Advies over Led verlichting

K

Keesvd

Guest
Hallo,

Ik ben opzoek naar een goede ledverlichting TBV plantengroei.
Het gaat om als extra verlichting. samen met die van de Aquatlantis Easyled.

Ik wil graag 1 kap verwijderen.
en daar dan een lamp plaatsen

moet wel op zo een manier
1574678580650.png


Ik heb dus ook een TC420 staan.
Maar ik begreep dat de Aquatlantis 24 volt vraagt en de meeste lampen 12 v
Nu heb ik ook een 2e TC420 op voorraad, die kan ik dan mooi voor deze doeleinde gebruiken.

Ik zag deze ook.

en dan los die hendels erbij.

ZIjn deze goed voor extra groei of is het allemaal niet nodig?
 
Deze vragen komen heel vaak op deze site naar voren. Maar ze zijn eigenlijk niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het hangt van een aantal zaken af. Welke bak heb je (formaat) Welk plantenbestand heb je en welke soorten wil je eventueel gaan toevoegen? Geef je CO2? De lamp die jij als voorbeeld laat zien kan hooguit een aanvulling zijn. Veel extra lichtintensiteit zal je er niet van krijgen. 35 lumen per watt. Maar misschien wil je dat ook niet?
 
Deze vragen komen heel vaak op deze site naar voren. Maar ze zijn eigenlijk niet zo eenvoudig te beantwoorden. Het hangt van een aantal zaken af. Welke bak heb je (formaat) Welk plantenbestand heb je en welke soorten wil je eventueel gaan toevoegen? Geef je CO2? De lamp die jij als voorbeeld laat zien kan hooguit een aanvulling zijn. Veel extra lichtintensiteit zal je er niet van krijgen. 35 lumen per watt. Maar misschien wil je dat ook niet?
Ik zat inderdaad rond te lezen, en dat gaf mij geen bevredigend gevoel, waar van ik dacht hier heb ik wat aan.

Ik heb een fusion 100.

2 echinodorus bleheri, een aantal valisneria en pistia drijfplanten.

Geen co2
Wel dagelijks easycarbo en wekelijks profito erbij
Jbl kleibollen en die pillem van aquariumbemesting.nl
 
Je Echinodorus die eigenlijk Echinodorus grisebachii 'Bleherae' heet is een gemiddelde lichtsterkte nodig. Je Pistia is niet veel licht nodig. Je Vallisneria doet het ook goed bij een gemiddelde lichtsterkte. Dus voor je planten die je nu hebt zal het niet nodig zijn?
 
AHa duidelijk.

Maar de lampen die ik eerder aanhaalde in mijn TS. zijn dat wel gewoon okee lampen. of is dat weggegooid geld?
 
Meer licht gaat wss niet helpen, maar als je meer lampen wilt zou ik het bij aquatlantis houden.
Anders word het zo’n rommeltje met verschillende merken en types etc
 
Als ik hier kijk naar onze ervaring met planten als die van jou, dan deed een beetje co2 hier meer dan easy carbo.

Wat plantenvoeding, zo nodig met nitraat/fosfaat, en wat co2 geeft hier een mooi resultaat qua groei bij een laag/gemiddelde verlichting.

Wel houden we de drijfplantjes zo dat ze niet het licht wegnemen voor de planten die gemiddeld licht nodig hebben.
 
Als ik hier kijk naar onze ervaring met planten als die van jou, dan deed een beetje co2 hier meer dan easy carbo.

Wat plantenvoeding, zo nodig met nitraat/fosfaat, en wat co2 geeft hier een mooi resultaat qua groei bij een laag/gemiddelde verlichting.

Wel houden we de drijfplantjes zo dat ze niet het licht wegnemen voor de planten die gemiddeld licht nodig hebben.
Wat versta jij onder een beetje co2?

ik ben niet echt van plan om zo een hele co2 set te gaan aanschaffen.

Ik zag wel zo een Dennerle co2 spuitbus idee. is dat niet wat?
 
Die sets van Colombo zijn fantastisch, maar wel voor kleine bakjes. De spuitbussen bevatten maar 12gr co2 wat best snel op is.

Wij gebruiken hier bijna alle onderdelen van die set, alleen zetten wij een fles (jbl) met bio-co2 op de bakjes ipv de spuitbussen.

Het overtollige co2 ontsnapt dan via grote bellen naar de oppervlakte. Wanneer we een hogere opbrengst willen halen uit onze co2 dan lussen we de overloop van die bakjes door naar het binnenfilter of de spraybar, waar de overtollige co2 dan op die manier in het aquarium geblazen wordt.

Afhankelijk van hoe we het verspreiden en in welke hoeveelheid water zitten we hier op een co2-gehalte van tussen de 12 en 25 ongeveer. De rio180 met laag-gemiddeld licht zit op tussen de 12 en 16mg/ltr ongeveer. En dat is hier in combinatie met 3x per week een combinatie van all in one en profito, voldoende voor goed groeiende en frisgroene planten.
 
AHa duidelijk.

Maar de lampen die ik eerder aanhaalde in mijn TS. zijn dat wel gewoon okee lampen. of is dat weggegooid geld?

Als je dat mooi vindt? Nut zal het niet veel hebben 35 lumen per watt is erg weinig. Ik zou er mijn geld niet aan uitgeven.
 
Niet doen. Je kan dan beter voor navulflessen gaan. Of bio-CO2 is voor een kleiner bakje ook een prima optie.
JA ik heb totaal geen verstand van co2 en het gehele systeem.
Ik zie zoveel verschillende dingen hierover.

Nou heb ik dan geen plantenbak "Plantenbak" wel een aantal maar niet veel. dus ik ben niet van plan een co2 set aan te schaffen.
Dacht ik zoek een manier om wel planten goed te laten groeien maar zonder een co2 systeem.

Als het een systeem is om bv paar keer drukken per dag is, hou ik me aanbevolen.

Wat zou jij aanraden in mijn geval?
 
Een planten bestand nemen welke geen Co2 behoeven.
 
  • Leuk
Waarderingen: GCJ
Een planten bestand nemen welke geen Co2 behoeven.
Welke geen extra CO2 behoeven wordt hier bedoelt als ik dat onbescheiden mag toevoegen. Want elke plant is CO2 nodig. Met je waterverversingen breng je bijvoorbeeld ook CO2 in je bak. Door de uitwisseling lucht/water wordt er ook CO2 ingebracht al zal dat niet zo veel zijn gezien het wateroppervlak in je bak. Je Vallisneria heeft niet zoveel CO2 nodig. En voor je Echinodorus hoef je ook geen fles aan te schaffen.
 
Een planten bestand nemen welke geen Co2 behoeven.
Wijs advies, dankje.

Welke geen extra CO2 behoeven wordt hier bedoelt als ik dat onbescheiden mag toevoegen. Want elke plant is CO2 nodig. Met je waterverversingen breng je bijvoorbeeld ook CO2 in je bak. Door de uitwisseling lucht/water wordt er ook CO2 ingebracht al zal dat niet zo veel zijn gezien het wateroppervlak in je bak. Je Vallisneria heeft niet zoveel CO2 nodig. En voor je Echinodorus hoef je ook geen fles aan te schaffen.
Dus ik kom gewoon met easy carbo en profito ook gewoon goed uit?

kan ik ook bv fosfo en Ferro?

of mag je dat allemaal niet mixen?
 
Je doet nodeloos moeilijk Kees.
Dus ik kom gewoon met easy carbo en profito ook gewoon goed uit?
Kan, maar dan mis je Nitraat en Fosfaat.
kan ik ook bv fosfo en Ferro?
Bij fosfo mis je de Nitraat en een extra ijzer behoeven niet alle planten, zeker niet als vloeibare voeding.
of mag je dat allemaal niet mixen?
Mixen mag, maar planten voeding bestaat als volledig gezien uit Nitraat, fosfaat, sporen elementen, eventueel kalium en bodem voeding, de bodemvoeding hebben niet alle planten nodig, dus even per plant nagaan.
 
Je doet nodeloos moeilijk Kees.

Kan, maar dan mis je Nitraat en Fosfaat.

Bij fosfo mis je de Nitraat en een extra ijzer behoeven niet alle planten, zeker niet als vloeibare voeding.

Mixen mag, maar planten voeding bestaat als volledig gezien uit Nitraat, fosfaat, sporen elementen, eventueel kalium en bodem voeding, de bodemvoeding hebben niet alle planten nodig, dus even per plant nagaan.


Ik heb ook kleibollen van JBL en vitasub.

Ik heb ook nog FE tabs, alleen dat nog niet erbij gestekt.

Weet niet wat er nml gebeurd als ik er teveel bij plaats nml.
 
Veel extra lichtintensiteit zal je er niet van krijgen. 35 lumen per watt. Maar misschien wil je dat ook niet?
Voor een aanvulling op de witte ledbalk van Aquatlantis is dit wel prima, de lage output komt omdat het enkel rode en blauwe led's zijn.
 
Terug
Bovenaan