Advies plantenvoeding


M

Mndy

Guest
Hallo allemaal!

Mijn flesje profito heb ik van de week leeg gemaakt en dat vind ik een mooie gelegenheid om me eens wat meer te verdiepen in plantenvoeding.

In de Rekord 800 heb ik (nu nog) staan:
- Anubias barteri
- Javavaren
- Javamos
- Braziliaanse klimop
- Limnobium laevigatum
- Riccia fluitans

Ik wil over gaan naar een West-Afrika biotoop, waar onder andere meerdere Anubias soorten in komen te staan.

Planten doen het nu op zich prima, maar ik ben benieuwd naar alternatieven.

De waterwaardes:
pH 7
gH 8
kH 4
NO2 0
NO3 +/-10
PO4 0,25
Fe 0,1
 
Belangrijkste is je vaststelling: het gaat nu prima. Dan zou ik zeggen houden zo. Diende je nog geen NO3 en PO4 toe, geen reden voor dan lijkt me. Voor Profito zoek je een vervanger, of dat nu wederom Profito is of iets met een zelfde functie.

Op zich zien die waarden er niet verkeerd uit voor je plannen.
NO3 en PO4 zou je - niet al te veel licht, drijfplanten - die als het goed is niet eens hoeven toe te dienen. Enkel PO4 zou misschien iets omhoog kunnen maar daarvoor kan wat extra diepvriesvoer al helpen. Diende je als los nitraat en fosfaat toe?
Blijft over de sporenelementen. Op zich is profito prima. Er zijn ook poeders die je kunt aanmaken met (gedestilleerd water).

~ Ivo
 
Ik ben het verder met Ivo eens en zou alleen de po4 iets omhoog brengen omdat je nu snel bij enige verandering op 0 zal zitten.
 
Planten doen het nu op zich prima zeg je zelf

neem aan de rest ook

betekent dat in jouw situatie de bak in balans is met de waardes die jij hebt

als je nu iets gaat veranderen neem je het risico dat je bak in onbelans raakt, met als effect problemen

problemen moet je gaan oplossen als die er zijn

en problemen opzoeken heeft naar mijn mening geen zin
 
Dan hou ik het gewoon bij profito en probeer ik de po4 met wat diepvriesvoer omhoog te halen. Wat mag de po4 waarde zijn?
Ik voeg verder helemaal niets toe. Er zitten hier en daar wel wat kleibolletjes in de bodem.

Ik ben absoluut niet naar problemen op zoek, was alleen benieuwd of er andere of misschien wel betere voedingen zijn die bij mijn bak meer van pas komen. Dat is dus duidelijk niet zo ;)
 
Ik zou dan de po4 rond de 1.0mg/L zien te krijgen.
En dan even na een weekje meten om te kijken hoeveel ervan verbruikt is.
 
Voor de verversing in ieder geval even vaststellen dat het geen 0 is, dan zit je wel goed.
Op welk moment was die 0,25 gemeten?
 
Ik heb 2 dagen voor het verversen gemeten. Zal deze week even meten vlak voor het verversen.
 

Terug
Bovenaan