Advies plantenvoeding


X

Xannie

Guest
Hallo,

Ik zoek advies wat betreft mijn plantenvoeding. Planten groeien slecht en ik heb veel algenvorming aan de bovenkant van de blaadjes. Onderkant blaadjes is schoon. Het is een soort pluizige / harige groenbruine alg op de planten en zwarte aanslag op de achtergrond van mijn aquarium. Paar weken geleden een aantal nieuwe plantjes erbij gezet, die vrijwel allemaal ondertussen dood zijn.

Details aquarium:
- Totale afmeting 1 meter x 40 x 40.
- Ik ververs 1x per week ongeveer 1/4 deel.
- Watertemperatuur 25 graden.
- 1 ledlicht, staat acht uur per dag aan.
- 5 ml easycarbo per dag.
- 12,5 ml profito + 12,5 ml ferro per week.
- 1x per maand filtermedium 45 ml

Waterwaardes (net ververst, maar zijn altijd goed)
NO3: 18
NO2: 0
GH: 7
KH: 8
PH: 7
Chloor: 0
CO2: 20

Sinds een week of 5 gebruik ik ook ferro, dat gebruikte ik voorheen niet. Ook heb ik toen op advies van de aquariumzaak mijn dosis plantenvoeding van 20 ml naar 12,5 verlaagd. De zwarte aanslag op de achtergrond van het aquarium lijkt hierdoor langzaamaan minder te worden - achtergrond krijgt zijn lichte kleur terug - maar de planten gaan slechter dan voorheen.

Wat kan ik nog proberen?

Vissen doen het overigens uitstekend.

thumbnail_IMG_20190120_120422395.jpg


thumbnail_IMG_20190120_120428728.jpg


thumbnail_IMG_20190120_120447735.jpg


thumbnail_IMG_20190120_120454537.jpg


thumbnail_IMG_20190203_135416219.jpg


thumbnail_IMG_20190203_135426277.jpg


thumbnail_IMG_20190203_135436622.jpg
 
Ook heb ik toen op advies van de aquariumzaak mijn dosis plantenvoeding van 20 ml naar 12,5 verlaagd. De zwarte aanslag op de achtergrond van het aquarium lijkt hierdoor langzaamaan minder te worden - achtergrond krijgt zijn lichte kleur terug - maar de planten gaan slechter dan voorheen.
Tja dat is logisch. Die komen nu tekort.

Wat ik mis in je waarde is het PO4 gehalte. Die zou rond de 2 mogen zitten.
En 20 ppm co2 is wat krap dat mag rustig naar 30.
 
Meet je met strips of druppels? Ik zou zeker ook de po4 testen want no3 en po4 zijn erg belangrijk.
 
- 12,5 ml profito + 12,5 ml ferro per week.

Je planten hebben honger want je voegt nu geen "macro-voedingsstoffen" toe.
Profito bevat enkel sporen (de zogenaamde micro's) maar geen fosfaat en nitraat (macro's).
Ik zou de ergst aangetaste blaadjes/planten verwijderen, iets meer verversen (en intussen goed het vuil af hevelen)
Nitraat en fosfaat beginnen doseren.
Je kan KNO3 en KH2PO4 kopen bij aquariumbemesting.nl bvb, dan heb je nitraat, fosfaat en ook wat kalium. :thumbs:
Dat voeg je dan toe naast de profito.


Voeg je dan co2 toe in gasvorm ook? Of gebruik je enkel easy carbo als "co2 vervanger"?
Hoe heb je de co2 waarde gemeten?
 
Nitraat van 18mg is vaak voldoende denk ik maar we missen de po4.

Mja, maar als die nitraat zo hoog staat door de vervuiling in de bak zou ik dat toch liever verwisselen door nitraat uit KNO3 aan de hand van waterverversing en dosering voeding...
Ik zie daar namelijk al een maanvis op één van de foto's en daar is de bak eigenlijk te klein voor. Vandaar denk ik aan hoge belasting en dat zou volgens mij beter aangepakt worden door meer te verversen...
;)
Maar misschien komt het water zo uit de kraan, dat kan ook.

In elk geval: wanneer de plantenvoeding apart wordt aangemaakt kan je makkelijk de fosfaat en het nitraat apart doseren en gericht sturen...
 
Laatst bewerkt:
Correctie: op foto 5 zie ik zelfs drie maanvissen denk ik...

Ondertussen ben ik wel benieuwd naar het exacte visbestand...
 
Even kijken of ik alles zo samenvat:

- Ik gebruik alleen EasyCarbo voor CO2, zit daarvoor wel aan de maximale dosis volgens de gebruiksaanwijziging.
- Ik meet de waardes via de strips en app van Pro JBL scan. Daar zit PO4 dan weer niet tussen.
- Tijdens het water hevelen, maak ik de bak goed schoon hevel alles van de bodem etc.
- Planten snoeien / bijtrimmen / opschonen doe ik elke week. Alleen als ik nu de meest aangetaste blaadjes snoei van mijn nieuwe planten, kan ik ze net zo goed eruit halen.
- Er hangt één led-verlichting boven de bak (https://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquarium/compleet_aquarium/aqualantis/604972), LED H2O is dat wat je wil weten?

Vat ik het dan goed samen als:
- Ik iets meer water ververs: zeg 1/3 per week.
- Ik moet gaan kijken naar bijvoeding in de vorm van KNO3 en KH2PO4. Dat doe ik dan icm Profito ipv Ferro. Ik zal kijken bij aquariumbemesting.nl.

Edit: klopt het dat je NO3 en PO4 alleen via aparte druppeltesten kan meten? Of is er ook een test die die twee combineert? Misschien handiger eerst daarmee te meten om te kijken wat die waardes uitwijzen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Door de vervuiling is het niet allemaal even goed te zien maar ik meen op te merken Bacopa monnieri (?), Hygrophilla pinnatifida, Cabomba caroliniana en zie ik daar ook Rotala? Nou ja, deze plantjes vinden wat licht wel fijn. Javavaren zie ik ook, dat behoeft niet zo veel licht maar het mag wel. Je ziet, voor zover ik het kan zien (voorbehoud...), groenalg met (zweef-)vervuiling. Voorlopig zou ik het op CO2 tekort en fosfaat gemis willen houden.
 
Bedankt voor alle feedback.
(De foto's zijn inderdaad niet zo duidelijk en lijken vervuild, had ze genomen net nadat ik er een sloot water in had gegooid, vandaar.)

Ik ga dan maar eens beginnen met druppeltesten voor no3 en po4, en van daaruit verder.
Meten is weten. Wellicht dat ik vervolgens weer om jullie advies vraag.

Wat betreft de opmerkingen over de kwaliteit van de JBL-scan; jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben.
Alleen is het jammer dat elke keer als me iets wordt aangeraden, het door de volgende weer wordt afgekraakt...
 
Wat betreft de opmerkingen over de kwaliteit van de JBL-scan; jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben.
Alleen is het jammer dat elke keer als me iets wordt aangeraden, het door de volgende weer wordt afgekraakt...
Welkom in de hobby :p

Maar de algemene opvatting omtrent teststrips is dat ze relatief onbetrouwbaar zijn en aardig gevoelig voor fout gebruik.
 
Waterwaardes (net ververst, maar zijn altijd goed)
NO3: 18
NO2: 0
GH: 7
KH: 8
PH: 7
Chloor: 0
CO2: 20

Ik gebruik alleen EasyCarbo voor CO2,

Wat betreft de opmerkingen over de kwaliteit van de JBL-scan; jullie zullen ongetwijfeld gelijk hebben.

Ik heb de JBL-scan nog niet gebruikt dus op zich kan ik me daar niet over uitspreken maar aangezien je zegt dat je alleen easy carbo gebruikt kan ik wel afleiden dat de JBL-scan allesbehalve accuraat is. Want easy carbo verhoogt het co2-gehalte van je water niet en 20ppm CO2 krijg je niet zonder toevoeging.

;)

Alleen is het jammer dat elke keer als me iets wordt aangeraden, het door de volgende weer wordt afgekraakt...
Ik snap je punt wel, hoor, meer nog: ook druppeltests zijn relatief... :rolleyes:
De testresultaten zijn eerder indicatief dan exact.
De resultaten per merk kunnen bvb al wat uiteen lopen en daarom hoor je vaak het advies om zoveel mogelijk 'per merk' te vergelijken. Dus bijvoorbeeld niet de ene week je nitraat meten met sera en de week erop met JBL of iets anders.
Je kan altijd eens opzoeken wat de waardes zijn van je kraanwater. Dan weet je met wat je ververst en kan je je toevoegingen deels daar op baseren.

Ik volg Benvo's redenering:

Voorlopig zou ik het op CO2 tekort en fosfaat gemis willen houden.

Maar aangezien je geen echte co2 toevoegt en je al op het maximum zit met easy carbo zou ik beginnen met het licht wat te dimmen (als dat kan tenminste?). En ook de duur tijdelijk terugschroeven naar 7 uur. De ergst aangetaste planten terugsnoeien en de lichtduur pas opschroeven wanneer je duidelijke groei ziet bij je planten.
En zoals gezegd wat fosfaat doseren (eerst het fosfaat niveau eens testen kan natuurlijk ook altijd).
Verder zoveel mogelijk alg verwijderen, zorgen voor goede doorstroming in de ganse bak en eventueel wat snelgroeiers of extra (gezonde) plantjes toevoegen.

Succes
 
Ik denk dat de ferro ook overbodig is, in Profito zit ook ijzer voldoende, zelf gaf ik wekelijks 25 ml op 200 liter, met redelijk veel planten onder matige belichting, extra ijzer heb ik nog nooit toegevoegd.

Het doseren kun je ook beter wat verdelen over de week.
 
Ik denk dat de ferro ook overbodig is, in Profito zit ook ijzer voldoende, zelf gaf ik wekelijks 25 ml op 200 liter, met redelijk veel planten onder matige belichting, extra ijzer heb ik nog nooit toegevoegd.

Het doseren kun je ook beter wat verdelen over de week.
Of er voldoende ijzer inzit hangt sterk af van het aanwezige plantenbestand. Profito is op zich een uitstekend product met gemiddelde voedsel waarden. Dat kan een, in heel veel gevallen, prima te gebruiken product zijn en zo is het ook bedoelt. Gemakkelijk, zeker voor beginners zonder er al te veel over te hoeven nadenken, te gebruiken. Maar het is geen totaal product, Nitraat en Fosfaat bevat het niet en ook ijzer moet er wel dikwijls wel aangevuld worden, zeker niet alleen bij rode planten.
 
Nitraat en Fosfaat bevat het niet en ook ijzer moet er wel dikwijls wel aangevuld worden, zeker niet alleen bij rode planten.
Fosfaat en Nitraat ontbreekt, dat weet ik, in mijn geval werkte Profito (samen met Nitraat en Fosfaat) prima, zoals je op mijn foto's hebt kunnen zien.
 
Als de TS toch bij aquariumbemesting KNO3 etc gaat bestellen zou ik aanraden daar ook de de cms+B of de tenso te bestellen als vervanging voor Profito.
 
Met Tenso ben ik ook begonnen sinds een week, Csm+B hebben ze niet meer bij aquariumbemesting.
 
Ik heb ondertussen de waardes van NO3 en PO4 gemeten (druppeltest van Columbo).

NO3: 20
PO4: 0

Die PO4 moet dus omhoog, de NO3 is goed?
Wat zijn de ideaalwaardes waar ik op moet mikken?
Bedankt weer voor jullie advies!
 
Meestal word er op 10/1 aangestuurd, dus 10 NO3 en 1 PO4 of 20 NO3 en 2 PO4.
 
Op zich is de verhouding niet zo belangrijk en is het van belang om voldoende nitraat en fosfaat in je water te hebben. Ik zou dus wel de po4 flink ophogen. Die verhouding van 10/1 komt meer uit de Redfield Ratio voort maar dat is niet van toepassing op zoetwaterbakken maar meer op Phytoplanktons.
 
Haha, ja dat is waar net als 30/30 maar ik denk dat ik wel begrepen ben. 60/6 is ook op 10/1 en dat is ook niet goed want dan heb je teveel nitraat. Voldoende in je water is belangrijk maar niet zoveel dat planten of vissen er last van kunnen krijgen;)
 
Super, bedankt voor jullie reacties! De bedoeling is mij wel helder; ga ermee aan de slag en ben benieuwd naar het resultaat!
 

Terug
Bovenaan