Wat is er nieuw

Advies over filters

ray79

Well-known member
Lid geworden
6 maart 2010
Leeftijd
45
Ik heb een juwel led450 en ik heb er dus 2 dilters op draaien een jbl 1502e en een jbl 901 ik zit er aan te denken om de 901 te vervangen voor een 1502e maar nou is mijn vraag zou dit een overkill zijn dus is dit verstandig of moet ik het zo laten? Dus 2x21502ex of 1x1502 en 901?

In de regel is bruto 4x de inhoud van de bak voldoende en dan hou je gemiddeld netto 2x de inhoudt over. Als de belasting groot is zou je aan wat meer kunnen denken maar op jou 450 liter lijkt me een totale capaciteit van 2400 liter bruto meer dan genoeg want dan hou je rond de 1200 over.

Er zit idd niet zo veel vis in ,maar wel vis wat straks een stukkie groter wordt vandaar mijn vraag . Voor nou voldoet de 2 filters wel maar wat als ze op volwassen grote zijn

Dan kan je dat altjd nog doen,he.
DE keuze is gewoon aan jou.

Ik heb er even over zitten denken, en ik vond dat mijn water niet super helder was dus dat ik toch de 901 ga vervangen. Ik heb gekozen voor de Eheim professionol 4 600 dus ik heb straks de jbl1502 en de eheim, ik krijg vanmiddag de eheim

-Nou is mijn vraag ik heb nou links de 901 (hier de spraybar)(straks de eheim)en rechts de 1502(hier heb ik dat kleine plate buisje als uitlaat),moet ik dat zo laten .dus 1 pomp links en 1 rechts en is het beter om op allebij de spraybar te doen omdat ik straks meer filterkracht heb.

- ik heb ze nou allebij naar het midden gericht is het een optie om de eheim over de breedte te richten? ( dus van achter naar voor en de 1502 van rechts naar links)

- de 901 ga ik er achter weg doen en gelijk de eheim samen met de omgedraaide 1502kan dit kwaad kwa pieken die je kan krijgen .

Ik denk dat ik sommige antwoorden wel weet maar ik ga liever voor zeker.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dat je water niet helder is. ligt aan je pomp vulling. Niet aan de pomp zelf.

IK heb deze op een 1.20 m staan.
Water is helder,..
Met 2 in stromen,in het midden en doorgaand pijpje naar rechts , omlaag gericht.

Jij krijgt de rechtse.

Kijk dan hoe of wat de vulling is.

Bijlagen

• 2228.jpg
    2228.jpg
    23.6 KB · Weergaven: 102
  • 4 +600.jpg
    4 +600.jpg
    84 KB · Weergaven: 113
Dat je water niet helder is. ligt aan je pomp vulling. Niet aan de pomp zelf.

IK heb deze op een 1.20 m staan.
Water is helder,..
Met 2 in stromen,in het midden en doorgaand pijpje naar rechts , omlaag gericht.

Jij krijgt de rechtse.

Kijk dan hoe of wat de vulling is.

Ik heb nou nog de 901 op mijn bak staan en nou is hij niet super helder vanmiddag wordt de eheim bezorgd en dan gaat de 901 weg en komt dus de eheim en 1502 op mijn bakje

Pas dan op, he. zit da nog niets in. aan bacterie.

En heb je witte laag er in, die stof wegvangt..
Doe dan je 901 vulling in de eheim.

Hoe groot is die bak? o led 450 .

Je geef aan dat filter links en rechts uitlaat zit met uitstroom naar het midden. Wellicht zit daar de oorzaak van vuil in je water. Je beide uitstromen moeten in 1 lijn uitstromen. Moeten niet tegen elkaar botsen. Zoals je nu beschrijft bots het water in het midden tegen elkaar aan.

Dus uitstroom links en rechts allebei dezelfde kant op laten stromen of met spraybar achter op het raam naar voren richten zodat ze beide naar voren tegen raam gaan en over je bodem stromen. Gaatjes iets naar beneden richten.

Pas dan op, he. zit da nog niets in. aan bacterie.

En heb je witte laag er in, die stof wegvangt..
Doe dan je 901 vulling in de eheim.

Hoe groot is die bak? o led 450 .
Ik heb er nou ook 2 filters op draaien de 1502 en de 901 de 901 wordt vervangen door de eheim en draait dan samen met de 1502. Dit moet dan toch wel goed gaan 1 ingedraaide filter en 1 nieuwe?

Mijn aquarium is de jewel led 450

Je geef aan dat filter links en rechts uitlaat zit met uitstroom naar het midden. Wellicht zit daar de oorzaak van vuil in je water. Je beide uitstromen moeten in 1 lijn uitstromen. Moeten niet tegen elkaar botsen. Zoals je nu beschrijft bots het water in het midden tegen elkaar aan.

Dus uitstroom links en rechts allebei dezelfde kant op laten stromen of met spraybar achter op het raam naar voren richten zodat ze beide naar voren tegen raam gaan en over je bodem stromen. Gaatjes iets naar beneden richten.
Ik heb idd links en rechts een uitlaat, rechts heb ik de spraybar gericht naar het midden en links heb ik dat platebuisje zeg maar gericht schuin naar voren/middengroep van 60 a 70 graden zeg maar

Dus als ik vanmiddag de nieuwe filter heb dan is het het beste om ze alle bij links en rechts naar voren te plaatsen en een tikkie naar beneden gericht, en op alle bij de spraybar te doen?

En de inlaat ook links en rechts van de bak?

Dan ja dan botst de stroming in het midden. Stroming moet in 1 lijn lopen niet tegen elkaar werken.

Makkelijkste is op ieder filter een spraybar. Op achterraam zetten en dan stroming naar voren dat breekt op raam en over je bodem gaat. Gaat stroming naar achter naar de inlaat. Of spraybar op rechterraam en platte pijpje ook naar rechts die breekt dan op het raam en gaat stroming lang onderzijde. Stroming in 1 lijn

Zijn vele wegen voor filter als maar nergens tegen elkaar botst.

Dan ja dan botst de stroming in het midden. Stroming moet in 1 lijn lopen niet tegen elkaar werken.

Makkelijkste is op ieder filter een spraybar. Op achterraam zetten en dan stroming naar voren dat breekt op raam en over je bodem gaat. Gaat stroming naar achter naar de inlaat. Of spraybar op rechterraam en platte pijpje ook naar rechts die breekt dan op het raam en gaat stroming lang onderzijde. Stroming in 1 lijn

Zijn vele wegen voor filter als maar nergens tegen elkaar botst.
Ok bedankt dat is dan een helder verhaal alles kan zolang het maar niet botst.

En het is ook zo dat met de spraybar de stroming beter verdeeld wordt dus minder hard zeg maar?

Ik heb er nou ook 2 filters op draaien de 1502 en de 901 de 901 wordt vervangen door de eheim en draait dan samen met de 1502. Dit moet dan toch wel goed gaan 1 ingedraaide filter en 1 nieuwe?

Mijn aquarium is de jewel led 450
Doe het materiaal uit de 901 in de eheim. ook het water, en de vulling.
Die heeft dann een boost.

Ja inlaat links en rechts net boven de bodem.

Probeer het filtermateriaal van de 901 erin/erbij te stoppen. Harde bolletjes of wat je heb uit de 901 in mand bij harde media van je nieuwe en die sponzen ook proberen erbij te doen of erbij in de 1501. kan nog wel een spons in de mand van de 1501 boven op de bolletjes. In je 901 zitten bacterieen dan draait de eheim sneller in. Na een maandje stukje bij beetje gaan weg halen.

Ok bedankt Bertus en Michelle zo is het een helder verhaal voor mij en kan ik vanmiddag rustig er mee bezig.

Leuk klusje voor de zondag. De bolletjes uit de 901 hoeven er later niet uit kan je laten zitten. Succes!!

Met de filtrage waar je naar toe gaat kun je straks uit je aquarium drinken haha.
Een goed opgebouwde 1502 met degelijke biomedia kan dat watervolume makkelijk in z'n eentje af.
Je gaat nu begrijp ik naar een bruto 2650 liter per uur toe, dat is een wildwaterbaan waar center parks jaloers op kan zijn! Het zal verder geen kwaad kunnen maar iets overdreven vind ik het wel. Je hebt ook nog eens 18 liter aan filtervolume waarmee je nu zo'n 1800L aquarium biologisch kunt filteren. Ik ben benieuwd wat voor bezetting je in dat aquarium hebt!

Edit: Ik ben gaan opzoeken wat je nu eigenlijk voor bezetting hebt en lees dat je 2 oscars, 2 heros en 3 L nummers houdt en later voor een groter aquarium wil gaan. Dan begrijp ik je keuze nu iets beters, die filters kun je later natuurlijk meenemen naar je grotere aquarium. Geen onbelangrijk detail om je bezetting te vermelden bij een topic als dit!

Laatst bewerkt:
Dat was idd iets makkelijker geweest denk ik om mijn bestand erbij te zetten idd. Het klopt dat ik straks groter wil ik ,als ik verhuist ben (om nou een grotere meer te zetten en die nog een x te verhuizen zie ik niet zo zitten) En het is idd de bedoeling om de twee filters mee te nemen.

Helaas 1 L200 minder ik vond hem net dood in mijn bak

zo dus:
Stroming tekening.png

inlaten aan weerszijde, 1e uitlaat aan het begin, daarna op 2/3 van de bak nog 1 die de stroming versterkt.
niks geen spraybar oid.

Ok dat is ook een optie om te onthouden. Ik ga het eerst proberen met de 2 spraybar op de achterwand naar de voorruit gericht kijken hoe mij dat bevalt

zo dus:
Bekijk bijlage 275774

inlaten aan weerszijde, 1e uitlaat aan het begin, daarna op 2/3 van de bak nog 1 die de stroming versterkt.
niks geen spraybar oid.
Nou zit ik toch weer te twijfelen om het toch op jou manier te doen dus van links naar rechts , omdat als ik het naar voren ga doen er in het midden geen stroming is of zal dat mee vallen ,en op jou manier heb je boven aan helemaal de stroming. Of maakt dat niks uit?

Nou zit ik toch weer te twijfelen om het toch op jou manier te doen dus van links naar rechts , omdat als ik het naar voren ga doen er in het midden geen stroming is of zal dat mee vallen ,en op jou manier heb je boven aan helemaal de stroming. Of maakt dat niks uit?
Of optie 3, 1 doorlopende spraybar met links en rechts een filteruitlaat, dit heb ik zelf ook en bevalt prima. (Maar ik wil je niet aan het twijfelen maken natuurlijk ;))

Of optie 3, 1 doorlopende spraybar met links en rechts een filteruitlaat, dit heb ik zelf ook en bevalt prima. (Maar ik wil je niet aan het twijfelen maken natuurlijk ;))
Oké haha
en hoe verbind je de spraybars aanmekaar ? (Ik heb er nog wat liggen) of maak je er zelf 1 en sluit je die aan mekaar? En als ik dit ga doen moet ik dan links en recht de 2uitlaaten aan de spraybar bevestigen?

Een zelfbouw van een lengte elektrabuis vanuit de Gamma, daar je gaten in boren, als je gelijk de volle lengte kan plaatsen anders in stukken met een verbinding mof er tussen.
Met een 90 graden hoekje aan de uitlaat verbonden, of zelf even wat uitvogelen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb de eheim nou geïnstalleerd en heb alles van links naar rechts laten stromen nou heb ik nog 1 vraag er zit een draaiknopje op met een volume teken van hard naar zacht , ik heb de beschijvi g gelezen maar ik weer niet waar hij voor is, en ook niet of ik hem hoog of laag moet zetten. Iemand die mij kan helpen

Dat is die vervuiling unit.
Als je filter volloopt kan je de witten watten omzeilen om de doorstroom te behouden.

Uit zetten (laag)

Ok bedankt

Ik heb de eheim nou geïnstalleerd en heb alles van links naar rechts laten stromen nou heb ik nog 1 vraag er zit een draaiknopje op met een volume teken van hard naar zacht , ik heb de beschijvi g gelezen maar ik weer niet waar hij voor is, en ook niet of ik hem hoog of laag moet zetten. Iemand die mij kan helpen
Dat is de 'extender/bypass' knop. Als je filter vies is geworden zal de flow teruglopen en indien je geen tijd hebt om hem schoon te maken kun je de knop naar rechts draaien zodat de flow van je filter weer terug komt. Natuurlijk beter om wel je filter schoon te maken 😛

Hier de officiële eheim video:

Ja ik ben er dik tevreden mee, je hebt zo ook zo weinig mogelijk zichtbaar in je bak.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan