Adviesverzoek lichtsterkte "op maat"

S

Steven51

Guest
Hallo allemaal,

Ik heb her en der in topics al eerder advies gevraagd en gekregen over het een en ander dus ik dacht gooi deze er ook nog ff uit.

Mijn bak is 1.45x40x50. Zit nog in de opstartfase maar niet meer heel pril. Planten zitten er nu 4 weken in (Zie fotoalbum).

Ik heb er 4 t5 buizen boven van elk 54 watt, allemaal dennerle inclusief reflectoren. 2x special plant, 1x amazon day en 1x color plus. Ik heb ook een dimmer waarmee ik voor elke lamp afzonderlijk per procent de lichtsterkte kan instellen.

Op zich, denk ik zelf, heb ik voor mijn bak niet eens 4 lampen nodig voor "voldoende" verlichting voor de planten maar omdat ik toch een dimmer heb heb ik ook geen 4 lampen voor de totale lichtsterkte maar alleen voor een betere lichtverdeling over de hele bak. Ik weet en vind dat bij mijn formaat bak 4 lampen tegelijk op 100 % met de reflectoren erbij zelfs als zichtlicht gewoon te fel is.

Nu is mijn vraag: op welk maximaal percentage zou ik, los van het zichtlicht, de lampen het best kunnen instellen, dus welk percentage van de maximale capaciteit, dat het voor de planten niet teveel maar zeker ook niet te weinig is maar ze er wel goed van zouden moeten groeien. Het gaat me aleen om de maximale lichtsterkte in de periode dat alle lampen tegelijk branden gedurende de tijd dat planten het nodig hebben voor de groei. Ter ori�ntatie, ze staan nu dagelijks tegelijk op maximaal 70%, nu nog ongeveer 6 uur. De rest van de tijd is het vooral sfeerlicht.

En zijn de reflectoren bij mij wel nodig?

Verneem graag jullie adviezen

Groet,
Steven.
 
Volgens mij zal 50% al veel zijn voor een gemiddeld aquarium.
 
Dat is dan 50% voor alle lampen tegelijk toch? Het uitgangspunt is toch iets van 0,1 watt per liter water ofzo? Ik ben niet zo sterk in rekenen dus als ik wel alle 4 lampen tegelijk wil gebruiken maar de lichthoeveelheid niet wil overdoseren, hoeveel watt per lamp kan ik dan inzetten als alle 4 tegelijk branden liefst uitgedrukt in het percentage van de capaciteit per lamp (54 watt dus), uitgaand van mijn starttopic? Overigens de lichtduur ga ik nog verder uitbreiden, het gaat nu alleen om de maximale geadviseerde sterkte ten behoeve de plantengroei. Die moet wat mij betreft zeker niet te sterk zijn.....

Wie kan het verder concreet maken voor me? Als advies dan.
 
0,1W per liter zeg je als ik het goed begrijp?? Dat is heel erg weinig. Boven een 60cm zit al dik 0,2W/L.
Boven de 80cm en de meterbak heb ik zo n 0,42W/L schat ik. Ik denk dat een 0,4W per liter wel een redelijke hoeveelheid is voor een gemiddelde bak.
 
O,4 watt per liter ? Ok�, als ik dan van 250 liter uit ga wat ongeveer de netto inhoud is van mijn bak, zou het dus 250 x 0,4 zijn = 100 watt voor 4 lampen ? Zeg ik dat goed ? Dan zou Jurgen nog redelijk aan de hoge kant zitten met zijn advies? Dan zou ik mijn lampen dus elk op ongeveer 1/3 of maximaal de helft van de capaciteit van 54 watt moeten zetten. En dan met of zonder reflectoren ? Er zit 4 x 54 watt capaciteit boven, dan is mijn vermoeden om die niet alle 4 vol te laten branden in ieder geval goed ingeschat en is 70 % dus eigenlijk ook al wat te hoog?

Ik heb er zelf echt geen idee van, misschien is dat dom, van maar zulke zwakkere verlichting wordt door een aantal vissoorten wellicht ook op prijs gesteld?
 
Ja dat klopt want ik heb boven de 180 liter bak 2x39W hangen. Dat is dus 78W.
Mijn mening is dat 0,4 voor een gemiddelde bak wel voldoende is voor een goede groei. Hoe meer licht hoe meer voeding je moet hebben.
 
Ok� dank je wel. Misschien verklaart de te felle verlichting op dit moment dan ook wel deels de verkleuring van bladeren bij sommige planten. Dus als ik de dimmer morgen op maximaal 4x 40 a 50 % max. zet zit ik safe? En misschien er reflectoren er ook nog af?
 
Ga ergens zitten tussen de 0,25 en 0,5 Watt/Ltr.

Dan komt dat wel in orde. Zeker met een dimmer kun je gewoon tussen die waarden een beetje spelen En uitvogelen wat ik jou situatie ideaal is.
 
Steven51 zei:
Ok� dank je wel. Misschien verklaart de te felle verlichting op dit moment dan ook wel deels de verkleuring van bladeren bij sommige planten. Dus als ik de dimmer morgen op maximaal 4x 40 a 50 % max. zet zit ik safe? En misschien er reflectoren er ook nog af?

Bij veel licht en onvoldoende voeding kun je tekorten krijgen bij de planten. Ik ben het verder wel eens met de post van A.B.
 
Nou de lampen staan per vandaag op maximaal 50 % van de maximale lichtsterkte elk gedurende 8 uur per dag. Omgerekend totaal ongeveer 100 watt. Vind het gelijk al mooier en rustiger licht.

Maar het gaat natuurlijk nog wel even duren voor ik het aan de plantengroei kan zien neem ik aan? Ze hebben immers toch al wen tijdje onder 70 % gestaan en daardoor misschien toch een bepaald tekort opgelopen?

Toch benieuwd of nieuwe blaadjes nu niet meer gelijk verbleken, oa bij de planten die ik op de foto's liet zien in het plantentopic (oorspronkelijk over planten die verder groeien langs de oppervlakte).

Ik heb 1 plant overigens vervangen door Belgisch groen, daar zouden de (nieuwe) blaadjes toch sowieso mooi groen van moeten blijven ?
 
Ze moeten even wennen ja en zolang jij voldoende voeding in je bak hebt dan komt het vast wel weer goed.
Als je dat Belgisch groen er nu pas in hebt gezet zou dat goed moeten blijven ervan uitgaande dat je nu geen tekorten meer hebt. ook met 0,4W per liter kun je nog tekorten hebben. Dat hangt af van de waarden van je bak.
 
Qua voeding hou ik nog even de wekelijks aanbevolen doseringen aan van profito en aanvullend wat ijzer (10 ml) maar niet de volle dosering daarvan. Profito is in mijn geval dan 25 ml per week. Maar ik ga overstappen naar Festal en dan ook op basis van ijzer en fosfaat gehalte testen en doseren. Schijnt zeer effectief te zijn, bij dat product dan. Ik ga dan vloeibar3 sporenelementen gebruiken en compleet. Eerst maar eens kijken hoe de planten op het nieuwe, naar mijn idee, voor hen comfortabeler, licht reageren.

Morgen ga ik het wekelijks onderhoud weer doen, oa 50 liter water verversen, slechte blaadjes verwijderen, heel licht snoeien, ruiten schoonmaken en natuurlijk voedingsstoffen erin.
 
Terug
Bovenaan