Advies voor led verlichting Rio 400

Y

YinYang

Guest
Wat voor led raden jullie aan voor een Rio 400? Ik vraag me af of wel iedere soort led geschikt is, omdat het misschien niet sterk genoeg is om tot 60cm diep te komen, waardoor de planten ook slecht zullen groeien?
 
Heb nu 4 balken T8 die eind dit jaar aan vervanging toe zijn. Investeer dan liever in LED, omdat die veel langer mee gaan en je die rustig aan en uit kunt laten gaan, waardoor de vissen niet zo schrikken.
 
Investeer dan in T5. gaan ook lang mee. Geven meer licht dan T8.
En zijn niet zo duur.


En,vissen schrikken niet zo gauw, hoor.
 
Wat Bertus zegt is een optie.

Nog een ledoptie : twee JMB amazoneledbalken plus controller.
 
Ik heb deze op de 1.60 m.

Vanuit T8 naar T5.
761436_0_82_t8t5.jpg
 
Wat dacht je van 2 t8 lampen,meer dan zat voor rio 400 en discus. Neem je Dennerle starten ook langzaam op.
 
@Bertus: ik zie ze af en toe nog wel schrikken als de eerste verlichting aan gaat...

@Peterdenhaag53: gaat led 60 cm diep en blijven de planten er goed op groeien?

@Mondeo: Heb nu inderdaad al Dennerle. Gaat de plantengroei dan niet minder met de helft aan verlichting?
 
Ligt aan de planten,en het voedsel aanbod. Duur van de verlichting maakt ook uit.
 
Bij mij gaan er eerst wat kleine bakjes aan, een uur later de grotere.
In de woonkamer, doe ik het zelf aan, daar is s,morgens licht genoeg.
 
60 cm maar voor een 150cm bak?
 
Kijk eens op deze site en ga dan naar de lichtwijzer.....krijg je genoeg ideetjes. (ben erg blij mee met deze sets)

http://www.hvpaqua.nl/
 
YinYang zei:
60 cm maar voor een 150cm bak?

hmm, is prima te doen hoor, ik heb 2 aquabeams van Tmc van 50 cm in een 220cm bak, ik vind het licht genoeg en mijn plantjes doen het prima
 
peterdenhaag53 zei:
peterdenhaag53 zei:
De JMBbalken amazone zijn prima voor je 60 cm.

Haha..nee! Je bak is toch 60 cm hoog!
1m20 JMBbalken lengte.

Oh bedoel je de diepte haha. Dacht even de lengte. :p
 
Ik heb kitelight led balken icm met een controller.
Werkt perfect, planten doen het goed en de discos zijn tevreden.
Ik begin met wat rgb light in de ochtend en even later komen de smd lichten erbij.
Zonsopkomst en zonsondergang. Je kan zelf alles programmeren.
 
Hier in de 170 cm bak 1 jmb balk van 120 cm kleur amazone die op 70% brandt. Aangesloten op jmb controller.
Ik vind dat ruim voldoende, maar dit ik zou ik niet aanraden voor een bak met veel planten
Zelf heb ik een paar e. Bleheri en vallisneria, die net aan overleven.
Met bijv de daylight variant kun je ( zeker met 2 balken) prima planten houden.
Je kunt evt met 1 balk beginnen en als je dat niet genoeg vind er later een 2 e balk bijkopen. Je kan maximaal 2 balken op de controller aansluiten.
Ik ben begonnen met 2 balken maar vond dat veel te veel licht.
 
Terug
Bovenaan