Wat is er nieuw

Advies over pomp

Martin1972

New member
Lid geworden
7 juni 2026
Leeftijd
53
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en erg aan het dubben over een nieuwe pomp. Op dit moment heb ik een cleansysfilter op mijn bak (113ltr) draaien. Die begint kuren te vertonen en is een ellende met filters. Ik twijfel nu tussen een Eheim pro 4 250 en een oase biomaster 350 al dan niet met verwarming. Ik heb op dit moment een verwarmingselement in mijn bak. Wat is de beste keus. Dan nog de vraag met het vervangen. Mijn huidig filter heeft natuurlijk lekker zijn bio omgeving, maar wat nu met de nieuwe kan ik zomaar vervangen? Ik ben een beginner dus jullie adviezen zijn welkom. Dank alvast.

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en erg aan het dubben over een nieuwe pomp. Op dit moment heb ik een cleansysfilter op mijn bak (113ltr) draaien. Die begint kuren te vertonen en is een ellende met filters. Ik twijfel nu tussen een Eheim pro 4 250 en een oase biomaster 350 al dan niet met verwarming. Ik heb op dit moment een verwarmingselement in mijn bak. Wat is de beste keus. Dan nog de vraag met het vervangen. Mijn huidig filter heeft natuurlijk lekker zijn bio omgeving, maar wat nu met de nieuwe kan ik zomaar vervangen? Ik ben een beginner dus jullie adviezen zijn welkom. Dank alvast.
Elk filter van een gerenommeerd merk zoals Eheim/OASE/JBL is prima, kies er eentje waar je een goed gevoel bij hebt.

Persoonlijk zou ik prijstechnisch bij een 113L bak voor een OASE Biomaster (huidige versie 2) 250T gaan, eventueel de 350T om wat extra capaciteit te hebben of voor een eventuele toekomstige upgrade naar een 200L bak;-)
Zelf heb ik de 350T op een 246L bak.

Bij het opstarten van nieuwe filter kan je de “vieze” sponzen van je cleansysfilter uitknijpen in je nieuwe filter sponzen, dus ook de drap omdat deze nuttige bacteriën bevatten.
Of misschien de inhoud (sponzen) van oude filter in een leeggemaakt filtermandje proppen van het nieuwe filter, die zal er zeker 3 a 4 hebben.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan