Advies & Tips voor het houden van CPO kreeftjes


E

EgchelPim

Guest
Ik wil binnenkort CPO kreeftjes voor mijn 80cm bak gaan halen. Ik wil er eigenlijk 2 koppeltjes in doen maar ik zou hier graag jullie mening over hebben. Ik heb op internet gelezen dat je 2 schuilplaatsen per kreeftje moet hebben en dit red ik wel. Dan moet 2 koppeltjes CPO kreeftjes in een 80cm bak wel kunnen toch?

En hebben jullie verder nog tips voor het houden van CPO kreeftjes?
 
Heb je toevallig een foto van je aquarium? Dat maakt het meedenken over de inrichting en schuilplekken wel makkelijk ;)
 
Dit is mijn aquarium tot nu toe:

137394egchelpim_0_82_img_0937.jpg


Ik wil volgende week een zwart vel gaan halen dat ik als achterwand ga gebruiken. Let hier dus maar ff niet op want dit ziet er natuurlijk nog niet uit. De plantjes zijn al flink aan het groeien, daar kunnen ze straks mooi in gaan zitten. Verder kunnen ze ook schuilen in de rots en in het kienhout. Verder ben ik ook nog 3 stuks hiervan aan het maken waarin ze kunnen schuilen:
414727egchelpim_0_82_img_0940.jpg
 
Zelf heb ik 3 koppels in een 100cm bak.
2 koppels in een 80cm moet op zich wel gaan denk ik.

Ik zie dat je al vissen hebt zwemmen?
Houd er rekening mee dat de CPO's best een keer een visje te pakken kunnen nemen.
De kans is klein omdat de vissen nogal vlug zijn maar het kan altijd gebeuren natuurlijk.

Verder zou ik proberen de bak wat dichter te beplanten.
 
Ik ga met Joey mee voor wat betreft de beplanting en de visjes. Hier hebben de cpo s weleens de staart van een Gup te pakken gehad en daarnaast houden ze zeker wel van veel planten en mogelijkheden om te klimmen.
 
Bij mij zijn het soms net kleine KingKong's..
Boven op de top van het hout of plantje naar vissen uithalen.

Gelukkig heb ik nog maar 1 gewonden vis gehad.
Die is nog te zien in mijn topic.

Inmiddels is de staart weer volledig aangegroeid.
 
Ik heb een week geleden twee cpo kreeftjes gekocht. Leuke beestjes maar ze zitten alleen in hun schuilplaatsen en laten zich bijna nooit zien. Weet iemand hoe dat komt.

Alvast bedankt
 
martijn2001 zei:
Ik heb een week geleden twee cpo kreeftjes gekocht. Leuke beestjes maar ze zitten alleen in hun schuilplaatsen en laten zich bijna nooit zien. Weet iemand hoe dat komt.

Alvast bedankt

Ze zullen na een week nog niet volledig gewend zijn.
Uiteindelijk komen ze wel hoor.
 
Dat denk ik ook Martijn. Ze zijn vrij brutaal dus ze zullen wel komen hoor.

Zoals je net hebt kunnen lezen zijn ze best tot veel in staat.
 
Hoi Martijn,

ook ik ben onlangs begonnen met een koppeltje (gestreepte) cpo kreeftjes in mijn aqua 40. Eigenlijk vanaf moment een lopen en klimmen ze de hele bak door, in de planten,op het hout , op de achterwand etc. Ze hebben ook schuilplaatsen maar daar komen ze amper..

Geen idee dus waarom dat bij jou niet gebeurd.
Kun je wat meer info geven over bv: waterwaardes, inrichting, bakmaat, evt mede bewoners etc? Dan kunnen we hier wat beter met je mee denken..

Groet erik
 
Ik heb ze nog niet zo gek lang maar heb al zat meegemaakt!

Vis zonder staart, kingkong acties, garnaal op de rug van een CPO en ben zelfs al een keer aangevallen door een CPO.

Oftewel je gaat er nog veel plezier aan beleven.
 
En nu lees ik dus dat volgens de andere forumleden die van jou gewoon wat verlegen zijn :)) Laat maar horen hoe het zich ontwikkeld!
 
martijn2001 zei:
Ik heb een week geleden twee cpo kreeftjes gekocht. Leuke beestjes maar ze zitten alleen in hun schuilplaatsen en laten zich bijna nooit zien. Weet iemand hoe dat komt.

Alvast bedankt
Heb je een foto van je inrichting toevallig? Schuwheid valt of staat ook vaak met een juiste inrichting.

Ik ben het met mijn voorgangers eens dat er altijd een bepaalde gewenningstijd is, maar langer dan een paar dagen heeft het bij ons nooit geduurd (er daar zitten nogal wat soortjes tussen met een status van schijtluizen).

~ Ivo
 
Leuk dat er zoveel reactie's op mijn bericht komen. Gelukkig zijn er toch nog veel meer liefhebbers van CPO kreeftjes. Ik wil inderdaad nog wat meer beplanting in mijn bak aanbrengen. De huidige planten zijn ook nog hard aan het groeien. Verder ben ik nog aan het uitzoeken wat voor planten ik nog op de voorgrond wil zetten.

Adviseren jullie 2 koppeltjes of 1 mannetje en 3 vrouwtjes? Ik weet niet of het uit maakt als er 2 mannetjes in mijn bak zitten.
 
Mannetjes kunnen behoorlijk aggressief zijn tegenover elkaar (bij mij tenminste).
Moet opzich wel kunnen hoor in 80cm die 2 mannetjes, Ik zei al ik heb er 3 in 100cm

Dus 2 mannetjes in de bak maakt niet zoveel uit.
De vrouwlijke CPO's kunnen er trouwens ook wat van hoor onderling.

Maar goed dat hebben vrouwen onderling wel vaker toch? Haha:p
 
Twee mannen zou kunnen maar 1/3 is ook goed hoor. Je hebt een vrij ruime bak dus dat zal wel goed komen.
Af en toe zie je ze wel stoeien hoor.
En als ze gaan paren dan denk je af en toe dat ze elkaar echr afmaken, maar in de regel gaat dat wel goed. Er heeft hier weleens een cpo een poot gemist door het vechten of door de paring.
Dat kan er dus soms flink aan toe gaan.
Niet direct schrikken als je dat ziet dus.
 

Terug
Bovenaan