Wat is er nieuw

Afhevel slang

  • Onderwerp starter Onderwerp starter CVS
  • Startdatum Startdatum

CVS

Well-known member
Lid geworden
24 februari 2014
Berichten
520
Locatie
Rotterdam
Donderdag komt (eindelijk) mijn bak van zo'n 1500 liter

Nu wil ik zo nu en dan een flinke waterverversing doen en aangezien ik geen zin heb om heel lang te wachten moet dit uiteraard met een flink dikke slang.

Mensen die nog tips en trucs hier voor hebben?

Bij mijn 500 liter bak had ik van PVC drukleiding van dacht 32 mm pijp een U gemaakt met een slangpilaar aan het einde en daar slang op.

Even aanzuigen en hij liep zo leeg de tuin in! Het PVC stuk wat je in het aquarium hangt maak je zo lang tot dat je af wil zuigen.

Enkel nu gaat het om wat meer liters en de slang moet ook een stuk langer zijn. Nu dacht ik ik haal 63 mm pijp das nog te betalen enkel PVC slang wordt dan wel een duur geintje (voor het aantal meters wat ik nodig heb ben je zo 100 euro kwijt, denk een meter of 8)

Nog mensen met tips voor andere slang of methodes?

Wat mij betreft gaat er zo'n 600 - 700 liter in een minuuf of 5 uit.
 
Maak een 2e exemplaar van 32mm erbij.... 2x 32 moet ook flinke afvoer aankunnen.

Scheelt je in elk geval een partij geld
 
Spriaalslang voor vijvers trouwens een optie? Zie ze al voor 4 a 5 euro voor 50mm
 
Spriaalslang voor vijvers trouwens een optie? Zie ze al voor 4 a 5 euro voor 50mm

Das misschien wel een idee als dat een beetje te bevestigen op pijp.

Gok dat het met zo'n klem wel te doen moet zijn.
 
Denk zo dat het vullen meer tijd kost als het leeg laten lopen met de oude methode
Hier is 700 liter binnen notime afgevoerd door 40 mm riool buis
En niet om het 1 of ander geen ander oplossing mogelijk in de vorm van aansluiten op riool en vaste vulleiding
Werkt hier zeer prettig😀
 
Nee Flipper want ik er lag al een vloer met vloerverwaming in het nieuwe huis die we graag wilde laten liggen.

Vullen duurt inderdaad langer ja 🙂 Maar goed daar heb ik een mooie 12/16 slang voor met Gardena koppeling op de kraan zodat het er direct op temp in kan

Kan denk wel de afhevel slang op de regenpijp aansluiten direct om de hoek in de achtertuin moet ik enkel een Y-spliting er op maken met dop
 
Ik heb gewoon pijp 40 naar de keuken afvoer getrokken.
Door de vuilkorf die ik gebruik gaat het wat langzamer ongeveer 2000L/U
 
Das misschien wel een idee als dat een beetje te bevestigen op pijp.

Gok dat het met zo'n klem wel te doen moet zijn.

Moet met een klem te doen zijn. Het is een vrije afvoer, dus zal de druk op de aansluitingen beperkt zijn.
 
@Markie Bedankt voor je opties.

Ga wel even kijken wat te doen is met vijverslang en dan direct op regenpijp.
 
Donderdag komt (eindelijk) mijn bak van zo'n 1500 liter

Nu wil ik zo nu en dan een flinke waterverversing doen en aangezien ik geen zin heb om heel lang te wachten moet dit uiteraard met een flink dikke slang.

Mensen die nog tips en trucs hier voor hebben?

Bij mijn 500 liter bak had ik van PVC drukleiding van dacht 32 mm pijp een U gemaakt met een slangpilaar aan het einde en daar slang op.

Even aanzuigen en hij liep zo leeg de tuin in! Het PVC stuk wat je in het aquarium hangt maak je zo lang tot dat je af wil zuigen.

Enkel nu gaat het om wat meer liters en de slang moet ook een stuk langer zijn. Nu dacht ik ik haal 63 mm pijp das nog te betalen enkel PVC slang wordt dan wel een duur geintje (voor het aantal meters wat ik nodig heb ben je zo 100 euro kwijt, denk een meter of 8)

Nog mensen met tips voor andere slang of methodes?

Wat mij betreft gaat er zo'n 600 - 700 liter in een minuuf of 5 uit.

zelf heb ik een 32mm (extern) pvc ververs "unit" gemaakt die ik aansluit op een 25mm (intern) tricoflex slang en haal er in 10minuten zo'n 500liter uit.

als jij bijvoorbeeld 40mm pvc met 32mm tricoflex gebruikt moet je toch aardig in de buurt komen van die 500-700L in 5 minuten.

20190609_144056.jpg20190609_143955.jpg

PS: ik vul de bak ook weer bij met dezelfde slang, prik het uitende na het legen zo op de thermostaatkraan.
 
Laatst bewerkt:
40 mm pijp met 32 mm slang is volgens mij net zo snel leeg als 32 mm pijp met 32 mm slang oftewel die slang remt.

Maar ik haal wel een wat smallere slang met pijp en die sluit ik aan op de regenpijp
 
Help Users

You haven't joined any rooms.

      You haven't joined any rooms.
      Terug
      Bovenaan