnemen in haar/zijn vijver? Ik gun hem het beste!

Ik begrijp je roxy. Ik ben ook heel fout begonnen. Ik wist ook totaal niets maar hoe leuk ze ook zijn (dat is de ellende als je ze eenmaal heb) zul je keuze moeten maken. Ik kan je best uitleggen hoe of wat met een nieuwe sluier maar ik weet al bij voorbaat dat het niet goed gaat komen in dat kleine aquariumpje en dat ze het lang kunnen uithouden maar ik wil dat eigenlijk niet op mijn "geweten" hebben. Nu voor 2 sluiertjes denk ik, ach in een meter aquarium moet kunnen ipv de vereiste 1.20 maar er komt veel meer bij kijken. Filter.

Het herplaatsen van sluiers is wel wat moeilijker als je wilt dat hij goed terecht komt.

Kijk eens in de buurt/vrienden/kennissen die een vijver hebben en vragen of ze jouw vis willen voorzien van goede zorg..
Hier op Forum aanbieden bij aangeboden topic.
In delft zit het vis asiel. Misschien is dat een optie voor je? Kunnen hem ook ophalen. gebruik even Google.
Misschien zit er een koi dealer bij jou in de buurt en bellen en situatie uitleggen. Misschien dat zij zeggen kom hem maar brengen?

Zolang hij nog bij jou thuis is gewoon lekker veel vers water en eten geven. Hij zal niet spontaan dood vallen van eenzaamheid.

Of kijken op MP voor aquarium van 1 meter en goed filter als je dit kwijt kunt en wil. Soms kan je dit vrij goedkoop op de kop tikken.

Je aquarium is helaas gewoon niet groot genoeg. Kijk maar eens in dit oude topic: https://aquaforum.nl/threads/ja-ook-een-sluierstaart-kan-groot-worden.45959/
De sluiers die je daar ziet moet je met twee handen optillen, zo groot zijn ze geworden. Jouw 80L aquarium biedt gewoon niet de ruimte die ze nodig hebben ook al overleven ze best een paar jaar.

Stop met sluierstaarten en neem een vis die beter geschikt is, mooie groep guppen bijvoorbeeld. Dat is niet het advies waar je naar op zoek bent maar wel het advies die je hier hoort te krijgen (sorry!)

Snap niet dat je nog iemand guppen wil aanraden tenzij je enkel een stel mannetjes bedoelt.
Als ze een koppeltje neemt, dan krijgen we binnen 2-3 maand een post met : help, ik heb 100 guppen.

Ik begrijp je roxy. Ik ben ook heel fout begonnen. Ik wist ook totaal niets maar hoe leuk ze ook zijn (dat is de ellende als je ze eenmaal heb) zul je keuze moeten maken. Ik kan je best uitleggen hoe of wat met een nieuwe sluier maar ik weet al bij voorbaat dat het niet goed gaat komen in dat kleine aquariumpje en dat ze het lang kunnen uithouden maar ik wil dat eigenlijk niet op mijn "geweten" hebben. Nu voor 2 sluiertjes denk ik, ach in een meter aquarium moet kunnen ipv de vereiste 1.20 maar er komt veel meer bij kijken. Filter.

Het herplaatsen van sluiers is wel wat moeilijker als je wilt dat hij goed terecht komt.

Kijk eens in de buurt/vrienden/kennissen die een vijver hebben en vragen of ze jouw vis willen voorzien van goede zorg..
Hier op Forum aanbieden bij aangeboden topic.
In delft zit het vis asiel. Misschien is dat een optie voor je? Kunnen hem ook ophalen. gebruik even Google.
Misschien zit er een koi dealer bij jou in de buurt en bellen en situatie uitleggen. Misschien dat zij zeggen kom hem maar brengen?

Zolang hij nog bij jou thuis is gewoon lekker veel vers water en eten geven. Hij zal niet spontaan dood vallen van eenzaamheid.

Of kijken op MP voor aquarium van 1 meter en goed filter als je dit kwijt kunt en wil. Soms kan je dit vrij goedkoop op de kop tikken.

Bedankt voor de fijne reactie en goede tips!!! Vind het zo lastig want ik ben echt gehecht geraakt aan de lieve vissies! Maar ik wil mijn overgebleven sluier het beste leven gunnen dus ik ga wel goed nadenken over wat het beste is.
Ik ga eens even op het forum rondsnuffelen en kijken wat de uiteindelijke oplossing gaat worden.

