Advies over LED verlichting


S

Sjakie

Guest
Beste forumleden,

Na enkele jaren afwezig te zijn geweest (aquarium leeggehaald, maar alles wel bewaard
icon_wink.gif
), wil ik alles zo langzamerhand weer op gaan pakken.
Ik merk dat er de laatste jaren steeds meer LED verlichting in opkomst is en ben mezelf aan het oriënteren naar deze 'nieuwe' vorm van verlichting.
De reden is, dat het verbruik een stuk minder blijkt te zijn, ik hier goede verhalen over hoor qua ontwikkeling en ik stiekem ook mee wil gaan met deze ontwikkeling.

Nu heb ik mezelf op diverse forums en online documentatie ingelezen over welke soorten, maten en merken er zoal in omloop zijn.
Uiteraard hangen er ook verschillende prijskaartjes aan per product, maar wil dit in het advies van jullie kant even opzij schuiven. Gaat mij in eerste instantie om de kwaliteit van het product.

Specs van mijn Bak:

Merk: Aquatlantis
120(l)x40(B)x50(D)
.
Standaard armatuur hangen, 2x TL5 buizen, 2x 54w (een Jewel-maat,1047mm)

Vanwege dit gegeven het ik ook online gekeken naar welke led er geschikt zou zijn. Moet eerlijk bekennen dat ik door de bomen het bos niet meer zag. Zo zijn er LED buizen die ik in het huidige armatuur kan doen, maar ook bijvoorbeeld een totaal nieuwe armatuur zonder buizen waar het hele led gedeelte al in is verwerkt.
Kwam op 2 producten/merken welke mij erg aanspraken:
  • Jewel Helialux Spectrum
  • Aquatlantis Easy LED
Vooral de eerste lijkt mij wel wat, zeker i.c.m. een tijdregelaar(computertje) om dag/nacht,
zonsopkomst/-ondergang te regelen.

Maar nu blijft de grote vraag:
Past deze wel op mijn aquarium, aangezien ik niet weet of de maat wel geschikt is en ik hier online niets over kan vinden?
Aanvullend zou ik graag willen weten, of er mensen zijn die ervaring hebben met deze verlichting en misschien tips hebben?
Uiteraard afgestemd op mijn bak.
Als extra informatie is het misschien wel handig, dat jullie weten welke inrichting ik neem.....
Heb in het verleden een aquascape gehad en ga hier dus weer aan beginnen
icon_mrgreen.gif


Zou graag een goede keuze willen maken. Hoop dus op veel input van jullie
icon_fish.gif
 
Helaas geen reacties.....

Iemand die mij wel meer kan vertellen omtrent persoonlijke ervaring met de Helialux Spectrum van Jewel?
Hoe is deze qua lichtopbrengst en hoe doen de plantjes het hierop?
 
Die Helialux zijn volgens een collega van me (die ze gebruikt) prima lampen, maar ik meen dat de maatvoering afgestemd is op Juwel bakken.

Heb je ook al eens naar de Fluval Aquasky of iets als JMB of Daytime gekeken?
 
De maat die ik momenteel in mijn bak heb ik volgens mij ook een Jewel maat (1047mm).
De andere 2 die je noemt, zeggen mij (nog) niks. Ga ik zeker ook ff naar kijken.
Mocht er niks qua maat passen, denk ik dat het DIY (zelf knutselen) wordt.

Bedankt voor het meedenken ;-)
 
Díe helialux vervangt volgens mij ook maar 2TL balken. Dus wil je volledig op LED over bij 4 TL balken dan moet je 2 van die dingen kopen. Tenminste zo heb ik het destijds geïnterpreteerd. En dan loopt het in de papieren terwijl de opties met dat systeem beperkt zijn. Zodoende hen ik een systeem van HVPaqua gekocht.
 
Kijk eens op aquariumverlichtingkopen.nl
Hier kan je led verlichting op maat kopen, eventueel met licht computer om de verlichting te programmeren.
 

Terug
Bovenaan