Adviesvraag nieuwe bak 100 Liter

Lisacarrot

Active member
Lid geworden
22 oktober 2017
Berichten
29
Leeftijd
27
Locatie
voorschoten
Hoi Allemaal! Ik ben al een tijd niet geweest, maar ik heb een nieuwe bak gekocht die ik helemaal opnieuw heb ingericht. Hij is nu aan het indraaien en ik oriënteer me alvast op welke visjes ik het beste kan houden/combineren!

Ik heb een voedingsbodem met een kleine laag kiezeltjes erop, een mooi stuk hout en nog wat versiering dingetjes die ik wil afwisselen. Het lijkt me ook leuk om drijvende plantjes te hebben. Mijn plan is om een tropisch zoetwater aquarium te nemen.
Hebben jullie tips voor een leuke samenstelling voor iemand die niet meer beginner, maar ook geen expert is?
Ik vind het leuk om niet voor de 'standaard' vissen te gaan (guppen etc).

Hopelijk kunnen jullie helpen!

Groetjes,

Lisa
 
Dit is wel een erg brede vraag, ik heb dus een paar vragen om een beetje te bepalen welke kant je op wilt.
Houd je van veel kleur in je vissen? Wil je veel actie of juist wat rustiger? Wat is het formaat van je bak? Wil je een paar grotere blikvangers of liever een grote school kleintjes? Zit er een deksel op je bak of is ie open?
 
Dit is wel een erg brede vraag, ik heb dus een paar vragen om een beetje te bepalen welke kant je op wilt.
Houd je van veel kleur in je vissen? Wil je veel actie of juist wat rustiger? Wat is het formaat van je bak? Wil je een paar grotere blikvangers of liever een grote school kleintjes? Zit er een deksel op je bak of is ie open?
Sorry inderdaad wat weinig informatie!
Bak is 68x35x51, 100 liter inhoudt. Ik heb een voedingsbodem met kiezels maar die kiezels gaan er toch maar weer uit en vervangen door fijn zand.

Het lijkt mij heel leuk om corydoras in een groepje van 6-8 te hebben voor de bodem en dan voor erboven weet ik het nog niet. Ik vind wat mooie opvallende vissen heel erg leuk!
De bak is dicht en ik heb al wat makkelijke planten (pest, varens)
Verder pas 2 dagen geleden opgestart dus nog helemaal in de oriënterende fase. Alle tips zijn welkom!
 
Nitraat van 0 is vaak te weinig als je planten hebt tenzij ze net genoeg hebben aan wat de bak aanmaakt.
Als je bewoners neemt moet je wel rekening met de ph houden.
 
Ik kies normaal eerst uit wat voor vissen of andere levende dieren ik wil en richt daar het aquarium voor in. Er zijn zoveel leuke dieren om uit te kiezen dat je denk ik beter zelf het internet af kunt struinen naar plaatjes wat je mooi vind en dan kijken of dat in je huidige bak past.
Maar als het aan mij zou liggen zou ik garnalen nemen. Allerlei kleurtjes. Een bakje vol met skittels is altijd mooi 😅😅
 
ik denk dat ik voor corydoras + algeneter ga op de bodem.
Erboven misschien een groepje Sumatraantjes of 5 streep barbeel? (Wat zouden jullie doen?)
En dan zoek ik nog tips voor de bovenlaag?
 
Oké ik ben de hele dag in de weer geweest met researchen en uitzoeken wat ik leuk vind en denk dat bij elkaar past; dit is mijn uiteindelijke samenstelling;

Semi final idee:
Bodem:
-5x Corydora’s julii
-2x Algeneter
Midden:
- 8x sumatraantjes
- 6x néon tetra’s
Boven:
- 6x marmer bijlzalmpje

Hebben jullie hier ideeen over of het kan of tips hoe anders?
 
Avond @Lisacarrot ..

Over de Sumatraantjes zou ik extra goed nadenken. Ik vrees dat de afmetingen van je bak niet geschikt zijn en het aantal te weinig. Ik heb ze in de juwel RIO 180.


 
Hoi @Friesian
Dankjewel voor je advies. Ik wil dat de vissen een goed leven hebben. Als de bak te klein is dan neem ik deze niet!
Heb jij een idee welke visjes wel in mijn tank passen die ook met de anderen samen kunnen en een beetje opvallend en leuk zijn?

Groetjes Lisa
 
Bijvoorbeeld een kegelvlekbarbeel is een erg leuke vis en kan goed in een gezelschapsaquarium. Maar jij maakt de keuze, jij ziet de vissen die je kiest elke dag.

 
Laatst bewerkt:
Kijk ook eens naar het broertje van de kegelvlekbarbeel: de Trigonostigma espei. Ik zou voor één wat grotere school gaan in je bak in plaats van 2. Dat oogt rustiger en je vissen zijn blijer met een grotere school. Neontetra's willen nog weleens last hebben van neonziekte, een beter (en sterk gelijkend) alternatief is de kardinaaltetra.
Wat voor algeneters heb je in gedachten?
In plaats van bijlzalmpjes kun je ook eens kijken naar de Epiplatys Dageti of de Epiplatys annulatus. (Er zijn nog een heleboel andere, erg mooie, epiplatyssen, maar daar kun je wat minder makkelijk aankomen.)
Eerlijk gezegd vind ik een groepje van 5 corydorassen wat aan de kleine kant, dat zouden er best nog 2 of 3 méér mogen zijn, al moet je wel de totale belasting in je bak in de gaten houden.
 
Kersenbuikcichlides! Super interessant broedgedrag. Als je kiezels hebt, dan wel een potje met zand en een gat erin toevoegen. Tis maar een ideetje ;-) . Moet je wel niet te veel andere dingen willen, ringbandsnoekjes zou wel moeten lukken gezien de hoogte.
 
Wat een hoop reacties!! Allemaal bedankt voor het meedenken :)
@Friesian Die kegelvrlek is ook leuk, alleen ben ik meer op zoek naar een iets grotere/oppallendere vis. Een echte eyecatcher. Misschien zijn 5 streep barbeeltjes dan ook gezellig?
@Lysia Bedankt voor de leuke vissentip! Ik denk inderdaad ook dat ik toch maar voor 1 wat grotere school kan gaan dan voor de middenlaag. Alleen welke dan ben ik echt nog niet uit 😂En inderdaad ik doe wat meer corydora's!! Anders gaan ze zich vervelen...
@rvb Die zijn heeeel erg leuk inderdaad. Ik heb uiteindelijk de hele kiezelbodem er weet uitgehaald en alles zand gedaan :) Die ringbandsnoekjes zijn ook erg leuk om te zien. Thanks!!
 
Oké ik ben de hele dag in de weer geweest met researchen en uitzoeken wat ik leuk vind en denk dat bij elkaar past; dit is mijn uiteindelijke samenstelling;

Semi final idee:
Bodem:
-5x Corydora’s julii
-2x Algeneter
Midden:
- 8x sumatraantjes
- 6x néon tetra’s
Boven:
- 6x marmer bijlzalmpje

Hebben jullie hier ideeen over of het kan of tips hoe anders?
Leuk bestand, maar ipv de sumatraantjes zou ik vijfstreepbarbeeltjes nemen. Sumatranen zijn vrij druk en jagen achter andere vissen aan. Vijfstreepbarbeeltjes zijn erg vreedzaam
 
en algeneters worden wel erg groot voor je bak, dan zou ik het liever bij de corys houden
 
en algeneters worden wel erg groot voor je bak, dan zou ik het liever bij de corys houden
Daarom vroeg ik welke soort algeneter TS op het oog heeft. De term 'algeneter' wordt voor zoveel zuignapvisachtigen gebruikt, dat ik geen zinnig antwoord kan geven op de (on-)geschiktheid voor de bak.
 
Daarom vroeg ik welke soort algeneter TS op het oog heeft. De term 'algeneter' wordt voor zoveel zuignapvisachtigen gebruikt, dat ik geen zinnig antwoord kan geven op de (on-)geschiktheid voor de bak.
Zeker is ook zo.
 
Terug
Bovenaan