J
Jaap Zuyderduyn
Guest
Afgelopen week is een kwart van mijn neocaridina's doodgegaan...
Tijdens de zoektocht naar de oorzaak zijn een aantal zaken de revu gepasseerd.
1. We hebben een waterontharder, de meningen zijn hierover verdeeld, maar een groot deel de aquarianen is van mening dat dit niet goed is.
2. Waterwaarden (KH/GH) kan ik nog niet meten, laatst een keer in de winkel laten doen voordat ik de garnalen aanschafte, waren de waarden goed. Het is een week of 10-12 goed gegaan.
3. Inmiddels heb ik een osmose apparaat gekocht om het zout, toegevoegd door de waterontharder uit te filteren, maar deze is nog niet binnen.
Nu heb ik wel een tds meter binnen gekregen om de boel te meten.
a. de kraan geeft 300 ppm
b. het aquarium heeft (uurtje na 50% verversen) 430 ppm
Hier heb ik nog geen voeding aan toegevoegd, ik bemest volgens EI incl. CO2.
De inhoud van de bak is 35L, met een hoekfilter van dennerle.
Nu ben ik dus in afwachting van mijn osmose aparaat, wat kan ik tot die tijd doen om het water toch geschikt te maken, ik heb geen by-pass oid.
Hoe start ik met Osmose water, aanharden met KH+/GH+ of beter puur osmose water gebruiken tot de waarde onder de 200 is...
Zodra ik een test-setje binnen heb, kan ik ook de specifieke waarden meten... tot die tijd blijft het gissen...
De overige garnalen lijken het prima naar het zin te hebben en doen gewoon levendig hun ding. Ook het jonge aanwas is actief en blijft inleven.
Juist de oudere dieren lijken moeite gehad te hebben met iets...
Garnalen zijn redelijk nieuw voor me, dus weet niet zo goed hoe dit actief aan te pakken.
Graag advies over het hoe aanpakken/oplossen van dit probleem....
Tijdens de zoektocht naar de oorzaak zijn een aantal zaken de revu gepasseerd.
1. We hebben een waterontharder, de meningen zijn hierover verdeeld, maar een groot deel de aquarianen is van mening dat dit niet goed is.
2. Waterwaarden (KH/GH) kan ik nog niet meten, laatst een keer in de winkel laten doen voordat ik de garnalen aanschafte, waren de waarden goed. Het is een week of 10-12 goed gegaan.
3. Inmiddels heb ik een osmose apparaat gekocht om het zout, toegevoegd door de waterontharder uit te filteren, maar deze is nog niet binnen.
Nu heb ik wel een tds meter binnen gekregen om de boel te meten.
a. de kraan geeft 300 ppm
b. het aquarium heeft (uurtje na 50% verversen) 430 ppm
Hier heb ik nog geen voeding aan toegevoegd, ik bemest volgens EI incl. CO2.
De inhoud van de bak is 35L, met een hoekfilter van dennerle.
Nu ben ik dus in afwachting van mijn osmose aparaat, wat kan ik tot die tijd doen om het water toch geschikt te maken, ik heb geen by-pass oid.
Hoe start ik met Osmose water, aanharden met KH+/GH+ of beter puur osmose water gebruiken tot de waarde onder de 200 is...
Zodra ik een test-setje binnen heb, kan ik ook de specifieke waarden meten... tot die tijd blijft het gissen...
De overige garnalen lijken het prima naar het zin te hebben en doen gewoon levendig hun ding. Ook het jonge aanwas is actief en blijft inleven.
Juist de oudere dieren lijken moeite gehad te hebben met iets...
Garnalen zijn redelijk nieuw voor me, dus weet niet zo goed hoe dit actief aan te pakken.
Graag advies over het hoe aanpakken/oplossen van dit probleem....