Wat is er nieuw

Advies over Juwel led verlichting

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Ruben76
  • Startdatum Startdatum
R

Ruben76

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over de verlichting van mijn aquarium.

Op mijn 150×50×60 aquarium heb ik led verlichting van de Juwel Helialux day en night.

Deze verlichting heeft:
54 watt
6750 lumen
7200 kelvin.

Mijn bak is redelijk beplant met de makkelijke planten. Ik ben van plan om maanvissen te houden.

Op dit moment brand mijn licht 7 uur per dag. 2 weken geleden ben ik begonnen met 6 uur. Mijn licht staat op 70% wit en 20% blauw en dan de 7 uur lang hetzelfde. Dit dus omdat mijn bak net 2 weken draait en ik geen alg wil.

Mijn vraag is hoe lang en fel mag mijn licht branden als ik over een week vissen ga kopen. Ik zou graag het licht wat langer laten branden en dan gebruik maken van de day en night optie. In de nacht hoef ik geen blauw licht, het mag gewoon uit.

Graag advies
Groet Ruben.
 
Zou geen licht in de nacht laten branden.

Neem aan dat je jonge maanvissen gaat aanschaffen en deze zelf op kweekt?
Werk je met een CO2 installatie?

Je licht kan naar 8-10 uur afhankelijk van de sterkte en aangeboden voedingstoffen voor de planten
 
8-10uur voor de planten idd.

Daarbuiten kan je de verlichting nog wel zachtjes laten branden voor wat kijklicht.

Dus in totaal 12uur licht waarvan 8-10uur "fel"
 
Hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar advies over de verlichting van mijn aquarium.

Op mijn 150×50×60 aquarium heb ik led verlichting van de Juwel Helialux day en night.

Deze verlichting heeft:
54 watt
6750 lumen
7200 kelvin.

Mijn bak is redelijk beplant met de makkelijke planten. Ik ben van plan om maanvissen te houden.

Op dit moment brand mijn licht 7 uur per dag. 2 weken geleden ben ik begonnen met 6 uur. Mijn licht staat op 70% wit en 20% blauw en dan de 7 uur lang hetzelfde. Dit dus omdat mijn bak net 2 weken draait en ik geen alg wil.

Mijn vraag is hoe lang en fel mag mijn licht branden als ik over een week vissen ga kopen. Ik zou graag het licht wat langer laten branden en dan gebruik maken van de day en night optie. In de nacht hoef ik geen blauw licht, het mag gewoon uit.

Graag advies
Groet Ruben.
Je vragen volgorde is niet goed, denk ik.
Welke bewoners heb je of komen er?
Je bak is redelijk beplant met makkelijke planten; welke planten? Zijn ze veel licht nodig of juist minder? Kun je je lichtsysteem dimmen? Moet je beplanting aangepast worden aan de bewoners? Geef je CO2? Geef je bemesting? Dus je moet eigenlijk anders beginnen met je vragen...
 
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik zal de informatie wat uitbreiden.
De volgende planten zijn aanwezig.

6 Lilaeopsis novae-zelandiae
3 Coffefolia anubias
3 Javamos
3 Echinodorus Harbich
1 Anubias bonsai
10 Vallisneria spiralen
5 Elodea Densa
5 Hydrocotyle Leucocephala
2 Christmas mos
3 Microsorum Pteropus
10 Cryptocoryne Wendtii

Ik gebruik waterverbeteraar van Easylife.
Hs Floracell
En in kleine mate Hs Floracarbo welke ik op wil bouwen tot de aanbevolen dosis.

De verlichting is te dimmen, heb blauw en wit licht. Ik zou idd willen dat zowel de planten als vissen het goed doen.

De maanvissen houden niet van fel licht dus moet het waarschijnlijk zoiezo dimmen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bedankt voor alle reacties tot nu toe.

Ik zal de informatie wat uitbreiden.
De volgende planten zijn aanwezig.

6 Lilaeopsis novae-zelandiae
3 Coffefolia anubias
3 Javamos
3 Echinodorus Harbich
1 Anubias bonsai
10 Vallisneria spiralen
5 Elodea Densa
5 Hydrocotyle Leucocephala
2 Christmas mos
3 Microsorum Pteropus
10 Cryptocoryne Wendtii

De maanvissen houden niet van fel licht dus moet het waarschijnlijk zoiezo dimmen.

Ben geen planten kenner maar volgens mij hebben ze niet bijster veel licht nodig.

Wat je maanvissen betreft, is maar net wat ze gewend zijn.
De mijne zwemmen midden in de woonkamer in een flink verlichte bak..
IMG_5607.JPG
 
Ben geen planten kenner maar volgens mij hebben ze niet bijster veel licht nodig.

Wat je maanvissen betreft, is maar net wat ze gewend zijn.
De mijne zwemmen midden in de woonkamer in een flink verlichte bak..
Bekijk bijlage 51334


Wat een mooie bak en vissen heb je. Wat zijn dat voor vissen die er bij jouw maanvissen zwemmen?
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan