Afdekplaat vs. verlichting

A

Adjeshag

Guest
Ik heb een nano cube van 30 liter met een glazen afdekplaat. De hele dag hangen hier de druppels condens aan. Voor mijn gevoel breekt dat heel veel licht.
Wat is nu beter? Met afdekplaat en daardoor minder verdamping? Of zonder afdekplaat en daardoor het volledige licht? Wie kan hier iets zinnigs over zeggen.
In mijn geval heb ik veel last van bruinalg, dus weet niet wat dan verstandig is.
 
Zelfs de properste afdekplaat zal 10% licht tegen houden. Met vervuiling zal dit een veelvoud zijn.
Zelf gebruik ik al enkele jaren geen dekruiten meer. Tegenwoordig zijn TL verlichtingen zo goed afgeschermd dat dit niet meer aan de orde is.


Nu, te goed afsluiten wil je immers ook niet doen. Dit belemmerd de gasuitwisseling van de bak.

Als de omstandigheden het toe laten zou ik de dekruiten wegnemen.
Dus indien de kap en verlichting waterbestendig zijn.
 
Wel opletten dat je geen bewoners hebt die graag de bak uit willen komen. Met garnalen zou ik dus wel oppassen zonder dekruit.
 
Heb jaren een nano cube 30 gehad, waar ook een dekruit bij zat, maar deze snel eraf gehaald omdat ik het vermoeden had dat het niet goed was voor het licht ding was continu beslagen....

Had er ook een berg vuurgarnalen in en nooit iets uit de bak gehad.
Wel moeten je waterwaardes goed zijn anders zouden ze miss. wel de bak willen ontvluchten...maar dan kruipen ze ook tussen je ruit door.

Ik heb wel eens een garnaal gehad die vaak boven water was, de algjes boven water vondt tie toch wel lekker...

720.jpg


Maar deze is nooit de bak uit gekropen.
 
Grappig die garnaal. Ik heb de afdekplaat er nu af en ga kijken of ik verschil merk. Mijn afdekplaat is ook constant beslagen met de druppels eraan.
 
Ja dat van die druppels herken ik want bij alle 5 nano s hier heb ik dat ook. Het zal zeker wat licht wegnemen maar qua beplanting is dat hier geen probleem.

Die garnaal zit gewoon lekker van de "zon" te genieten moet je maar denken ;).
 
Een zon aanbiddende garnaal dat heb ik weer....hehe :D

Moest wel ff zoeken had er ooit eens een foto van gemaakt...wel vindt ik een nano mooier staan zonder dekruit, je kan dan mooier de bak inkijken. ;)
 
Leuke foto! Garnalen kunnen wel eventjes uit het water. Ik vind geregeld opgedroogde garnalen op mijn afdekplaat welke uit het aquarium zijn gelopen.
 
Ludger zei:
Leuke foto! Garnalen kunnen wel eventjes uit het water. Ik vind geregeld opgedroogde garnalen op mijn afdekplaat welke uit het aquarium zijn gelopen.

Kunnen die gedroogde garnalen terug gebruikt worden als visvoer, en dat verkoopt Ludger dus ;)

Maar een grapje,hoor. :d
 
Lex zei:
Had er ook een berg vuurgarnalen in en nooit iets uit de bak gehad.
Wel moeten je waterwaardes goed zijn anders zouden ze miss. wel de bak willen ontvluchten...maar dan kruipen ze ook tussen je ruit door.

Ik heb wel eens een garnaal gehad die vaak boven water was, de algjes boven water vondt tie toch wel lekker...
Precies mijn ervaring.. ook mijn garnalen verlaten niet zomaar het water, ook niet als er geen overkapping is.
 
Terug
Bovenaan