Wat is er nieuw

Advies visbestand Juwel Rio 125 LED

J.Zwaart

New member
Lid geworden
20 januari 2022
Berichten
2
Leeftijd
29
Goedemorgen!

Vorige week ben ik gestart met mijn eerste aquarium. Deze staat nu sinds afgelopen zaterdag in te draaien en dus ben ik ondertussen wat onderzoek aan het doen naar het visbestand. Eerst even wat gegevens over de bak:

Bak =
Juwel Rio 125 LED met 3d achterwand (+/- 2 cm dik) en de standaard filter / licht installatie.

Bodembedekking =
Grind 2-4 mm (grotendeels grijs, met klein beetje wit in het midden)

Beplanting =
2x Dennerle Waterwaaier
1x Dennerle Waterweegbree
2x Dennerle Waternavel
3x Dennerle Gladbladige moerasplant
1x Dennerle Parelkruid
Afhankelijk van het visbestand (zie onderstaand wat ik graag zou willen terugzien in de bak) moeten hier nog drijfplanten bij.

Ik zou graag de volgende vissen in mijn aquarium terugzien. Voor zover ik heb kunnen vinden op dit forum / internet zouden deze vissen goed bij elkaar kunnen.
- Dwerggourami
- Kardinaaltetra
- Citroentetra

Zouden hier dan eventueel nog luipaard danio's bij kunnen? Hier lees ik verschillende dingen over, vooral in combinatie met de dwerggourami. Welke verhouding (aantallen per vissoort) kunnen jullie aanbevelen?

Groetjes,

Jimmy
 
Volgens mij benoem je meerdere soorten voor de middenlaag en ik zou dan zelf eerder 1 soort voor het midden nemen en dan een wat groter groepje en nog iets voor op de bodem bijvoorbeeld.
De meeste dwerggourami s zijn erg vatbaar voor het Iridovirus dus dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.
 
Volgens mij benoem je meerdere soorten voor de middenlaag en ik zou dan zelf eerder 1 soort voor het midden nemen en dan een wat groter groepje en nog iets voor op de bodem bijvoorbeeld.
De meeste dwerggourami s zijn erg vatbaar voor het Iridovirus dus dat is wel iets om in je achterhoofd te houden.
Dank! Voor zover ik terug kan vinden zijn de dwerg / honing gourami's vooral in de bovenlaag te vinden, de citroentetra vooral onderin de bak en de kardinaal hoofdzakelijk in de middenlaag. Klopt dat wat ik gevonden heb of is dit in de praktijk niet het geval?
Zijn de honinggourami's ook vatbaar het Iridovirus?


Ik dacht initieel aan de volgende verhouding. Zou dat passen (gezond zijn voor de vissen) in de Rio 125?
3x dwerg / honing gourami (1x man, 2x vrouw)
15x Kardinaaltetra
6x Citroentetra
 
Ik heb 2 bakken, met in één bak de citroentetra, die trouwens erg mooi op kleur komen, beter en mooier dan in de winkel. Dat terzijde, die hangen/zwemmen bij mij als een groep in het midden en vlak boven de bodem (want daar ligt misschien nog wel wat gemist voer).

In de andere bak heb ik een groepje Kardinalen zitten, en die zwemmen ook in het midden en boven bodem.
In de bak met de citroentetra's heb ik 4 killis zwemmen, bovenlaag zwemmers, nou die zwemmen door de hele bak en vermaken zich ook prima op de bodem bij de Cory's.
Zelf heb ik ook opgelet, net als jij dat ik zowel bodembewoners heb, midden zwemmers en bovenlaag zwemmers. Maar mijn ervaring is dat ze zich er allemaal niet aan houden hoor, ze pakken bij mij de ruimte die er is. En misschien doen ze dat wel omdat er zeker geen sprake is van overbevolking..
Denk dat het verstandiger is om niet teveel vissen er tegelijk in te doen, kijken hoe zij zich gedragen en of dat ruimte laat voor meer vissen.
 
Dank! Voor zover ik terug kan vinden zijn de dwerg / honing gourami's vooral in de bovenlaag te vinden, de citroentetra vooral onderin de bak en de kardinaal hoofdzakelijk in de middenlaag. Klopt dat wat ik gevonden heb of is dit in de praktijk niet het geval?
Zijn de honinggourami's ook vatbaar het Iridovirus?


Ik dacht initieel aan de volgende verhouding. Zou dat passen (gezond zijn voor de vissen) in de Rio 125?
3x dwerg / honing gourami (1x man, 2x vrouw)
15x Kardinaaltetra
6x Citroentetra
Daar is je bak te laag voor om de citroentetra's en kardinaaltetra's in aparte lagen te laten zwemmen
 
Zijn de honinggourami's ook vatbaar het Iridovirus?
Zover ik weet niet en in elk geval lang niet zo vatbaar als de andere dwergjes. Volgens mij de Knorggourami ook niet maar ik heb alleen ervaring met de Honinggourami.
 
AquaCafe
Help Users
      Kosmopoliet: :petjeaf:avond room, John, André, Mark.
      Terug
      Bovenaan