Snap niet dat je nog iemand guppen wil aanraden tenzij je enkel een stel mannetjes bedoelt.
Als ze een koppeltje neemt, dan krijgen we binnen 2-3 maand een post met : help, ik heb 100 guppen.
Het aquarium van TS is meer geschikt voor een gup, dat die ook weer met voors- en tegens komt begrijp ik. Het is voor een beginnend aquariaan echter hartstikke leuk om te zien hoe je guppen zich vermeerderen en kan een mooie boost aan de hobby geven. Natuurlijk zijn er genoeg andere opties dus ik zou zeggen kom zelf met iets constructiefs, in plaats van je post te beginnen met 'Snap niet dat je'..

Ik heb zomaar een vaag vermoeden dat Roxy guppen weinig aan vind. Ze heeft nu sluiers en daar hecht je erg aan omdat dit "aanhankelijk" "mensgerichte" vissen zijn. Misschien dat een Betta wat is die heeft ook erg mooie kleuren, staarten en vinnen. Ik weet niet of gedrag ook leuk is maar qua uiterlijk beetje mini sluier. Maar dan oplossing vinden voor het open aquarium. Dit kan volgens mij niet.

Roxy mocht je besluiten te gaan voor een groter aquarium etc. gewoon advies vragen zullen reacties genoeg komen om je te helpen hoe en wat.

Google eens op zorona aquariums. Die bouwen op maat en is vrij goedkoop. Bezorgen kost ook weinig.meter kost onder de 100 euro. Kijk hoeveel lengte je kunt hebben. Dan alleen nog een goed filter op MP scoren. Licht en kachel zijn verder niet noodzakelijk. Je kunt ook even een spot ofzo erop zetten als budget klein is.

Voor 2 sluiers heb je echt geen mega aquarium nodig maar wel een beetje lengte. De kans dat je sluiers mega groot worden is niet zo groot en je kunt altijd over een paar jaar als ze erg groot worden up graden.

Succes met afwegen en keuze:thumbs:s maken

Het aquarium van TS is meer geschikt voor een gup, dat die ook weer met voors- en tegens komt begrijp ik. Het is voor een beginnend aquariaan echter hartstikke leuk om te zien hoe je guppen zich vermeerderen en kan een mooie boost aan de hobby geven. Natuurlijk zijn er genoeg andere opties dus ik zou zeggen kom zelf met iets constructiefs, in plaats van je post te beginnen met 'Snap niet dat je'..

Been there, done that.
Dochter van 10 had een aquarium van 60l, dus ook een paar guppen er in.
Na een paar maanden 100+ guppen.
En dan zet je die op marktplaats.
Je maakt daar wat kindjes mee blij, tot je figuren over de vloer krijgt die dan nog zeggen ook dat ze die visjes als slangevoer gaan gebruiken....

Die man kreeg natuurlijk geen visjes mee, maar daarna wou ze niet meer verder verkopen, enkel weg geven aan vriendjes.
Gelukkig wou één van die vriendjes alle guppen...

Als ik zie hoe TS zich hecht aan vissen (niks mis mee), dan weet je dat ze binnenkort tegen dat probleem aan loopt.
Een jagend visje dat de kleintjes op eet is dan ook al niet zo evident.

Dus, mijn voorstel is om zeker geen guppen te nemen. Die kweken echt vééél te snel.

De kans dat je sluiers mega groot worden is niet zo groot en je kunt altijd over een paar jaar als ze erg groot worden up graden.
Kun je dan niet beter gelijk een groter aquarium kopen? Denk dat veel mensen die nu een nieuw aquarium kopen over 2 jaar niet weer een nieuw aquarium kopen.

Kun je dan niet beter gelijk een groter aquarium kopen? Denk dat veel mensen die nu een nieuw aquarium kopen over 2 jaar niet weer een nieuw aquarium kopen.

Vind dit onderwerp altijd een beetje moeilijk Thea. Natuurlijk des te groter des te beter. Maar voor 2 sluiers vind ik ook wel dat er een beetje speling moet kunnen zijn. Een 1.20 meter aquarium is niet voor iedereen weg gelegd qua plaats en kosten. LFS sluiers moet je ook maar afwachten hoe groot ze worden. Het kunnen knoerten worden maar dit is niet een vast staand feit. Qua liters zou je het zelfs met een 80 cm aquarium (120 liter) redden mits je voldoende ververs en goed onderhoud. en weinig tot geen inrichting heb.

Voor iemand die al een sluier heeft weet ik dat het erg moeilijk is om afstand te moeten doen van de geliefde vis dus ik ga er dan ook van uit dat degene vanzelf ziet dat ze te groot worden en meer ruimte nodig hebben. Je weet gewoon niet hoe ze zich ontwikkelen qua grote. Ik denk dan maar wat minder ruimte (lees wel geen 50 liter aquariumpje met 6 sluiers) en liefdevolle en goede verversingen is beter dan dat de nieuwe LFS sluier in een bioborp terecht komt., wat ook massaal gebeurd.

In een mensenleven veranderd er in de jaren ook een hoop. Misschien is nu budget een probleem en heeft TS over een jaar een top baan en kan een Eheim aquarium van 1.60 kopen voor haar villa in Laren 😉

Vind dit onderwerp altijd een beetje moeilijk Thea.
Ik ook. Was ook geen aanval op jou. Weet dat jij veel om je vissen geeft en bereidt bent om er veel voor te doen en zelfs dan gaat het nog wel eens mis. Misschien heb ik een verkeerd beeld van mensen maar heb het idee dat een groot deel niet de dissipline heeft om er de tijd en energie in te steken die jij erin stopt. Maar misschien ben ik gewoon te negatief.

Ik ook. Was ook geen aanval op jou. Weet dat jij veel om je vissen geeft en bereidt bent om er veel voor te doen en zelfs dan gaat het nog wel eens mis. Misschien heb ik een verkeerd beeld van mensen maar heb het idee dat een groot deel niet de dissipline heeft om er de tijd en energie in te steken die jij erin stopt. Maar misschien ben ik gewoon te negatief.
Grappig hier was ik laatst nog met mijzelf over in discussie (;)). Zie om mij heen veel kennissen die na een tijdje ook de discipline niet meer kunnen opbrengen en bijvoorbeeld geen of veel minder waterwissels meer doen. Het snoeien van plantjes of alg verwijderen wordt minder en zelfs het voeren wordt soms helemaal vergeten. Ik vind dit zelf erg kwalijk maar wat doe je er aan. Ook bij een groot aquarium zal dit niet anders zijn, al heb je daar wellicht iets meer marge met de waterkwaliteit.

Thea, voelde me ook niet aangevallen hoor. Misschien ben ik wel een beetje te positief ingesteld 😀

Ik denk als iemand zijn best doet om op internet zich aan te melden op een forum en in bepaalde onwenselijke situaties komt toch enigzins gemotiveerd is om het beste voor hun vis te regelen. Vind het altijd erg sneu te lezen in welke situaties sommige komen te zitten. Ik denk dat nieuwelingen eerst wel wat topics gaan lezen en de drempel wel wat hoog is om uberhaupt te posten. Een beetje respect heb ik daar wel voor.

Als ik nou post 80 cm is prima en stop er dan nog maar eentje bij zal er vermoedelijk (zekers 😀) een hele lading onwenselijke reacties komen. Dus probeer een beetje de gulden midden weg te bewandelen. Iemand online neer sabelen is gauw gedaan en voor een nieuw Lid ook geen leuke ervaring. Ze zit nu toch met een probleem met 1 sluier en ze zal een oplossing moeten bedenken en des te meer wellicht (tegen de normen in) reacties en mogelijkheden worden aangereikt des te makkelijker de keuze word voor TS.

Sluiers houden wel van een algje en als je aquarium makkelijk te onderhouden laat dan is het ook niet z on grote klus. Planten snoeien ze zelf wel en 120 liter de helft verversen is een eitje. Des te groter aquarium des te meer tijd rovend dit is.

De gestelde eisen zie ik ook meer als guidlines iets groter/kleiner zal geen grote problemen vormen mits je je onderhoud, filter capaciteit er op aan past. Ikzelf houd 2 sluiers op 95cm (vision180) met het originele binnen filter(wel de pomp van 600 naar 1000L/u geüpgraded). Ik ververs 1x in de week 120L en vervang dan ook de filterwatten. Kwa waterwaarden heb ik nooit problemen en mijn vissen zijn nog nooit ziek geweest of zijn vergroeid dus het kan wel. 1 vis wel overleden in het begin maar deze had al kwaaltjes sinds ik hem gekocht had.
Moet wel zeggen dat met de kennis van nu ik zekers een 1.2m aquarium zou hebben gekocht.

De gestelde eisen zie ik ook meer als guidlines iets groter/kleiner zal geen grote problemen vormen mits je je onderhoud, filter capaciteit er op aan past. Ikzelf houd 2 sluiers op 95cm (vision180) met het originele binnen filter(wel de pomp van 600 naar 1000L/u geüpgraded). Ik ververs 1x in de week 120L en vervang dan ook de filterwatten. Kwa waterwaarden heb ik nooit problemen en mijn vissen zijn nog nooit ziek geweest of zijn vergroeid dus het kan wel. 1 vis wel overleden in het begin maar deze had al kwaaltjes sinds ik hem gekocht had.
Moet wel zeggen dat met de kennis van nu ik zekers een 1.2m aquarium zou hebben gekocht.

Ik was jouw aquarium al aan het zoeken (als voorbeeld) maar ik verwar jou met Ruben1 :juggle:

Bij jou kun je zien dat het inderdaad wel kan. Hoewel ik snap dat je wel iets groter zou hebben genomen als je alles van tevoren weet maar dat is nu eenmaal niet zo. Jij heb ook de wat meer langere lichaam sluiers. Bij LFS heb je ook meer de wat bollere/hoge, minder lange/korte lichamen die blijven in het algemeen iets korter dan die van jou. Maar die van jouw zien er ook erg mooi en gezond uit.

Voor TS misschien wel leuk als je even foto maak van jou aquarium en vissen.

Lastig fotograveren met de zon. Maar hier de drie beste

DSC_0446.JPG

DSC_0449.JPG

DSC_0451.JPG

Thea, voelde me ook niet aangevallen hoor. Misschien ben ik wel een beetje te positief ingesteld 😀

Ik denk als iemand zijn best doet om op internet zich aan te melden op een forum en in bepaalde onwenselijke situaties komt toch enigzins gemotiveerd is om het beste voor hun vis te regelen. Vind het altijd erg sneu te lezen in welke situaties sommige komen te zitten. Ik denk dat nieuwelingen eerst wel wat topics gaan lezen en de drempel wel wat hoog is om uberhaupt te posten. Een beetje respect heb ik daar wel voor.

Als ik nou post 80 cm is prima en stop er dan nog maar eentje bij zal er vermoedelijk (zekers 😀) een hele lading onwenselijke reacties komen. Dus probeer een beetje de gulden midden weg te bewandelen. Iemand online neer sabelen is gauw gedaan en voor een nieuw Lid ook geen leuke ervaring. Ze zit nu toch met een probleem met 1 sluier en ze zal een oplossing moeten bedenken en des te meer wellicht (tegen de normen in) reacties en mogelijkheden worden aangereikt des te makkelijker de keuze word voor TS.

Sluiers houden wel van een algje en als je aquarium makkelijk te onderhouden laat dan is het ook niet z on grote klus. Planten snoeien ze zelf wel en 120 liter de helft verversen is een eitje. Des te groter aquarium des te meer tijd rovend dit is.

Ik vind het heel fijn om te lezen hoe je er naar kijkt Michelle!! Ik heb inderdaad het allerbeste voor met mn vissen en ben erg dankbaar voor de goede tips die ik hier krijg! Ik ben ook heel blij dat het voornamelijk opbouwende kritiek is!

Ik ben dus wel serieus aan het overwegen om een nieuwe eigenaar te vinden voor mijn overgebleven vis. Ik ga het heel lastig vinden om afstand van hem te nemen maar ik vind de kwaliteit van leven belangrijker. Ik zou heel graag een groter aquarium willen aanschaffen, maar ik heb er helaas echt de ruimte niet voor.
Ik heb een advertentie geplaatst op MP maar vraag aan elke persoon die geïnteresseerd is wel een foto van het aquarium en hoeveel liters die is, zodat ik er voor kan zorgen dat ie het beter heeft dan hier! Tot dusver nog geen winnaar.

En nog een fotootje erbij!

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    109.9 KB · Weergaven: 126
Ik vind het heel fijn om te lezen hoe je er naar kijkt Michelle!! Ik heb inderdaad het allerbeste voor met mn vissen en ben erg dankbaar voor de goede tips die ik hier krijg! Ik ben ook heel blij dat het voornamelijk opbouwende kritiek is!

Ik ben dus wel serieus aan het overwegen om een nieuwe eigenaar te vinden voor mijn overgebleven vis. Ik ga het heel lastig vinden om afstand van hem te nemen maar ik vind de kwaliteit van leven belangrijker. Ik zou heel graag een groter aquarium willen aanschaffen, maar ik heb er helaas echt de ruimte niet voor.
Ik heb een advertentie geplaatst op MP maar vraag aan elke persoon die geïnteresseerd is wel een foto van het aquarium en hoeveel liters die is, zodat ik er voor kan zorgen dat ie het beter heeft dan hier! Tot dusver nog geen winnaar.

En nog een fotootje erbij!
Echt een mooie vis.
Ben er op bedacht dat er een foto van internet geplukt wordt. Misschien ben ik te argwanend.

Ik zie dat je in Arnhem woon., ik ook Als je wil mag je hem wel bij mij brengen. Ik heb nog plaats. Overleggen even per PM want ik moet dan een quarantaine bak klaar maken. Hij kan niet meteen in me aquarium. Ik moet eerst zeker weten dat hij gezond is omdat ik net een hoop ziekte ellende heb gehad. Maar dan weet je zeker dat hij goed terecht komt.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan