Wat is er nieuw

Advies visbestand.

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guppy101
  • Startdatum Startdatum
G

Guppy101

Guest
😀Hallo

Dit week ga ik dus mijn aquarium laten indraaien. Binnen 1 maand mogen de visjes erin.

Daarover vraag ik,graag jullie advies.

Wat zou ik graag willen? Om te beginnen garnalen, zeker de japonicas maar ik zou er ook graag oranje of gele hebben. Mijn soil is donkerbruin en mijn achterwand zwart. Die zouden er mooi op uitkomen. Is dat mogelijk om japonica s te combineren met een ander soort?

Een paar slakken zouden ook leuk zijn. Wel liefst geen planten eters 😀.

Verder nog een school visjes en meschien wat koppeltjes.

Mijn aquarium, 54l bak. Bodem aqua soil, en een beetje filterzand. Drakenstenen.Mijn planten:

1. Ceratopteris thalictroides
2. Hygrophila polysperma
3. Elodea densa
4. Gymnocoronis spilanthoides
5. Ludwigia mullertii
6. Lobelia cardinalis
7. Heteranthera zosterifolia
8. Cryptocoryne wendtii bruin
9. Anubias nana mini

Visjes mogen van eenzelfde gebied zijn maar ook verschillende gebieden door elkaar.

Ik heb vooral graag kleurijke vissen en vooral beginners vissen die een paar foutjes kunnen doorstaan 😀

Ik dacht eerst aan guppen, platys enz,.....maar die kweken zo ontzettend veel. Enkele babys zou ik wel leuk vinden, maar als je 3 zwangere vrouwtjes hebt, heb je al meteen 75 babys. Mijn bak zou onmiddelijk overbevolkt zijn.

En enkel mannetjes, weet niet of dat een goed idee is?

De maximum grote van de vissen is waarschijnlijk 6 cm als ik niet mis ben voor een 60cm bak?

Ik hoor het graag van jullie dus. Ook de hoeveelheden zouden interessant zijn want weet niet met zekerheid hoeveel visjes er in mijn bakje passen. Ik denk een stuk of 20 ofzo, maar ik hoor het wel van jullie 😀

Groetjes cecile

Oh ja en nog iets belangrijk vergeten. Temperatuur zou rond de 20/24 graden zijn. Warmer ga Ik hem niet zetten Want dat bevorderd de kweek bij sommigge rassen.

Een vraagje voordat ik me aan antwoorden waag 🙂
Wat voor filter heb je draaien op het bakje?

Nou ken ik de pomp niet persoonlijk, maar ik vermoed dat er een grove filterkorf op zit. Heb je al gedacht aan een fijnmazige filterkorf ivm de garnaaltjes die je wil?

Ja de filtrer ga ik garnaal veilig maken.

Ik heb intussen zelf wat gesnuffelt op hobbykwekers.nl en onbewust gaat mijn keuze naar aziatische vissen.

Telkens als ik 1 aanklikte was het toch toevallig een aziatische vis lol.

Dus denk ik dat ik naar een aziatische vis soort ga gaan. Zal ook gemakkzlijker zijn om iets samen te stellen denk ik😀

Goed dat je eerst advies vraagt! :thumbs:

Naar enkel de lengte van vissen moet je niet kijken hoor want er zijn vissen van 5-6 cm die met 1 slag van hun staart al hun kop stoten met 60cm bv.

Valt me wel op dat je heel veel planten hebt voor zo'n bakje en als die straks allemaal flink gaan groeien blijft er volgens mij weinig ruimte om te zwemmen over! 😉

Hier zijn enkele visjes die ik leuk vind

Boven laag: honinggoerami

Midden laag: danio roseus of rasbora danio

Bodem : garnalen en slakken

Bodem midden : danio erythromicron of vijfstreepbareel of puntius titteya

Midden Boven: trichopsis pumila of trichopsis shallery

Veel te veel voor allemaal te plaatsen, maar kan ik hieruit iets combineren?

Mijn plantjes komen van bij aquaplants online. Dat was een starter pakket voor een 60 cm bakje.
https://www.aquaplantsonline.nl/planten-sets/starter-pakketten/starter-pakket-60x30

Laatst bewerkt door een moderator:
Wellicht even een foto plaatsen van de bak? Kan makkelijker zijn met het geven van tips. Kan via de 'upload bestand' knop rechstonder een bericht

Ik zou geen Honing gourami combineren met knorgourami in een 60cm. Kiezen voor 1 van de 2.
Ook zou ik niet meer dan 1 scholenvisje nemen.

Binnen 1 maand mogen de visjes erin.
Ik snap dat je graag zo snel mogelijk bewoners wilt, maar doe ze er pas in als je zeker weet dat je aquarium goed draait.
Beter nog een week wachten dan een dag te vroeg.

In een aquarium van jouw grootte zou ik eerder denken aan visjes van 3 centimeter zodat je een leuk schooltje kun nemen.

Ik zou geen Honing gourami combineren met knorgourami in een 60cm. Kiezen voor 1 van de 2.
Ook zou ik niet meer dan 1 scholenvisje nemen.

Ok, dan wordt het de hongin gourami voor de bovenste laag. Bedankt voor de tip:thumbs:

Ik snap dat je graag zo snel mogelijk bewoners wilt, maar doe ze er pas in als je zeker weet dat je aquarium goed draait.
Beter nog een week wachten dan een dag te vroeg.

In een aquarium van jouw grootte zou ik eerder denken aan visjes van 3 centimeter zodat je een leuk schooltje kun nemen.

Ik ben niet gehaast hoor. Ik heb mijn aquarium al 1 maand en ga er nu pas aan beginnen 😀

En er komen geen vissen in voor de waardes goed zijn. Dus als dat 5 weken wachten is, dan is dat ook zo.

Ik ga idd voor 1 school visjes. Ik twijfel nog tussen de Danio erithromicron die in de bovenmidden laag zwemt en de rasbora galaxy die zwemt overal. Beiden kleine visjes. De danio word max 2,5 en de rasbora 3 cm. Ze zijn onderling wel agressief en worden beter in een grote groep gehouden om de agressie te verminderen. Op hobbykwekers spreken ze van 20 danios. Ze houden ook allebei van veel planten. Zou de agressie verminderen. Wat denken jullie?

En komen die overeen met garnalen? Had denk ik ergens gelezen dat de rasboras galaxy beter niet geplaatst werden bij garnalen.

Mijn bak is voorlopig nog leeg. Hoop hem tegen dit week end startklaar te krijgen

Zodra ik fotos heb gevuld zal ik ze posten 😎

image.jpg

Ik heb geen ervaring met deze visjes maar heb wel gelezen dat de rasbora galaxy het bij sommige mensen minder goed doet.
Heb je de Hyphessobrycon Amandae ook overwogen? Is ook een leuk visje.
Al deze vissen kunnen volgens mij wel samen met garnalen zolang je een redelijk beplant aquarium hebt met schuilplekken. Dan nog zullen er wel eens jonge garnalen worden opgegeten, maar als het goed is blijven er genoeg over.

Ik ben niet gehaast hoor. Ik heb mijn aquarium al 1 maand en ga er nu pas aan beginnen 😀
En er komen geen vissen in voor de waardes goed zijn. Dus als dat 5 weken wachten is, dan is dat ook zo.
Goed bezig! Geduld hebben is lastig maar maakt het op de lange termijn wel een stuk leuker als alles in 1x goed gaat. Top dat je hier ook om tips vraagt, wou dat er zoiets was toen ik jaren geleden ben begonnen. Flinke fouten gemaakt als ik zo terug kijk :stom:

Ik ga idd voor 1 school visjes. Ik twijfel nog tussen de Danio erithromicron die in de bovenmidden laag zwemt en de rasbora galaxy die zwemt overal.
Zijn beide inderdaad leuke visjes, keuze is denk ik vooral wat jij het mooiste vind.

Wellicht, alsof de keuze nog niet lastig genoeg is, vind je dit ook wel een hele gave vis. Hier niet zo heel duur en doen het prima in een 60cm heb ik ervaren. De Microrasbora kubotai. Krijgen een hele mooie blauwe gloed over de rug als je geluk hebt, zoals bij deze foto van internet

Daarnaast zijn de boraras brigittae ook hele leuke visjes. Niet heel groot dus kun je een iets groter schooltje van nemen. Lekker actief visje die prachtig rood wordt als hij het naar z'n zin heeft. Wordt ook maar een cm of 1,5 groot en zal icm met de honinggoerami juist mooi gaan scholen, zonder dat de goerami een probleem geeft. De dreiging van een grotere vis is er wel in de ogen van de brigittae's, maar ging hier prima samen in mijn 80cm.

Wel is het zo dat de boraras een vrij hoge zwemmer is en wellicht om deze reden niet zo heel goed combineert met de honinggoerami's omdat deze zich vooral aan het oppervlak ophouden. Heb je in de wat lagere lagen niet echt activiteit.
Wellicht zijn de boraras, mocht je deze mooi vinden, dan wel weer heel mooi icm met de trichopsis pumila (dwergknorgoerami), welke hier meer het midden van de bak bewonen lekker tussen de planten. Deze vissen krijgen een mooie metallic blauwe gloed naarmate ze wat ouder worden. Onder het bericht een foto van 1 van mijn vissen. Niet helemaal scherp, maar de kleuren zijn zeker wel te zien.

En komen die overeen met garnalen? Had denk ik ergens gelezen dat de rasboras galaxy beter niet geplaatst werden bij garnalen.
Heb met geen van bovenstaande soorten (galaxy's, boraras, kubotai, dwergknorren) last gehad dat ze achter mijn garnalen aan gingen. Honinggoerami's ook niet, al zullen deze wellicht af en toe, en dit geldt voor eigenlijk alle vissen, af en toe wel een klein garnaaltje pakken. Wat er in de bek van een vis past, zal er ook in gaan.

Edit: vuurgarnalen kweken vaak snel genoeg om niet helemaal te verdwijnen uit een bak.

20170731_125642.jpg

Allemaal mooie visjes. Des te moeilijker om een keuze te maken. Maar ik moet zeggen dat ik echt wel een wow effect had bij de microrasbora kubotai.🙂 Ik denk dat hun kleur evht goed gaan uitkomen in mijn aqua met die zwarte achtergrond en donkere kiezels. Alhoewel dat de meeste planten ook groen zijn. De boraboras vind ik ook een mooi visje en de dwergknorgourami ook, maar een koppel gouden gouramis zie ik ook echt wel zitten. Dus ik denk in combinatie met die kubotai ( die zwemmen overal dacht ik) dat het zou lukken.

Ben intussen begonnen aan mijn aqua. Achtergrond staat erop en de aquatic soil. Er ligt ook al een drakensteen, maar er komen nog wat kleinere. Ik ga daar straks aan het voort werken. Normaal leveren ze morgen mijn plantjes en de filterzand voor het padje

IMG_3649.JPG

Bakje staat er al mooi bij maar wat komt er dan in dat gang paadje te liggen want ik neem aan dat dat bedoeld is voor misschien een streep wit zand of filterzand in te leggen.
Die Kubotai zijn een ware streling voor het oog die ik misschien ook wel aanschaf.:thumbs:

Het is kwartsgrind van denderlee, met afgeronde stenen voor het padje. Is gebroken wit, eerder beige.

Hier boven had ik filterzand gezegd, maar ik was mis. Ik heb wel tussen de 2 getwijfeld. Daarmee dat ik mis was.

https://www.aquaplantsonline.nl/bod...erle-nano-garnalen-kwartsgrind-2-kg-sunda-wit
Mooien hoe is de naam van dat donkere zwarte bodem wat je er in hebt liggen want dat zou ik ook wel durven gebruiken in mijn bakje wat ik helemaal ga opstarten.

Ziet er goed uit! Vissen zullen idd prachtig op kleur komen met een donkere bodem en achtergrond, zwemmen in de middelste laag het meest

Wat voor een slakken lijkt je leuk? Denk dat er meerdere soorten wel kunnen, al zijn ze niet allemaal even goed te combineren :chef:

Ewel als we bij de aziatische slakken blijven is er de rens slak en de Helena. Vindt die wel leuk maar Ik denk dat dat Laatste niet vies is om een garnaaltje op te eten.

Verder de appelslak vind Ik ook mooi. Je kan die ook in verschillende kleuren krijgen.

Ik zou zeggen, de beste werkers en die die Geen planten opeten 😀

Posthoorn slakken zijn ook wel heel mooie en speciaal vind ik

Ewel als we bij de aziatische slakken blijven is er de rens slak en de Helena. Vindt die wel leuk maar Ik denk dat dat Laatste niet vies is om een garnaaltje op te eten.

Verder de appelslak vind Ik ook mooi. Je kan die ook in verschillende kleuren krijgen.

Ik zou zeggen, de beste werkers en die die Geen planten opeten 😀
Dat zou ik ook graag weten welke slakken de garnalen EN DE PLANTEN met rust laten want ik vind die appelslakken in meerdere kleuren echt prachtig en zeker als ze op de ruit hangen.:smitten::smitten::smitten:

Na wat in te lezen over de slakjes denk ik dat ik voor de appelslakken ga gaan. Mooi kleuren, en vooral als die eitjes leggen, dan leggen ze die in de bovenkap van de aquarium. Vind ik super handig voor de slakken populatie in toom te houden. Als ik geen babys wil dan neem ik die eitjes er zo uit.

Posthoornslakken vind ik ook geweldig maar die kweken enorm snel waardoor ik bang ben dat ik binnen de korste keren met een slakkenplaag ga zitten.

En de helena, goeie optie bij een slakken uitbraak. Dus sluit ik ook niet uit dat ik ooit deze slak zou aanschaffen, maar voorlopig niet.

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan