Wat is er nieuw

Advies waterwaarden

• Onderwerp starter Onderwerp starter Jaap Zuyderduyn
  • Startdatum Startdatum
J

Jaap Zuyderduyn

Guest
Afgelopen week is een kwart van mijn neocaridina's doodgegaan...
Tijdens de zoektocht naar de oorzaak zijn een aantal zaken de revu gepasseerd.

1. We hebben een waterontharder, de meningen zijn hierover verdeeld, maar een groot deel de aquarianen is van mening dat dit niet goed is.
2. Waterwaarden (KH/GH) kan ik nog niet meten, laatst een keer in de winkel laten doen voordat ik de garnalen aanschafte, waren de waarden goed. Het is een week of 10-12 goed gegaan.
3. Inmiddels heb ik een osmose apparaat gekocht om het zout, toegevoegd door de waterontharder uit te filteren, maar deze is nog niet binnen.

Nu heb ik wel een tds meter binnen gekregen om de boel te meten.
a. de kraan geeft 300 ppm
b. het aquarium heeft (uurtje na 50% verversen) 430 ppm
Hier heb ik nog geen voeding aan toegevoegd, ik bemest volgens EI incl. CO2.
De inhoud van de bak is 35L, met een hoekfilter van dennerle.

Nu ben ik dus in afwachting van mijn osmose aparaat, wat kan ik tot die tijd doen om het water toch geschikt te maken, ik heb geen by-pass oid.
Hoe start ik met Osmose water, aanharden met KH+/GH+ of beter puur osmose water gebruiken tot de waarde onder de 200 is...

Zodra ik een test-setje binnen heb, kan ik ook de specifieke waarden meten... tot die tijd blijft het gissen...

De overige garnalen lijken het prima naar het zin te hebben en doen gewoon levendig hun ding. Ook het jonge aanwas is actief en blijft inleven.
Juist de oudere dieren lijken moeite gehad te hebben met iets...

Garnalen zijn redelijk nieuw voor me, dus weet niet zo goed hoe dit actief aan te pakken.
Graag advies over het hoe aanpakken/oplossen van dit probleem....
20210130_140422.jpg

Geef je plantenvoeding?
Woon je in een nieuwbouwhuis?
Ik geeft zelf samengestelde volgens de richtlijnen van Aquariumbemesting.nl

Ik woon in een huis van ongeveer 40 jaar oud... dus niet echt nieuw ;-)

0.014 mg/L staat er op het overzicht voor de spoorelementen. Weet niet wat de dodelijke voet is.
Daarnaast doseer ik niet alles in 1x, maar in 3x verdeeld over de week, dus de werkelijke waarde zou lager moeten uitvallen.

Bedankt voor je reactie, ga dit verder uitzoeken.. In een ander topic werdt dit bij Neo's verwaarloosbaar genoemd. Maar ook hier zijn de meningen weer over verdeeld, voor de duidelijkheid 🙄🙄 link

Bedankt voor je reactie, ga dit verder uitzoeken.. In een ander topic werdt dit bij Neo's verwaarloosbaar genoemd. Maar ook hier zijn de meningen weer over verdeeld, voor de duidelijkheid 🙄🙄 link
Het is vrij simpel zelf vast te stellen: stoppen met d eplantenvoeding 1 maand, en heb je dan geen dode garnalen meer kun je na die maand weer starten met d eplantenvoeding, heb je dan weer dode garnalen: heb je het antwoord.
In mijn ogen onzinnig die test want koper is gewoon dodelijk voor garnalen maarja wie ben ik tenslotte wij kweken pas 10 jaar lang garnalen

Het is vrij simpel zelf vast te stellen: stoppen met d eplantenvoeding 1 maand, en heb je dan geen dode garnalen meer kun je na die maand weer starten met d eplantenvoeding, heb je dan weer dode garnalen: heb je het antwoord.
In mijn ogen onzinnig die test want koper is gewoon dodelijk voor garnalen maarja wie ben ik tenslotte wij kweken pas 10 jaar lang garnalen
Ik twijfel niet aan je advies, begrijp me niet verkeerd....

0.014 mg/L staat er op het overzicht voor de spoorelementen. Weet niet wat de dodelijke voet is.
Daarnaast doseer ik niet alles in 1x, maar in 3x verdeeld over de week, dus de werkelijke waarde zou lager moeten uitvallen.
Tenso gebruik ik onder meer, inderdaad met een waarde van 0,014 aan koper. 4 ml. per dag doseer ik daarvan in mijn bak van netto zo'n 150 liter water. Daar is bij mij nog nooit een garnaal aan doodgegaan.

In mijn ogen onzinnig die test want koper is gewoon dodelijk voor garnalen maarja wie ben ik tenslotte wij kweken pas 10 jaar lang
Toch zijn er ook genoeg mensen die garnalen hebben en bemesting gebruiken.

Ok, bedankt allemaal voor de adviezen en discussie😄
Wat denken jullie over het overstappen op osmose water en het verlagen van de tds?
In stappen, dus iets 'aanharden' van het water of direct met osmose water om de tds naar beneden te krijgen?

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, bedankt allemaal voor de adviezen en discussie😄
Wat denken jullie over het overstappen op osmose water en het verlagen van de tds?
In stappen, dus iets 'aanharden' van het water of direct met osmose water om de tds naar beneden te krijgen?
Het is niet je tds, je tds is prima, de kans dat je het verergert door osmose te gaan gebruiken is vrij groot want vuurgarnalen doen het doorgaans slecht op osmose

Het is niet je tds, je tds is prima, de kans dat je het verergert door osmose te gaan gebruiken is vrij groot want vuurgarnalen doen het doorgaans slecht op osmose
Dat mag je uitleggen, vaak word osmose gebruikt met GH+ en waar nodig KH+ waar je prima waarden mee kan bereiken welke gelijk zijn aan de kweekgroep welke je hebt aangeschaft en je kan daar zelfs rustig aan mee gaan veranderen.

Dat mag je uitleggen, vaak word osmose gebruikt met GH+ en waar nodig KH+ waar je prima waarden mee kan bereiken welke gelijk zijn aan de kweekgroep welke je hebt aangeschaft en je kan daar zelfs rustig aan mee gaan veranderen.
Ja uitleg: ervaring van mij en -alweer- andere kwekers dat ookal voeg je gh+ en kh+ toe het toch niet lekker loopt met de neocaredinagarnalen

Even een andere reactie, zie ook andere bewoners hoe gaan die er mee om? En hoeveel zijn het er? Kan ook de waterwaarden beïnvloeden

Even een andere reactie, zie ook andere bewoners hoe gaan die er mee om? En hoeveel zijn het er? Kan ook de waterwaarden beïnvloeden
8 Kardinalen en 3 algeneters, die lijken nergens last van te hebben...

Ok, als je het mij vraagt is je belasting te hoog. Toevallig in mijn bettabak van 40 liter paar visjes bijgevoegd om te kijken hoe het ging heb ze er na een week al weer uitgehaald. Ik had niet mijn waardes geweten maar als ik zag hoe de bak erbij stond kon dat niet goed wezen. Maar goed weet niet of dit verband houd met jou aquarium

Kardinalen in een bakje van dit formaat is sowieso geen goed idee vind ik, daarvoor zou ik persoonlijk een nieuwe thuis zoeken...

Misschien is het inderdaad de waterontharder maar daar heb ik geen ervaring mee, zijn ze allemaal tegelijk gestorven? Zag je verder iets aan hun gedrag?

Ik verver met 100% osmose water bij mijn neo's, aangehad met shrimp mineral gh/kh+. Ik verhoog tot een tds van rond de 200, dat geeft me 3kh en 6gh, nog geen problemen mee ondervonden.

Voor de micro bemesting gebruik ik Profito, die bevat wat minder koper (dacht ik) dan bv tenso, maar zolang je de wekelijkse wissel van 50% en de aanbevolen dosering aanhoudt zou je in principe geen problemen mogen ondervinden.

Was ook niet perse mijn idee de kardinalen, ze lijken het goed te doen. Maar misschien dat ik ze idd bij de buurman afzet...

