Wat is er nieuw

Advies visbestand aquarium 60x30x30

• Onderwerp starter Onderwerp starter Roy1976
  • Startdatum Startdatum
R

Roy1976

Guest
Advies visbestand!!

Op een dag vroeg mijn knul: Papa? Ik wil graag goudvissen. Ok� zoon, dan gaan we toch even naar de visjeswinkel. Resultaat: 2 goudvissen, grind, voer en een KOM! Na een dag zag ik de visjes alleen nog maar aan het oppervlakte happen, dus ging ik opzoek naar antwoorden. Al snel kwam ik er achter dat het enorm zielig was wat we gedaan hadden. Met een behoorlijk "schuldgevoel" naar de visjeswinkel gegaan en maar een klein aquarium (goldfish kit) gekocht! Na het opstarten de goudvisjes erin gedaan en geobserveerd wat er ging gebeuren. Ze hadden het ontzettend naar hun zin gelukkig. Na 2 maanden heb ik de visjes geschonken aan mijn buurman die thuis een geweldige vijver heeft met meerdere goudvissen. Ze vermaken zich daar uitstekend en groeien als kool! We hebben toen 2 platty's, 2 guppies, 2 black molly's en 7 neon tertra's in het aquarium gedaan! Ook deze doen het tot de dag van vandaag helemaal TOP in het crystal heldere water en mijn zoontje is er helemaal trots op!

Echter zijn wij nu een aquarium aan het opstarten van 60x30x30cm. Welk visjesbestand het gaat worden dat weet ik nog niet. Ik vind de cichliden families helemaal geweldig en weet echter na veel gelezen te hebben dat dit geen optie is om ze in zo'n kleine bak te plaatsen. Echter gaat het mij niet om de hoeveelheid vissen, maar meer om hun gedrag! Is het misschien toch een idee om er 2 in te plaatsen, zodat ik hun gedrag kan observeren om zodoende tot de keuze te komen om binnen afzienbare tijd een "grote" bak aan te schaffen? (min. 180 ltr. bijvoorbeeld)

Mocht iemand zich geroepen voelen om mij in deze ontwikkeling te willen adviseren? Dan verneem ik het graag natuurlijk!

De 1ste foto is het aquarium van mijn zoontje en de 2de en 3de foto is de nieuwe aquarium zonder visjes!

zoontje1.jpg

papa2.jpg

papa3.jpg

Wat leuk dat jullie zo samen lekker bezig zijn! een 60cm bakje is helaas wel veel te klein voor cichliden, ook als je er maar 2 houdt, tenzij het nog babies zijn... Aan te raden is wel minimaal een meter, maar voor volwassen cichliden is dat eigenlijk ook te klein..
Heel veel plezier en succes met jullie bakje 🙂

Welkom bij de club.
Ik snap dat deze inrichting het aantrekkelijk maakt voor bv kinderen maar zou toch ook wat echte planten nemen.

Wat goed dat je een groter aquarium voor de vissen hebt gekocht!

Ik zou wel de felste kleuren uit je aquarium houden. Dat zullen de vissen denk ik wel waarderen. En een paar echte planten vind ik persoonlijk beter en mooier staan.

Die algenmagneet is misschien wel handig, maar moet je heel erg goed mee oppassen, dat je geen krassen op je ruit krijgt. Er hoeft maar een zandkorreltje of klein grindsteentje tussen te schieten en je hebt direct een kras. Of meerdere, zoals ik zelf helaas.

aanvulling op Sanneke:

de ruiten met een klein stukje filterwatten poetsen werkt 10x beter.

en dicht bij het grind een plastic pasje gebruiken (zo�n klantenpas bijvoorbeeld) om het gebied daar algvrij te maken (mochten er op ten duur algen zitten)

aan chicliden denk je dan al gauw aan dwergchiliden.

ben zelf ook bezig om een 60cm bak (maar dan wel 120liter) om te toveren naar een bak voor de apistogramma borellii,

misschien dat een koppel van deze ook wat voor jou is...
alleen weet ik niet of jou inrichting daar geschikt voor is.

misschien dat iemand anders daar verder toelichting op kan geven.

RichD1011 zei:
aanvulling op Sanneke:

de ruiten met een klein stukje filterwatten poetsen werkt 10x beter.

en dicht bij het grind een plastic pasje gebruiken (zo�n klantenpas bijvoorbeeld) om het gebied daar algvrij te maken (mochten er op ten duur algen zitten)

aan chicliden denk je dan al gauw aan dwergchiliden.

ben zelf ook bezig om een 60cm bak (maar dan wel 120liter) om te toveren naar een bak voor de apistogramma borellii,

misschien dat een koppel van deze ook wat voor jou is...
alleen weet ik niet of jou inrichting daar geschikt voor is.

misschien dat iemand anders daar verder toelichting op kan geven.

Ha ja zo doe ik het ook met een stukje fijne filterwatten, werkt idd perfect en heb geloof ik ook geen krassen oid

als je cichliden leuk vind kan je in een dergelijk bakje ook denken aan de badis badis, of zijn kleinere broertje Dario Dario.
deze dieren vertonen gelijkend interessant gedrag, maar blijven kleiner en rustiger dan de wat kleinere cichliden. het lastige is wel dat ze moeilijk of niet aan droogvoer te wennen zijn....

Wat betreft Badis badis en Dario dario: leuke suggesties :thumbs:

er horen wel nog wat (naast die dus over het droogvoer) kanttekeningen bij:
- beide soorten zijn subtropisch, dus worden het best onverwarmd gehouden zodat de temperatuurschommelinen optreden waarop ze door Moeder natuur gebouwd zijn;
- bij Dario dario is het lastig vrouwtjes te vinden (er komen voornamelijk mannen deze kant op; wat verkocht wordt als vrouw is niet zelden een onderdanige of wat zwakkere man);
- het zijn niet de snelste eters, dat bemoeilijkt het vinden van een geschitke combinatie met andere vissen.

Zouden slakkenhuiscichliden niet kunnen? Ik heb er geen verstand van, maar seriously fish geeft minimal 40cm

(vorige was gepost voor ik klaar was...)

40cm voor een harempje?

Peter74 zei:
Zouden slakkenhuiscichliden niet kunnen? Ik heb er geen verstand van, maar seriously fish geeft minimal 40cm
Nee, die willen graag een zandbodem. Deze bak is niet geschikt.

Bedankt allemaal voor deze bruikbare adviezen. Ik wacht wel met de cichliden totdat ik een grotere bak koop met de inrichting die ze nodig hebben. Groet, Roy

Dat is dan een verstandig besluit Roy. Zo hou je ook iets om naar uit te kijken denk ik 😉.

en als advies, voordat je aan je toekomstige bak gaat beginnen hier nog even navragen of je het "goed" doet.

sommige chiclides hebben nogal wat eisen namelijk.

had je verder al wat ideeen voor wat je dan wel in deze bak wilt houden?

Ik zou je iig aanraden om het aantal soorten sterk te beperken. 1 heel misschien 2 soorten. Maar ik hou dan ook erg van rustige bakken.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan