Afgeknipte kabel herstellen Juwel Rio 450

A

Ajacied

Guest
Hoi allen,

Na lange tijd inactief te zijn geweest heb ik de hobby weer opgepakt. Ik heb een bak gekocht en zoals je in de topictitel leest is het ene Juwel Rio 450 geworden. Bij de koop zat slechts één lichtbalk aangesloten via een extern systeem. Dus met een losse kabel van de lamp naar een dimmer. Mooi, daglicht en dergelijke instellen en een keer een wolkje tussendoor. Nu is echter het volgende aan de hand; ik wilde graag wat meer licht. Dus ik met mijn gebrekkige technische kennis een Juwel Multilux LED Buis Nature1200mm - 31W gekocht en deze op de daarvoor bestemde plek bevestigd. Echter, kwam ik er toen achter dat ik vrij naïef ben geweest, want dat ding werkt natuurlijk niet zonder voeding. Nu blijkt dat de vorige eigenaar de voeding heeft doorgeknipt en afgeplakt, er is slechts een centimeter of twee van de oorspronkelijke kabel over. Daar baal ik van. Want nu werkt die lichtbalk natuurlijk niet. Is dit nog te herstellen op een veilige manier, en zo ja; hoe dan precies? Zelf heb ik twee linkerhanden, maar ik heb gelukkig mensen om me heen die veel handiger zijn. Dus met een goede uitleg kan ik het hen laten lezen en hopelijk laten uitvoeren. Ik hoor graag jullie advies!
 
Mooi dat je de hobby weer hebt opgepakt en je forumnaam doet me ook heel erg goed natuurlijk. Je hebt een goede smaak echter kan ik je niet echt helpen met je vraag:sorry:
 
kabel verlengen ;)

zou met 2 cm kabel net kunnen denk ik
 
Als de kabel zo kort is afgeknipt is het maar de vraag of je het nog op een knappe en veilige manier kan maken. Het is behoorlijk vochtig onder de kap en als je de kap verschuift bij onderhoud hangt je kabel zo in het water. Ik zou er niet aan beginnen. Misschien een idee om een vergelijkbare lamp te kopen als er al zit.
 
dus het is enkel de stroomkabel die afgeknipt is. 2 draadjes zouden dat moeten zijn.

In een dhz zaak kan je 2 pins stekkers met draad kopen, maakt niet uit wat er aan de andere zijde hangt (of je gebruikt een draad van een oude radio ofzo)
Gewoon de 2 aan elkaar zetten, maakt niets uit welke aan welke (handig e wisselstroom)
Enkel zorgen dat de 2 verbindingen afzonderlijk blijven.
Waterdicht maken kan je door silicone rond te doen.
 
Draden eraan solderen en dan isolatieband en kijken of je er een krimpkous overheen kan doen
 
Ho stop even wat staat er op de balk houder of wel is deze wel geschikt voor de ledbuizen die je gekocht hebt.
Want als het een houder voor t 5 buizen is dan niet de voeding weer aansluiten voor je het weet zit je in het donker of erger.
 
Volgens mij zijn die Juwel led buizen iets van 80 volt ?? die gaan dat niet leuk vinden op de voeding van standaard t5 buizen

Edit,

Juwel LED Nature 1200 mm 31 watt.
LET OP: alleen geschikt voor de Juwel MultiLux LED unit. Niet compatibel met T5 TL units.
 
Ik ben ook alles behalve technisch aangelegd. Ik zou gewoon bijvoorbeeld van een ander merk een lichtbalk halen zoals de JBL Solar Natur. Dan loop je i..i.g. geen enkel risico dat er behalve de verlichting nog meer lichtjes staat te knipperen. Of bijvoorbeeld een Superfish Retroled kiezen. Het eerste zou, zoals je wel zult begrijpen, mijn voorkeur hebben.
 
Superfish retroled niet aan beginnen, dat is een simpele 5050 ledstrip in een te duur jasje.
 
Dank voor alle snelle reacties. Te veel om overal afzonderlijk op te reageren, ik waardeer het echter zeer! Met een andere aquariaan over gesproken en die zei - wellicht terecht - waarom denk je dat die kabel is afgeknipt. Dan zal er ongetwijfeld wat verkeerd zitten in het mechanisme en dat er daarom ooit is besloten de boel door te knippen en af te plakken. Mogelijk haal je dan een hoop ellende in huis door zelf te gaan knoeien (of iemand dat voor jou te laten doen). Dus ik heb voor een andere optie gekozen: LED Cool Daylight 1120 met twee van die adapters. Die hebben een eigen voeding. Heb er meteen zo'n Digital Dimmer bijgehaald, dat leek me wel een mooi apparaatje om de lichtsterkte mee op te bouwen. Goede oplossing of niet zo?
 
Tja als je algen wilt kweken of een zeewater bak wilt beginnen prima idee
Nu zonder gek doen 10.000- 12.000 Kelvin is wel heel erg blauw tussen de 4500 en 6800 klevin is beter voor vis en plant.
Betere oplossing zou zo iets zijn https://www.hvpaqua.nl/nl/goldline-1450mm.html past mooi in de oude juwel houder en kan uitgebreid worden met ledcontroler en heeft eigen voeding.
Zijn natuurlijk nog veel meer oplossingen denkbaar.
1 advies goede led verlichting is niet goedkoop.
 
Laatst bewerkt:
Tja als je algen wilt kweken of een zeewater bak wilt beginnen prima idee
Nu zonder gek doen 10.000- 12.000 Kelvin is wel heel erg blauw tussen de 4500 en 6800 klevin is beter voor vis en plant.
Betere oplossing zou zo iets zijn https://www.hvpaqua.nl/nl/goldline-1450mm.html past mooi in de oude juwel houder en kan uitgebreid worden met ledcontroler en heeft eigen voeding.
Zijn natuurlijk nog veel meer oplossingen denkbaar.
1 advies goede led verlichting is niet goedkoop.
Yay nog een keer dezelfde discussie. De Kelvinwaarde zegt geen klap over het spectrum - de plant kijkt alleen naar het spectrum. De Kelvinwaarde is puur en alleen leuk voor je eigen smaak. De meeste bakken bij Green Aqua zitten ook op 10.000-12.000K range en 0 algen. Ik heb hier 7000K+ boven mn 60 liter en ook geen algen.
De énige reden waarom men die hoge Kelvinwaarde associeert met algen is omdat ze vaak enorm krachtig zijn en mensen dat onderschatten waardoor ze te weinig co2 en ferts gebruiken.
 
Yay nog een keer dezelfde discussie. De Kelvinwaarde zegt geen klap over het spectrum - de plant kijkt alleen naar het spectrum. De Kelvinwaarde is puur en alleen leuk voor je eigen smaak. De meeste bakken bij Green Aqua zitten ook op 10.000-12.000K range en 0 algen. Ik heb hier 7000K+ boven mn 60 liter en ook geen algen.
De énige reden waarom men die hoge Kelvinwaarde associeert met algen is omdat ze vaak enorm krachtig zijn en mensen dat onderschatten waardoor ze te weinig co2 en ferts gebruiken.
1 opmerking hier over waarom een lamp die bovenstaande veroorzaakt boven een bak hangen
Ofwel je water vervuilen met extra co2 en voedings-middelen dit terwijl met een lagere kelvin waarde niet nodig is.
 
1 opmerking hier over waarom een lamp die bovenstaande veroorzaakt boven een bak hangen
Ofwel je water vervuilen met extra co2 en voedings-middelen dit terwijl met een lagere kelvin waarde niet nodig is.
Heeft niks te maken met die Kelvinwaarde. Heeft te maken met het feit dat die lampen vaak krachtiger zijn. Dat zei ik net ook al.
 
1 opmerking hier over waarom een lamp die bovenstaande veroorzaakt boven een bak hangen
Ofwel je water vervuilen met extra co2 en voedings-middelen dit terwijl met een lagere kelvin waarde niet nodig is.
Dat laatste (CO2) bestrijd ik ten zeerste. Dit hangt sowieso onder meer af van je kraantjes water. Dit is juist een punt waar ik al die jaren in de hobby steeds weer tegenaan loop.
 
Vergeet dit bericht, hier stond iets wat niet klopte :DD
 
Voor alle duidelijkheid
Schermafdruk op 2021-04-30 19-48-38.png

Planten doen het prima op een kelvin waarde tussen de 4500 en 6700.
hoger heeft niet nodig bij zoet water bij zout water wordt het een ander verhaal.
zoals eerder opgemerkt 10000 12000 klevin is erg blauw en voor het oog van mens en vis erg fel.
 
Ik volg het niet helemaal, deze discussie. Een andere kleur lamp is wat mij betreft geen probleem. Maar ik weet niet goed wat het effect van een bepaalde lamp is op planten/vissen/evt. algen die ontstaan.
 
Terug
Bovenaan