Advies verlichtingset.

oké,
leg eens uit?
want van verlichting anap ik nog niet veel.
 
De SMD ledjes dringen niet zo ver door in het water, je krijgt dan problemen met de plantengroei.
Je hebt 60cm diepte, dat kost flink wat kracht om op de bodem te komen.
Om dit goed te doen heb je LED's nodig die meer power kunnen geven dan wat er bij die set zit, denk aan 1 watt LED's op zijn minst.
De JMB led balken (bijvoorbeeld) zijn hier prima voor, als je handig bent kan het goedkoper en met een enorme bak licht ;)
 
Niet zo zeer meer vermogen afgeven...
Je zit ook nog eens met de stralingshoek...
JMB heeft een stralingshoek van 80 graden dacht ik.
SMD ledjes hebben 125 graden..
Houd dus in dat als je hetzelfde vermogen zou hebben, en hetzelfde rendement, er minder licht op de bodem komt omdat het licht meer verstrooid is/word door de grotere stralingshoek.
 
Ikzelf heb sinds een jaar HVP aqua ledverlichting in mijn 200x60x70 bak .
heb 2 x 150cm WIT ,1x 150cm RGB,1x50cm RGB,
Heb geen balken van 2m gekocht omdat ik rechtsachter in mijn bak een iets donkere hoek wilde .
Heb wel een zwaardere adapter gekocht zodat ik het systeem altijd kan uitbreiden .
Je bent ook wat flexibeler met wat kleinere balken.
planten groeien goed maar willen wel snel de hoogte in ,nu is mijn waterhoogte 60 en hangen de lampen op 70 cm i.v.m. mijn kap.
ik heb lobelia,s op de bodem en die groeien goed.
 
Hallo,
Ik heb een verlichtingsset gevonden voor mijn nieuwe aquarium.
zie de link, kan iemand mij vertellen of dit wat is?
mijn nieuwe bak wordt 215x60x60cm. (waterhoogt is 60cm.)
Alvast bedankt.
https://www.lumimaniac.nl/LFP-Aqua-...Verlichting-Set-SMD5730-Time-Controller-TC420
Ik zou mij eens achter de oren krabben en het vervolgens niet doen. Voor die prijs, en wat extra spaargeld, is er wel iets beters te krijgen...
 
planten groeien goed maar willen wel snel de hoogte in ,nu is mijn waterhoogte 60 en hangen de lampen op 70 cm i.v.m. mijn kap.
ik heb lobelia,s op de bodem en die groeien goed.
Dat heet strekken, iedere plant die onvoldoende licht krijgt doet dat.
Zo kan je van een krop sla ook een meter hoge struik maken, gewoon in de schaduw laten groeien..
 
oké, duidelijk allemaal.
wat is dan een aanrader?
en hoeveel watt /lumen?
 
jazeker!!
 
Met 60cm hoogte ga je het met smd's niet redden nee. Heb t zelf ondervonden.
 
Oké, bedankt allemaal.
Ik ga eens verder op zoek, ik vind de JMB wel erg prijzig.
Dat krijg ik hier niet verantwoord.
 
Dat heet strekken, iedere plant die onvoldoende licht krijgt doet dat.
Zo kan je van een krop sla ook een meter hoge struik maken, gewoon in de schaduw laten groeien..
Hoi kabouter bedankt voor je antwoord,kan dat strekken ook komen door te weinig uren licht ,heb het nu 9 uur op 100% de rest van de uren is zon op en af komst .
 
Oké, bedankt allemaal.
Ik ga eens verder op zoek, ik vind de JMB wel erg prijzig.
Dat krijg ik hier niet verantwoord.
Daytime matrix dacht ik is wel goed alternatief
Hoi kabouter bedankt voor je antwoord,kan dat strekken ook komen door te weinig uren licht ,heb het nu 9 uur op 100% de rest van de uren is zon op en af komst .
Denk niet dat het verschil gaat maken, had hvp strips op me vision 450 die 10 uur op 100% had en had hetzelfde probleem
 
Daytime matrix dacht ik is wel goed alternatief

Denk niet dat het verschil gaat maken, had hvp strips op me vision 450 die 10 uur op 100% had en had hetzelfde probleem
Ze hadden bij HVP ook powerleds maar dan krijg je zoveel licht in je bak ,het is altijd schipperen tussen planten en vissen .
 
Terug
Bovenaan