Advies vraag bewaren levend voer


Frank0

Well-known member
Lid geworden
1 januari 2020
Berichten
238
Leeftijd
49
Hallo allemaal,

Nu mijn kweek bezig is, ga ik steeds meer levend voer verwerken. Ik heb van alles in huis. Daphnia, rode en witte muggenlarven. Deels in krant, maar ik heb ook zakjes gekocht. Nu is mijn vraag hoe ik dit alles het langst goed hou.

1) de rode en witte muggenlarven, kunnen die gewoon bij elkaar in een emmer water waar ik elke dag wat uit schep? Warm? Koud?
2) de muggenlarven in de krant, daarvan zegt de winkel in de krant laten zitten en in de koelkast, maar dat is eigenlijk geen optie voor me.
3) de daphnia ook gewoon in een emmer water met wat spirulina en buiten laten staan?

Alle tips welkom! Tubifex heb ik ook, maar daar weet ik mee om te gaan
 
Levend voer vanuit de winkel is toch eigenlijk helemaal niet bedoelt om te bewaren? Ik mieter het altijd direct de bak in en haal af en toe nieuw.

Als je veel nodig hebt is het wellicht een leuk project om zelf wat kweek op te zetten. Wat veel gedaan wordt is artemia kweken, goed en voedselrijk voer voor jonge vissen:

In de zomer zet ik wel eens een grote cementkuip buiten met water en vis daar af en toe wat muggenlarve uit. Of dit gevaarlijk is zijn de meningen verdeeld over maar bij mij is het altijd goed gegaan. Die hoef je niet te kopen ;)
 
oud aqrium water. water vlooie een emmer buiten in de schaduw zetten en gaan
 
Misschien vind je hier wat info tussen. Zij heeft een waar lab met allerlei beestjes (voer) ;)

 
Levend voer vanuit de winkel is toch eigenlijk helemaal niet bedoelt om te bewaren? Ik mieter het altijd direct de bak in en haal af en toe nieuw.

Als je veel nodig hebt is het wellicht een leuk project om zelf wat kweek op te zetten. Wat veel gedaan wordt is artemia kweken, goed en voedselrijk voer voor jonge vissen:

In de zomer zet ik wel eens een grote cementkuip buiten met water en vis daar af en toe wat muggenlarve uit. Of dit gevaarlijk is zijn de meningen verdeeld over maar bij mij is het altijd goed gegaan. Die hoef je niet te kopen ;)
Ja dat is niet echt een optie, aangezien ik de kweekvrouwen elke dag levend wil gaan voeren. En met Marlies heb ik al contact gehad (over ander onderwerp, maar toch! :)
oud aqrium water. water vlooie een emmer buiten in de schaduw zetten en gaan
Ja dat ga ik nu maar eens proberen inderdaad...
 
Om eerlijk te zijn , kan je levend voer niet bewaren of toch zeer beperkt , want dan gaat de voedingswaarde alleen maar achteruit .
Logisch want de voedseldieren eten niet meer hun normaal dieet en gaan ze teren op reserves . De enige goede methode met bv. watervlooien zijn plankton .

Scheppen en gelijk voeren , dat doe ik . Of als je zakjes koopt , direct opvoeren .
De kracht van levend voer zit hem net in de versheid ervan , dus scheppen en hop de vis in , op zich vrij logisch .

Btw : kwalitatief levend voer zelf kweken , das niet zo makkelijk .
Er wordt wel veel in leven gehouden met de zogenaamde kweken , maar voedingswaarde ervan 😂
 
Om eerlijk te zijn , kan je levend voer niet bewaren of toch zeer beperkt , want dan gaat de voedingswaarde alleen maar achteruit .
Logisch want de voedseldieren eten niet meer hun normaal dieet en gaan ze teren op reserves . De enige goede methode met bv. watervlooien zijn plankton .

Scheppen en gelijk voeren , dat doe ik . Of als je zakjes koopt , direct opvoeren .
De kracht van levend voer zit hem net in de versheid ervan , dus scheppen en hop de vis in , op zich vrij logisch .

Btw : kwalitatief levend voer zelf kweken , das niet zo makkelijk .
Er wordt wel veel in leven gehouden met de zogenaamde kweken , maar voedingswaarde ervan 😂
Ja wellicht moet ik die muggelarven gewoon af en toe geven en de rest met artemia doen
 

Terug
Bovenaan