Wat is er nieuw

Advies positie filter uit/ingang.

• Onderwerp starter Onderwerp starter WernerG
  • Startdatum Startdatum
W

WernerG

Guest
Goedemiddag,

Ik heb een probleem en ik vermoed dat het te maken heeft met de stroming. Het probleem is dat er een schimmel vorming plaatsvind op de plekken waar geen stroming is(ligt ook veel troep, zie de eerste tekening voor een snelle schets van de huidige sitautie)
cUT0lOtcju0RmtPlXL-mYzhbNW1jk-mF.png

Het driehoekje is de uitgang en de andere kant de ingang, onder de uitgang heb ik het verwarmings element zitten. Op de zuignappen hiervan zie je bijvoorbeeld veel witte aanslag(Schimmel). Nu lees ik op dit forum en internet veel goede verhalen over spray bars, deze heb ik al in mijn bezit(mee geleverd met mij sera buitenfilter). Hoe moet ik ze plaatsen en waar kan ik het beste mijn ingang dan plaatsen

cUT0lOtcju0RmtPlXL-mYzhbNW1jk-mF.png

- Aqaurium Rio 125
- Filter sera fil bioactive + UV(130)
- spray bars voor de helft van de lengte van het aquarium

Alvast bedankt.

Die raad ik inderdaad aan, maar er zijn nog andere mogelijkheden hoor. Goede watercirculatie is vooral een kwestie van verschillende posities testen, geduld hebben en kijken wat het beste werkt. Hangt ook sterk van je scape en planten af.

Naast de positionering van de aanzuig en uitstroom is de capaciteit van het filter ook heel belangrijk.
Denk zelf dat er weinig winst valt te behalen met je huidige filter en adviseer om een filter te nemen met meer capaciteit.

Naast de stroming verbeteren zou je voor nu ook de rommel kunnen weghalen door de boden af te zuigen. Is de troep ieder geval de bak uit.

Ik ben het ook eens met John dat je filter wat aan de krappe kant is. Een upgrade kan zeker geen kwaad.

Met mijn rio 180 ben ik nu na 3 maanden nog steeds aan het uitproberen hoor.
Ik had mijn spraybar eerst op deze manier:
589164pene_0_84_stroming.jpg

Aangezien ik links een verzamelplek kreeg kon ik die makkelijk afhevelen.
Maar ik vond de stroming echt minimaal..planten links achterin bewogen niet omdat mijn planten iets hoger staan dan de bodem.
Leuk die terrashoekjes..maar een ramp om stroming te krijgen....

Toen heb ik de spraybar een tijdje links verticaal naast de afzuig gezet..zodat hij over de gehele hoogte langs de achterwand stroomde.
Maar dat resulteerde in veel vuil wat zich verzamelde onder het hout..dus dat was ook niks.

Sinds 2 weken heb ik de spraybar aan de rechterkant korte zijde bovenaan zitten.(3 cm van spraybar af gezaagd)
Mijn spraybar bestaat uit 2 delen....het lange deel heb ik net voor het hout op de grond gericht zodat het er ook onderdoor gaat
en het korte deel staat iets meer naar beneden gericht zodat het de gehele voorzijde schoon houd en weer netjes een verzamelpunt heb links vooraan.
(zie even snelle schets)

385562pene_0_84_strominglinks.jpg

Een kennis van me heeft precies dezelfde bak en filter maar die heeft hem op de achterwand laten zitten(zoals mijn eerste tekening)
Maar die heeft dan ook geen hout of terrasverhogers erin zitten..
Als hij hem langs de zijkant doet dan heeft hij juist weer dode plekken in de stroming zitten.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan