Wat is er nieuw

advies voor lichtbak gevraagd

• Onderwerp starter Onderwerp starter L3ct3r
  • Startdatum Startdatum
L

L3ct3r

Guest
een tijdje terug ben ik overgeschakeld op een externe pomp, hierdoor paste mijn eerste lichtbak (ook zelf gemaakt) niet meer.

na lang zoeken heb ik nu een (gewaagde :! ) constructie bedacht.

aquarium is 60x30, dit is dus de totale oppervlakte van deksel.

bij mijn vorige lichtbak trok het deksel krom, het was dan ook gewoon een plaat van 60x30 die langs de randen ondersteund werd.

maar al doende leert men,
ik heb nu het idee om het deksel in 2 of zelfs in 4 te doen:

als ik hem in 2 doe zijn het 2 platen van 15x60

ik kan hem ook maken dat het 4 platen van 15*30 zijn.

(beide lukken met wat ik uitgetekend heb)

welk hout(of ander materiaal) kan ik best gebruiken zodat het niet krom trekt

en heeft het bv meer ondersteuning als ik het aan 1 kan vastboor en aan de andere kant gewoon laat rusten?

Als je een lijstwerk maakt en een kist vorm die daar oppast dan kan je werken met 12 mm watervast multiplex.

Met epoxy kan je dit weer waterdicht maken .

Aan de achterkant monteer je een piano scharnier.

Je heb dan geen licht kier.

Je kan zelfs gelijk een gat er in maken afdekken met een roostertje zodat je aan de binnenzijde een computer ventilator kan monteren zodat je de warmte kan ventileren en in de zomermaanden is dat best handig.

Het mooist is als je het lijstwerk verstek kan laten zagen of zelf maar in de lengte doe je dat niet zo simpel.

Goed verlijmen met watervaste houtlijm D4 Geen bruislijm(constructielijm)

jij helpt (me) echt overal 🙂

die scharnier gaat niet lukken, ik zit met een schuin dak.
en dat van die ventilator snap ik precies niet zo goed?

dus als deksel watervaste 12mm multiplex?
Ik neem aan dat dit dan de warmte + condens kan verdragen en niet gaat doorhangen?

Ik heb gewoon MDF gebruikt...gaat prima...kwestie van goed schilderen (4 a 5 lagen) en als toplaag...epoxy.
Ventilator is om te koelen...mocht je een vrij dichte kap hebben...je zou er ook een geperforeerd stukje aluminium in kunnen lijmen..of schroeven..zodat het overtollige warmte er uit kan...anders loopt je watertemperatuur er op in de zomer..en dat is slecht voor je vissen.

Hier heb je een idee waar ik het over heb: http://manfredstuivenberg.jimdo.com/foto-s-1/

Suc6

Aquariaan1967 zei:
Ik heb gewoon MDF gebruikt...gaat prima...kwestie van goed schilderen (4 a 5 lagen) en als toplaag...epoxy.
Ventilator is om te koelen...mocht je een vrij dichte kap hebben...je zou er ook een geperforeerd stukje aluminium in kunnen lijmen..of schroeven..zodat het overtollige warmte er uit kan...anders loopt je watertemperatuur er op in de zomer..en dat is slecht voor je vissen.

Hier heb je een idee waar ik het over heb: http://manfredstuivenberg.jimdo.com/foto-s-1/

Suc6
Aan het MDF te zien, heb je geen watervast MDF gebruikt. Hoe heb je de zaagkanten waterdicht gemaakt, daar deze nogal wat verf absorberen. Ben zelf namelijk aan het bekijken hoe ik een kap kan maken voor mijn Trofis bak en vind MDF een mooi materiaal om mee te werken.

Epoxy van mr boat gebruikt...na alles 5 keer in de lak gezet te hebben 🙂 heb niet veel last van condens is de bak...komt ook door de led verlichting die ik gebruik denk ik...en elke weke even doekje erover...is tie weer netjes wit van binnen 🙂

Bedankt voor de info zal het in mijn gedachten houden. 🙂

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
    Terug
    Bovenaan