Advies / tips mbt. nieuw aquarium


Z

Zanziee

Guest
Hallo allen,

Ik heb sinds twee dagen een nieuw aquarium (60x30x42) en heb hem grotendeels ingericht.

Nu kreeg ik de tip van iemand om minder steentjes op de bodem te hebben, dus ik heb een aantal steentjes weggehaald.

Gelezen had ik dat je voor ongeveer 4 cm aan steen moet hebben en achter rond de 8 cm. Ik heb voor tussen de 3/4 cm steentjes liggen (de voedingsbodem erbij ingerekend) en achterin tussen de 5 en 6,5 cm (incl. voedingsbodem). Zie foto's voor een duidelijker beeld. Is dit goed? Of veelste veel van het goede?

Verder heb ik de plantjes in het aquarium geplaatst, is dit goed gebeurd of heb ik gekke dingen gedaan (ik ben compleet nieuw in de aquarium wereld en wil het erg graag goed ingericht hebben voor de visjes).

Verder heb ik de watertemperatuur ingesteld op 23/24 graden.

De verlichting heb ik met behulp van een tijdklok ingesteld op 11 uur per dag (T5 lamp), van 12.00 tot 23.00.

Hebben jullie nog tips voor mij, wat ik wel en wat ik absoluut niet moet doen, zien jullie misschien al dingen wat fout zijn gegaan, ik ben erg benieuwd en nieuwsgierig naar jullie reactie.

De bewoners van het aquarium zijn nog onduidelijk, het worden niet zulke hele grote vissen, daar is de bak ook niet groot genoeg voor lijkt mij.

Bedankt voor het meedenken!

Zie hier de foto's:

Vooraanzicht
962432zanziee_0_82_20131229_12.jpg



Zijaanzicht
415328zanziee_0_82_20131229_12.jpg



Bovenaanzicht
785115zanziee_0_82_20131229_12.jpg



735115zanziee_0_82_20131229_12.jpg



485366zanziee_0_82_20131229_12.jpg
 
ziet er leuk uit,mischien er nog een klein stukje hout erin?
 
Ziet er al goed uit maar je moet je vallisneria wat hoger in het grind zetten, tot je de wortelaanzet kan zien. En een zwarte achtergrond maakt het gelijk veel mooier,en wat hout en stenen erin zou ook leuk zijn.
 
Ah, heten die plantjes zo! In de winkel waar ik ze gekocht heb stonden er nergens naambordjes bij.. Erg jammer. Ik ga ze zo even verplanten.

De achterwand zwart maken lijkt mij ook erg mooi. Wat is hier aan te raden?

Veel mensen zeggen dat schoolbordverf goed te gebruiken is. Maar moet het aquarium dan eerst leeg zijn? Of kan dat gewoon op de achterwand aangebracht worden met een roller?

Een stuk hout en wat stenen zou inderdaad mooi lijken, deze week maar eens opzoek gaan naar wat mooie decoratie.
 
Ik wacht ook even af .... op jouw foto's lol.

Het zijn idd de 2 kleuren waar ik ook overdenk
 
Ik zou gewoon een zwart karton ofzo erachter plakken met plakband, kun je ook zo weer weghalen als je het niet mooi vindt en het is veel makkelijker.
 
Martin vd V zei:
Ik wacht ook even af .... op jouw foto's lol.

Het zijn idd de 2 kleuren waar ik ook overdenk

Haha, ik zal voor een paar foto's zorgen wanneer ik het binnen heb ;).

hayabusa zei:
Ik zou gewoon een zwart karton ofzo erachter plakken met plakband, kun je ook zo weer weghalen als je het niet mooi vindt en het is veel makkelijker.

Dat is ook nog een optie, kan morgen even rondneuzen naar een stuk zwart karton. Kijken wat voor een effect dat geeft.
 
Even een update:

874384zanziee_0_82_img_6591.jpg


Heb een stuk zwart karton er nu achter zitten, zie hierboven het effect.

Stukkie hout erbij in zitten, morgen / woensdag krijg ik er mos voor, dan kan ik het bekleden.

Heb ook met het staaltje geprobeerd, plakt op zich makkelijk en prima, maar dit is een iets makkelijkere optie en ik zie op zich geen verschil!
 
Als antwoord op enkele van je vragen in de startpost:

- Je bodem is inderdaad vrij dik. Zelf houd ik max. 1 cm. vooraan aan (tenzij je voorgrondplantjes met lange wortels hebt, dan is 2 cm. beter). 4 a 5 cm. aan de achterkant zou voldoende moeten zijn. Zeker bij kleine bakjes verlies je veel nuttige liters met een dikke bodem.

- De verlichting kan je beter langzaam opvoeren. 11 uur is vrij lang en dit kan problemen met alg veroorzaken. Kijk het even aan, mocht je problemen opmerken dan kan je het naar 8/9/10 uur per dag zetten (dit is voldoende voor de meeste planten).


Je bakkie ziet er mooi uit! Je hebt voornamelijk makkelijke plantjes uitgezocht behalve het naaldgras dus dat zou goed moeten komen. Misschien nog wat drijfplantjes erbij? Dat kunnen de meeste vissen wel waarderen.

Qua visjes kan je het best voor mini-visjes van een cm. of 3 kijken. Daar kan je dan namelijk een grotere school van houden, wat ten goede komt aan het gedrag en welzijn van de vissen. Eventuele koppelvissen mogen wat groter zijn.
 
Bedankt voor de tips, dan ga ik er nog een laagje steentjes uithalen. Er komen neontetra's in met garnaaltjes, drijfplantjes kan ik eens voor gaan kijken, enig idee wat daar een mooi soort voor is? De plantjes heb ik gekozen omdat ik ze mooi vond, dat ze makkelijk waren had ik geen idee van, handig om te weten.
 
Je kan o.a. naar de volgende soorten kijken:

- Salvinia natans (korte wortels)
- Pistia stratiotes (middellange wortels)
- Hygroryza aristata (middellange wortels)
- Limnobium laevigatum (hele lange wortels)
 
Hmmm en hang je dat dan achter of voorin de bak? Die lange wortels vind ik maar niets..
 
Dat drijft overal en nergens. Je kan ervoor zorgen dat het in een hoekje blijft door visdraad aan zuignapjes te maken.

Als je liever geen wortels ziet kan je het best voor Salvinia natans gaan. Die worteltjes zijn nog geen cm. lang, dus als je bak helemaal gevuld is zie je ze niet of nauwelijks.

Houd het 'aangeboden' gedeelte van het forum in de gaten als je ze wil. Daar staan ze met enige regelmaat op.
 
Hmm, ga ik doen.


Dat karton blijft trouwens niet zitten, het plakband laat los. Iemand een idee hoe dit beter kan? Anders toch waarschijnlijk het plakplastic bestellen..
 
Ik heb ook karton erachter en heb over de gehele lengte en breedte van het karton plakband geplakt dus geen kleine stukjes zeg maar. Zit vast als een huis. En gewoon plakband van de action ;-)
 
Breder plakband? Of gewoon van zo'n klein rolletje?
 
Gewoon klein rolletje. Beetje mat plakband is het. Stuk van 60 cm afscheuren en hele bovenkant vastzetten en dan de zijkanten ook helemaal doen. Ik heb het zelf al een x losgehaald en met hetzelfde plakband weer vastgeplakt.
 
Ga het nog eens proberen *morgen dan* :D
 

Terug
Bovenaan