De garnalen gingen in een tijdsbestek van 1 a 2 dagen dood, terwijl de anderen vrolijk door leefden.
Dus ook niet abrupt en dat de rest ook voor jaffa lag oid....

korte update, deze week nog 2-3 dode garnalen gevonden.
De rest leeft vrolijk voort. de vuurgarnalen lijken er meer last van te hebben dan de citroenen1🤔
De tds waarden waren de hele week stabiel tussen de 330 oplopend naar 345 vandaag.
Morgen komt mijn osmose apparaat binnen en hoop ik zondag te kunnen verversen met osmose water.
Ben benieuwd

Zit daar koper (cu) in die plantenvoeding? want daar gaan je garnalen van dood
Ik voeg al maanden AIO van plantedbox toe. Daarin zit ook koper volgens de verpakking.
Zowel in het aquarium met een lage dosering als het aquarium met de hoogste dosering kweken de (neocaridina) garnalen (te) goed.

Uit ervaring weet ik dat neocaridina garnalen wel graag een bepaalde hardheid willen in het water. Hierdoor kunnen ze beter vervellen. Wanneer de hardheid laag is kunnen ze problemen met de vervelling krijgen. Dit kan een tijdje goed gaan, waardoor de doden pas na een paar weken vallen. Dit wordt ook wel "ring of death" genoemd.

Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar het is iets om rekening mee te houden (omdat je een waterontharder hebt). Mogelijk zijn het ook wel de zouten. Ik zou sowieso overgaan op osmose (en mineralen toevoegen aan het water) als je geen by pass hebt.

Uit ervaring weet ik dat neocaridina garnalen wel graag een bepaalde hardheid willen in het water. Hierdoor kunnen ze beter vervellen. Wanneer de hardheid laag is kunnen ze problemen met de vervelling krijgen. Dit kan een tijdje goed gaan, waardoor de doden pas na een paar weken vallen. Dit wordt ook wel "ring of death" genoemd.

Ik weet niet of dit de oorzaak is, maar het is iets om rekening mee te houden (omdat je een waterontharder hebt). Mogelijk zijn het ook wel de zouten. Ik zou sowieso overgaan op osmose (en mineralen toevoegen aan het water) als je geen by pass hebt.
Ik heb hier ervaring mee. Bij mij gingen de vuurgarnalen steeds dood na een aantal weken. Ik ben toen de hardheid van het aquariumwater en het leidingwater gaan meten en zag dat dit op (volgens mij) 4 dGH zat. Ik ben toen gaan verhogen naar 10 dGH en doe dat nu ruim een jaar. Ik heb sinds het verhogen van de hardheid geen grote sterfte meer meegemaakt. Natuurlijk sneuvelt er wel eens een garnaaltje maar goed, dat lijkt er een beetje bij te horen. :petjeaf:

Ik heb hier ervaring mee. Bij mij gingen de vuurgarnalen steeds dood na een aantal weken. Ik ben toen de hardheid van het aquariumwater en het leidingwater gaan meten en zag dat dit op (volgens mij) 4 dGH zat. Ik ben toen gaan verhogen naar 10 dGH en doe dat nu ruim een jaar. Ik heb sinds het verhogen van de hardheid geen grote sterfte meer meegemaakt. Natuurlijk sneuvelt er wel eens een garnaaltje maar goed, dat lijkt er een beetje bij te horen. :petjeaf:
En jij gebruikt ook plantenvoeding toch?

Dit is ook mijn vermoeden, na vandaag ga ik starten met osmose... dus hoop dat het daarmee beter gaat😐

Inmiddels 1e x gebruik gemaakt van osmose.
Aangehard met reminneral van Dennerle tot 175. Gokte op wat lager, maar kwam hierop uit.
De waarde van mijn tds is nu 315.

Maar nu het dilemma;
Ik heb nu 1x ververst, maar mijn water was wsl flink gevuld met extra zouten uit de ontharder, dit wil ik er zsm uit hebben natuurlijk.
Wat is hiervoor de juiste strategie?
1. Gewoon komende zaterdag weer 50% waterwissel
2. Deze week 1x of 2x extra wissel
3. Elke dag 1 of 2 liter vervangen (het gaat over een nano bakje van 35 liter waarvan ook inhoud verloren gaat aan hard-scape)

Wie heeft een advies? Of andere ideeën 😅

Help Users

You haven't joined any rooms.

You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan