advies visbestand gezelschapsaquarium


L

leowr

Guest
Hallo ik ben betrekkelijk nieuw op het forum.
Na vele jaren begin ik weer met mijn "jeugdhobby"
Vanwege de inrichting van onze woonkamer is het een hoekmodel geworden: 103x103x37x35 cm.
Deze wordt binnenkort geleverd en ik begin - geduldig- met de plantjes, waarover ik ook een topic heb geplaatst.

Als het geheel eenmaal is "ingedraaid" (?) wil ik geleidelijk de visjes toevoegen. Ik beoog een algemeen gezelschapsaquarium. Misschien als alles goed gaat en ik weer de nodige handigheid en ervaring heb ooit een speciale bak.

Ik zit nu (vooralsnog) aan de volgende vissen te denken. Zouden jullie daar jullie commentaar op willen geven? Het duurt weliswaar nog even, maar ik probeer me voor te bereiden en in te leven.

Op voor hand dank voor jullie betrokkenheid en steun,
Waar ik nu aan zit te denken is (uiteindelijk):
12 kardinaal of neon-tetra's
2 vr en 1 m colisa lalia's
4 apistogramma's
2 vr en 1 m kempvis
8 chinese danio's en
2 otocinclus.


Nogmaals op voorhand dank voor jullie adviezen,
Leo
 
Ik dacht dat je de Otocinclus beter met wat meer kan houden, maar ben niet zeker hoor.
Hoeveel liter gaat de bak worden met deze afmetingen??
Het is een bijzonder model dan zeg. Goed dat je op tijd al nadenkt over het bestand zodat je alle kanten nog op kunt.
 
Behalve de kardinaaltetra, Kempvissen en de meeste apistogramma's is alles wat je wil sub-tropisch. Dat wil zeggen 22 graden is warm zat.

Goeramie's wensen veel drijfplanten en geen stroming. Chinese danio's zitten in dezelfde laag en willen juist we, een flinke stroming en liever geen drijfplanten (zitten in de weg).

De Colisa chuna is een betere keuze. De Colisa lalia is vooral geschikt als je teveel geld hebt of je winkelier erg graag ziet. Ze leiden bijna allemaal aan het zgn irdo virus wat je niet kan zien bij aankoop. Maar 90% gaat er binnen enkele maanden aan kapot. Dus je blijft maar nieuwe kopen. http://www.aquaforum.nl/ubb/ubbthreads. ... er=1153377

De Otocinclus in de handel zijn allen wildvang. En deze soorten zijn extreem gevoelig tijdens opslag en transport waardoor voor elke vis die je koopt onderweg 1 of 2 dieren zijn overleden. Ook wensen ze veel algen en de zgn aufwuchs daartussen. En daardoor niet zo geschikt voor pas opgestarte bak.

Welke kant wil je op? Tropisch of sub-tropisch?
 
Hallo,
dank voor je reactie.
Het aquarium zal bruto ongeveer 225 liter inhoud hebben.
Meer algeneters? Maar wat vind je dan van de hoeveelheid vissen?

Dank je wel,
Leo
 
Hallo Botia,
dank je wel voor je reactie.
zou je een suggestie willen doen van bij elkaar passende vissen?
Ik hou van "een groene" bak, met de nodige variatie natuurlijk.

Wat betreft de Colisa Lalia had ik al heel wat waarschuwingen op het forum gelezen. k Dacht alleen nog wel terecht te kunnen bij een "bonafide" handelaar.
Ben nieuwsgierig naar je reactie.
dank je wel Leo
 
De meeste winkels halen hun vissen bij de Groothandels Ruinemans, Ruijsbroek en Jarathana. En deze halen allen hun Colisa lalia's vooral uit Aziatische kwekerijen. Kortom de handelaar kan bonafide zijn maar de vis is niet anders dan wat mindere winkels verkopen.

Ik wil je wel adviseren maar wil eerst even iets helder hebben.Je bak is 37cm breed en 35cmhoog?
 
de afmetingen kloppen: 35 breed en 37 hoog en elk "been"100 cm.
 
Heb je misschien een foto om het te Visualiseren?
 
bak moet nog geleverd worden. Heb alleen een sketch-up afbeelding of in een word doc; maar weet niet hoe ik die kan posten.
 
In dat geval zou ik als ik jou was liever uitkijken naar een andere bak. Als je het nog zou kunnen annuleren.

Door de geringe breedte kan je geen mooie dieptewerking verkrijgen en de bak is te laag voor een echt mooie laagverdeling van de vissen (oppervlakte, midden en bodembewoners).

Ga maar na 35cm hoog. Daar gaat al 5cm bodem vanaf, dan vul je hem niet helemaal tot de rand dus er blijft ongeveer 29cm over. Alles gaat door elkaar zwemmen want er blijft te weinig zwemruimte over.

Het is jou keuze maar ik denk dat de bak een bron van ergernis gaat worden op termijn.
 
dank voor je advies. Ik had/ heb ook mijn twijfels. Ik hou je graag op de hoogte.
 
Niets te danken. En ik wordt graag op de hoogte gehouden.
 
aquarium%20hoekmodel.jpg



hallo,
ik probeer nu een jpg van de sketch te uploaden. Hoop dat t lukt.
Uit de afmetingen zal wel duidelijk zijn datr t meer t karakter krijgt van een nano.

dank voor je betrokkenheid

hartelijke groeten,
Leo
 
nou de bak is vorige week "opgehangen" en de techniek achter de betonnen muur in de garage ge�nstalleerd.

We wilden in ons interieur geen grote kast met deurtjes eronder, zo kwamen we op dit model. Ik ben het eens met jullie dat de afmetingen van deze bak zeker beperkingen geeft. Het heeft meer het karakter van een uitgebreidere nano.
DE bak is nu een kleine week aan het indraaien en na de "melkwolk" wordt hij nu steeds helderder. We nemen nog enkele weken ruim te tijd om het evenwicht te krijgen en daarna pas de bewoners.

Ik heb eerder onze eerste globale idee�n gemeld. Ik hoop dat jullie willen helpen om een goed visbestand samen te stellen, en we zp geen brokken maken. We hebben niet geselecteerd vanuit kennis, maar omdat we ze mooi vonden. Dat geeft jullie een beeld van ons uitgangspunt. Qua temperatuur kunnen we nog alle kanten op. Het water is hier stabiel en goed: pH altijd 6.8 en KH van 6. We hebben al redelijk wat planten in de bak, die nu kunnen groeien. OP de bodem hebben we Sansibar zand black: mooi, maar het geeft ook wat beperkingen voor de keuze in "bodem-vissen".

DUS: graag jullie suggesties/

Pm die nog wat te sturen hieronder wat foto's van de bak nu.

het overzicht:

157729_0_82_leo_9366.jpg


het geheel:
468291_0_82_leo_9365.jpg


103 + 103 x 35 x 37:
799825_0_82_leo_9369.jpg


het ene perspectief:
634568_0_82_leo_9381.jpg


het andere perspectief:
392751_0_82_leo_9382.jpg



Kortom: wat zou hier volgens jullie moeten kunnen zwemmen?

Bij voorbaat dank
 
zo is de bak nu:


431988_0_82_leo_9406.jpg


Wat vissen betreft, heb ik nog een paar weken om jullie adviezen te verwerken: nog 2 weken indraaien en daarna op vakantie.

Deze bak heeft z'n beperkingen (eigenlijk meer een lange nano), maar dat is een gegeven.
Mijn eerste voorkeur gaat uit naar een mooi schooltje kardinalen (12?). en daarom heen wil ik de andere vissen kiezen. Ook door jullie adviezen overweeg ik nu de corydora julii en de colisa chuna.
Welke suggesties of commentaren zouden jullie hierop willen geven?

dank alvast
 
leowr zei:
Welke suggesties of commentaren zouden jullie hierop willen geven?
Dat wat als Corydoras julii is gelabeld in feite altijd C. trilineatus is (niets mis mee trouwens).
Dat de C. julii en de chuna niet te warm hoeven (zomerse opwarming prima, niet jaarrond warm) en dat de neontetra daar veel beter bij past.
Dat als je de kardinaaltetra wilt je kunt denken aan of een warmtebehoeftigere Corydoras (sterbai bv.) en bijlzalmen in de bovenlaag.
Dat als je Apistogramma's zou willen de Corydoras het beste achterwege blijven.

OP de bodem hebben we Sansibar zand black: mooi, maar het geeft ook wat beperkingen voor de keuze in "bodem-vissen".
Welke beperkingen? De juiste bodemsoort is voor Corydoras en Apistogramma's wel van groot belang namelijk.

~ Ivo
 
Ha Ivo,
dank je voor je advies.
Wat is je overweging bij de apistogramma en de corydora? Zij verdragen elkaar niet of is er omgevingsfactor?
Ik meende dat de kardinaal en de chuna wel pasten in dezelfde omgeving?
De bodem bestaat uit Sansibar black; dus wel kwetsbaar?
 
Apistogramma houdt er een territorium op na, Corydoras snapt dat niet en banjert daar gewoon vrolijk en herhaaldelijk doorheen tot stress van eerstgenoemden. Zeker in bakken die qua bodemruimte wat beperkt zijn om die reden geen goede combinatie.

Wat betreft chuna en kardinaal heeft Botia ook al gewezen op de temperaturen waarop deze het best gehouden worden. Kardinalen houdt je jaarrond warm. Chuna houd je wat koeler en een zomerse opwarming mag. Dat matcht dus niet. De neontetra sluit hierin w�l aan bij hoe je de chuna houdt.

Sansibar black, is dat fijnkorrelig, afgerond zand?

~ Ivo
 
ok, duidelijk nu.
ja: sansibar is fijn en afgerond
 
Welke Apistogramma's had je eventueel op het oog?

Nog even voor de beeldvorming, die 103 cm is dat de breedte van beide 'voorruiten'?
 
ja, beide benen zijn 103cm.
Ik had geen apistogramma's op het oog. De ramirezi's kan ik vanuit mn jeugd en vond ik wel mooi. Heb je suggesties?
Passen de Corydora's niet zo goed bij deze bodemsoort? Ik had de databasse van Veldhuis geraadpleegd, maaar daar geen tegenstrijdigheden - in dit kader- gezien. Vandaar.
 
JBL Sansibar DARK (BLACK)

Zeer decoratieve bodemgrond voor aquaria en aqua-terraria.
Korrelgrootte: 0,2 - 0,5 mm.
Geschikt voor bijv. pantsermeervallen.
Optimaal in combinatie met JBL AquaBasis Plus voor een perfecte plantengroei.



Prachtig aquarium heb je laten maken!
 
Sansibar is hartstikke scherp spul en zorgde bij mijn sluierstaarten voor ge�rriteerde kieuwen. Baarddraden van Corydoras schijnen er ook erg slecht tegen te kunnen. Appelslakken eten het mee op (wat volgens mij ook niet gezond kan zijn).

Verder slaat deze bodem erg snel dicht, omdat de korrels zo klein zijn.

Het ziet er mooi uit, maar als je het mij vraagt is het eersteklas rommel voor een belachelijke prijs.
 
Zelfde als Fabienne.
Ik had het bij de schildpadden (toen ze nog klein waren) en ze kregen gewoon krassen in hun poten en schild!
Ik zou bv filterzand nemen
 
:O

Dan is het dus ook niet geschikt voor Apistogramma of Mikrogeophagus.
 
Pfff, groeien die baarddraden bij Corydoras weer aan of zijn ze dan meteen verminkt?
 
dit is wat de fabrikant er over zegt:
JBL Sansibar is de naam van drie soorten natuurlijke bodemgrond, het is dus GEEN grind dat van een laagje kunstof is voorzien. Alle drie soorten zijn geschikt voor in de grond woelende vissen, bijvoorbeeld pantsermeervallen.
JBL Sansibar Black: zwarte bodemgrond, korrelgrootte 0,2 - 0,5 mm.

En JBL is toch een redelijk gerenommeerd merk op het aquariumgebied. Ik heb ook enkele aquarianen gesproken met deze bodembedekking: zij hebben geen problemen ervaren; ook niet met hun corydora's of apistogramma's.
 

Terug
Bovenaan