Afdankertjes overnemen???


P

Patries

Guest
Hebben jullie hier ook zo'n last van dat mensen maar hun 'afdankertjes' blijven aanbieden.

Afgelopen weekend weer, wij waren bij kennissen van ons en jawel daar stond een simpel plastic aquariumpje met 1 sluierstaart erin.
Behoorlijk vergroeid natuurlijk. Hij/zij is een gewone oranje sluierstaart met dus vrij grote ogen en behoorlijk lange vinnen.

Tja deze vis was 'overgebleven' van de twee kleine visjes die zij toen hadden gekocht voor de kinderen. Echt zo zielig ;(

Ik meteen mijn pleidooi dat het eigenlijk echt veels te klein is om zo'n vis in te houden en ook dat het eigenlijk groepsdieren zijn.

Jullie raden het antwoord al wel......neem jij hem dan maar mee alstublieft.....! Pfffff

Heb ik niet gedaan want je kunt niet alles op blijven vangen maar ben nu dus al wel paar dagen aan die arme vis aan het denken.
In princippe kan ik hem wel houden in de koi quarantainebak waar nu slechts 3 vissen op 600 liter in zwemmen maar waar is het einde... :rolleyes:

Baal hier altijd zo ontzettend van en ik zit met een rotgevoel dat ik die vis niet help en die mensen zijn het hele gesprek vermoedelijk allang weer vergeten.


Hebben jullie dat ook niet vaak?
 
Ik heb dat nu bij mijn oude zus, die haar faintail blijft aanbieden.. Maar ik vind niet fijn dat ik dan mijn andere vissen moet inkorten in liters.
Plus dat ik hem niet eens mooi vind, dus dan zit ik er echt mee opgescheept.
Het is opzich wel een normale vis maar ik vind hem gewoon niet leuk.

Ze heeft het nu al 5 x gevraagd en ik voel me zo rot erdoor
Ze denken ja jij hebt toch zo'n groot aquarium, maar bedenken niet dat mijn vissen nog lang niet zijn uitgegroeid.
 
Gelukkig niet, de laatste keer was na die trouwerij van mijn neefje met de sluiers in het bad voor de grap!
Dat is gelukkig de laatste actie die ik toen heb ondernomen!
 
Ik heb het bij mijn opa... Hij heeft een goudvisje, al een paar jaar....
Onwetende ikke heeft hem die ook nog is aangesmeerd toentertijd ;(.

Zou dat arme beessie zo graag in mn vijver gooien van 3 bij 2,5... Maar ja dat kan volgens mij niet zonder filterinstallatie.
En hij begrijpt het niet. Heb het wel eens verteld, maar dan zegt hij altijd dat het visje nog zo leuk en vlug zwemt in zn kommetje van 2 liter.
 
Patries, zoals je bij de Keuringsdienst van Waarde hebt kunnen zien worden er jaarlijks 10.000.000 goudvissen verkocht in Nederland en sterven er dus waarschijnlijk net zoveel door dit gedrag. Ik denk dat je niet beschikt over 500.000.000 liter water om al die arme visjes op te vangen. Wil je dan de gratis maanvissen e.d. ook ???

Het siert je als mens en af en toe voel ik me ook zo. Discussie van een week geleden "Oh die drie maanvisjes passen dus niet in een 60 cm., maar ik kan ze dus bij jou kwijt" Not dus !!!!! Ik zeg dan echter dat ik niet de ellende van hun onkunde ga oplossen : Staan ze je heel raar aan te kijken.
 
het is allemaal wel zo, maar het komt grotendeels ook door onwetendheid van de mensen,
slechte voorlichting, en ze worden vaak impulsief gekocht.
kijk ook maar eens wat er allemaal in asiels zit.
leuk een hond/kat, maar het is schrikken als ze keer naar de dierenarts toe moeten,
of je treft een dier met een of andere probleem en je moet zijn hele leven speciaal voer kopen,
dan gaat bij een groot deel van de mensen plotseling de lol er af.
eigenlijk zou er iets moeten zijn dat je niet zo snel zomaar een dier kan kopen.
in ieder geval meer bewust iets aanschaffen.

zoals mijn vader vroeger zei,
als je iets koopt moet je er ook goed voor zorgen!
en dat doen wij, we hebben aquarium, 2 honden, 2 katten en een hamster :)
 
bij mij zitten allemaal afdankerdjes dus ja, ik ben heel blij met ze dat wel maar soms zou ik wel eens zoiets hebben van. ahd ik nou maar eens een hele mooie.
maar dan kijk ik weer naar die ''dankbare'' snoetjes en ben ik heel blij met mijn doetjes.
helaas komen er wel steeds andere bij en moet je stop zeggen wat afschuwelijk is.
het liefst wil je ze allemaal meenemen.het enige wat je vaak kan doen is hopen dat ze dood gaan
 
Nee, nog niet meegemaakt eigenlijk. Gelukkig maar, want ik weet nu al dat ik het moeilijk zou vinden om nee te zeggen.
Daarom wil ik ook zo graag een vijver. Heb je toch wat meer mogelijkheden.
 
Ja maar ook een vijver zit zo vol of je moet een hele flinke vijver maken.

Echt ik weet dat je gewoon niet elke vis kunt redden maar ik vindt het maar moeilijk hoor.
Zeker gezien het feit dat ik nu een plaatje bij de vis heb pffffff.

Juist om deze reden kijk ik bij tuincentrums en welkoop beter niet naar al die zielige visjes.
Dit is nu echter een vis met een 'verhaal' zucht.

Ik doe het niet...ik doe het niet...ik doe het niet... :rolleyes:
 
Bo c. zei:
bij mij zitten allemaal afdankerdjes dus ja, ik ben heel blij met ze dat wel maar soms zou ik wel eens zoiets hebben van. ahd ik nou maar eens een hele mooie.
maar dan kijk ik weer naar die ''dankbare'' snoetjes en ben ik heel blij met mijn doetjes.
helaas komen er wel steeds andere bij en moet je stop zeggen wat afschuwelijk is.
het liefst wil je ze allemaal meenemen.het enige wat je vaak kan doen is hopen dat ze dood gaan

Tot je er 1 met een ziekte neemt,is alles ziek.
En dan? leuke snoetjes?
 
Valt nogal mee hoor Bertus. Nieuwe sluiers houd je sowieso beter eerst in quarantaine om ze te observeren.
 
Als je het niet doet ben je niet erg verstandig bezig, maar om nu te zeggen dat mensen geen opvangvisjes moeten nemen omdat hun andere vissen dan ziek kunnen worden vind ik te kort door de bocht. Het risico op zieke vissen is echt niet groter dan wanneer je een vis uit de winkel koopt.
 
Zelfs kleiner is mijn mening.
 
ik zet ze altijd eerst in quarantaine en heb meer problemen gehad met vissen uit een winkel dat komvisjes
vooral om het feit dat de kom steeds word gepoetst en dus ontsmet in zijn geheel en er geen andere vissen bij zitten.
overdraagzame ziektes worden dan minder . natuurlijk kan witstip nog en peperstip maar tot nu toe heb ik dit nog niet meegemaakt bij mijn vissen.
en zelfs een zieke vis heeft een lief snoetje.
het kan al fout gaan bij plantjes dus als je netje sin quarantaine zet komt het meestal wel goed :)
 
Jep, kwam laatst bij oppassen en wat zag ik daar; een sluier en een goudvis in een jawel.... vaas! Heb me er ook een hele tijd rot over gevoeld, nog getwijfeld of ik ze niet tijdelijk zou opvangen in een curverbak en een goed huisje voor ze zou zoeken. Na overleg met vriendlief besloten dat we helaas niet alles kunnen helpen.. Maar een rot gevoel, zeker!
 
Ik heb wel een keer 'afdankertjes' opgehaald bij iemand. Het waren 3 witte sluierstaartjes die in een kleine kom zaten. Zo'n 2 � 3 jaar geleden had ik deze opgehaald en nu heb ik er nog steeds 1 van :) Een mooie Ryukin ondertussen.

Ik denk als iemand bij mij zou aankomen met ��n sluierstaart, dat ik hem waarschijnlijk nog wel zou aannemen. Maar wel eerst een paar weken quarantaine voordat die in de normale bak zou gaan.
 
Ik heb dat ook wel dat ze aangeboden worden. Heb mijn faintail weg van iemand waar hij te groot werd voor het bakje. Moet helaas altijd nee zeggen tegenwoordig. Geen ruimte en een grotere vijver gaat helaas ook niet door omdat we hier weg moeten voor 1 januari 2018. Is nog even maar ja.
 
Afdankertjes? Dat ken ik!
Voor een trouwfeest werden 2 gewone goudvissen gekocht. Maar ze wisten niet wat ze er NA de trouw mee gingen doen.
Heb ze dan meegenomen en (jammer genoeg) te klein gehouden. Had geen andere mogelijkheid... :( Zo spijtig.
Ze leven nu in een grotere bak (nog niet wat het moet zijn), maar ja. Ze zijn nu al bijna 2,5 jaar bij ons.
De getrouwden zijn er ons niet eens dankbaar voor. Hun bedoeling was eigenlijk ze te geven aan hun zoon van 7 jaar ofzo.
Ik moet er wel bij zeggen dat de zoon maandelijks nieuwe goudvissen koopt en snapt niet dat HIJ het probleem is en niet de kwaliteit van de goudvissen. Die vissen leven daar in 3 liter water. (!)
Nog iets dat ik kwijt wil: ons konijntje.
Hebben we sinds augustus. Is ondertussen zindelijk en geen moeilijk beest.
Ze wandelt bij ons door de veranda minstens 4 uur per dag (soms 9). Het diertje is oorspronkelijk van mijn zusje, maar ze doet de basisdingen (eten geve, af en toe water verversen en "kattebak" proper maken. Dat is het!
Ik zei ooit eens tegen een vriendin van me dat ik minstens 3 keer per maand even een kwartiertje met het konijntje buiten wandel (met harnas en leiband enzo). Ze keek me aan en zei: "Catherine, je hebt het hir over een konijn: geen verzorging en heel zijn leven in een kooi. Gewoon er uit halen als het te vuil is en stinkt." Zo denk ik er dus absoluut niet over! Wie heeft beslist dat honden moeten wandelen, dat katten niet echt een mens nodig heeft om te leven en dat konijnen ENKEL in een kooi mogen leven?
Volgens mij lijkt het een beetje alsof ons koijntje een afdankertje is. De basisdingen, maar geen extra verse groenten of fruit, haar niet altijd buiten haar kooi laten wandelen en niet buiten mee gaan wandelen. Wanneer wij naar buiten willen, loopt dat diertje super snel naar de deur om even verse lucht te happen. Dat doet je toch iets als mens?
Ik zie dat beestje graag, ga er soms mee wandelen en zorg dagelijks voor iets vers.

Groetjes aan iedereen hier en een zalige kerst :) Ik ga nu effe voor de diertjes zorgen ;)
 
Je kan best met een konijn gaan wandelen, maar dat is alsof je een maanvis in een 4-meterbak laat zwemmen. Ruimte zat, maar waar zijn de soortgenoten die ze nodig hebben om zich prettig te voelen?
 
Jones zei:
Je kan best met een konijn gaan wandelen, maar dat is alsof je een maanvis in een 4-meterbak laat zwemmen. Ruimte zat, maar waar zijn de soortgenoten die ze nodig hebben om zich prettig te voelen?

Hmm weet niet of dat ook opgaat voor Konijnen...

Konijnen zijn van huis uit groepsdieren, echter is het niet verstandig om meerdere dieren in een ren te houden. Konijnen kunnen rivaliserend gedrag gaan vertonen in kleinere ruimtes, wat uit kan lopen op hevige gevechten. Dit is niet per definitie zo, maar meestal wordt aangeraden om twee konijnen te houden
 
Een konijn houd je nooit alleen.
 
Weet ik.
Mijn zus had jammer genoeg niet genoeg kennis volgens mij voor ze hieraan begon. Dat is natuurlijk mijn mening.
Konijnen moeten idd met meerdere gehouden worden. Maar ze zei uit zichzelf dat ze er zodaning voor zou zorgen dat het konijntje geen andere vrienden nodig heeft.
In de kooi waar het konijn in leeft is te klein voor 2 konijnen, maar ook niet te groot voor ��n konijn. Daarom dat ik er soms mee ga wandelen en laten we haar wandelen in de veranda.
Als ze veel meer in de veranda zou mogen en dat dat eigenlijk een beetje hun nieuwe huis/kooi wordt, kunnen er wel twee. Maar mijn ouders vinden ��n konijn al meer dan genoeg. Doordat het konijn te weinig met soortgenoten is, zoekt ze vriendschap bij onze kat die haar eigenlijk niet moet hebben.
Vind het zelf ook jammer, maar kan er zelf niets aan doen.

Groetjes en laten we 'go back to the subject'?
 
Update: Ik kon het niet laten en heb de zielige oranje sluierstaart toch opgehaald.
Hij heeft het hier inmiddels geweldig naar zijn zin. In begin zwom hij maar in ��n hoekje van het aquarium maar inmiddels strekt hij zijn vinnen en pakt de volledige lengte. Het is een genot om die vis te zien zwemmen en genieten.
Ik hoop dat hij hier nog een mooie tijd mag doormaken.

Foto's volgen binnenkort in mijn fotoalbum.
 
Hihihi nou het is niets bijzonders hoor maar wel een leuk vrolijk ding! :D
Ben achteraf blij dat ik hem dit leventje heb kunnen geven.
 
alle sluiers zijn bijzonder !
en ik vind altijd spannend om te zien wat voor visjes en kleuren ze hebben haha.
 
Misuzu zei:
alle sluiers zijn bijzonder !
en ik vind altijd spannend om te zien wat voor visjes en kleuren ze hebben haha.

Haha, ik ook! =)
Laat het me weten als de fotos er zijn, h� :)
 

Terug
Bovenaan